Stötdämpare heter prylen som hämmar snabba rörelser och gungeffekten som bildas i fjädern.
I folkmun säger man ofta stötdämpare om hela paketet, det som fjädrar hjulen alltså.
Fjäderben sitter på nästintill alla nyare bilar framtill och innebär att fjädern är lindad runt dämparen.
Många bilar har även fjäderben bak, tex Bmw E34, Nissan Maxima.
Fjäderben kan både va "styrande" och bara fjädra, framtill är flesta styrande. Då menar jag att om man tar bort fjäderbenet kollapsar hjulet, är det inte styrande berörs inte hjulets positions (förutom att fjädringen upphör då) exempel på det är Audis A4.
Bak förekommer båda.
Styrande fjäderben fram, här visas en coiloverdämpare, men principen är den sammaEj styrande fjäderben framtill, på bilden är länkage demonterat.Ej styrande fjäderben baktillCoilovers är en typ av fjäderben, men är alltid ställbara i höjd och brukar oftast ha relativt smala fjädrar (ytterdia) Många finare kit är ofta ställbara i hårdheten oxå.
Coilovers, styrande fram, ej styrande bakBilar som inte har fjäderben men fortf spiralfjädrar är oftast äldre bilar, speciellt framtill. Exempel på det är Volvo 140. Baktill är de mkt vanligt med separata dämpare och fjädrar, även idag. Tex De flesta nyare Volvo.
Separata fjädrar och dämpare bakEn annan lite äldre variant av fjädring är bladfjädring, sitter oftast baktill på pickuper och amerikanska bilar. Finns även bilar med bladfjädring framtill.
Bladfjädring baktillSen finns även torsionsfjädring, sitter vanligen på franska bilar baktill och är enkelt förklarat 2 stänger som vrids axiellt och fjädrar. En torsionsfjäder och krängningshämmare fungerar på liknande sätt.
Torsion framtill är vad jag vet ovanligt.
Torsionsfjädring framtillSamtliga typer använder samma stötdämpartyp, fjäderben lr ej.
--
Med styrande fjäderben är de ett egentaget namn då jag inte kom på något bättre.
Ni får gärna komplettera och rätta mig.