3241
Sök

Lågt komptest

354 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
#1
Hej
jag har en s40 t4 turbo 16v nira i3+, 19t, omslipade original kammar.
som jag bytt topp på (totalt nyrenoverad med hårdare fjädrar)

Kamremspännaren släppte på tomgången vid uppstart, så ett komptest va tvunget..

Fick väldigt låga värden men jämna 9, 8.6, 8.6, 8,6bar(11-13 ska det va enligt haynes,Har ej testat komp på förra toppen)

Bilen har stått utan olja under hösten men ny olja nu..
motorn va varmkörd å gaspedalen i botten vid test, har ej testat igen med lite olja i cyl..
Tänkte att kolvringarna inte tätar ordentligt, långsökt kanske?

Kan ventilerna vara så lite skadade på alla cyl så det ger mitt resultat.
Jag gissar nää ventilerna har klarat sig.

Lite långsökt kanske, men kan det vara så att det sitter för låga kolvar 30,5mm, (ska köras med 143mm vevstakar) mot va som ska sitta i 35,9mm( till 139,5mm vevstakar) kör med 139,5mm vevstakar.

Kan de ge dessa låga värden?
Har googlat som en tok men hittar ej nåt som passar..

Hoppas att några har lite idéer!

Mvh Bengt


Herr
1 722 Inlägg
24 december 2014
#2
Viktiga är väl att det inte diffar för mycket mellan cylindrarna. Max 10%. Men för lågt komp är inte bra det heller.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 december 2014
#3
Är batteriet 100% laddat?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

354 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
#4
Batteriet är spraknytt, å helt riktigt så är 10-15% diff max. fått reda på att kompsänkning och kammar påverkar komptrycket..


137 Inlägg
9 januari 2015
#5
mht till bytet av topplock skulle jag börja med att kolla så att ventilstyrningar och ventilsäten är ok.


Sök