2694
Sök

Köpråd: BMW 740 Diesel -03

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
Nåt och ha? Lite tveksam till BMW men det verkar vara en go släde med mycket mos i maskin...

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_740_ … 15&w=2

Vill ha "nått kul",,, Vill ha en stor bil och givetvis automat så tjafsa inte om det tack.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

72 Inlägg
9 januari 2015
Har ingen erfarenhet av BMW men eftersom den verkar fullservad på BMW och det stämmer så verkar ju inte priset så farligt, gillar dessutom färgen som man inte ser så ofta av så om du verkligen behöver en bil till, så pruta lite på den så har du en stor släde att glida runt i...

Forummoderator
18 003 Inlägg
9 januari 2015
Trådstartare
IROC-Z4EVER skrev:
Har ingen erfarenhet av BMW men eftersom den verkar fullservad på BMW och det stämmer så verkar ju inte priset så farligt, gillar dessutom färgen som man inte ser så ofta av så om du verkligen behöver en bil till, så pruta lite på den så har du en stor släde att glida runt i...

Fan. Madammen hemma tyckte dessutom om den. "köp" var rekommendation. Hon vill åka/köra snabbt. Ajajaj...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
9 januari 2015
Skinnklädsel ...

Går väl att köpa tygöverdrag. wink

Dyr skatt, hög förbrukning tillika värdeminskning.

Jag hittade ett annat "onödigt" men mer udda skepp nere i er landsända.
http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_ … 15&w=1

Meldem
117 Inlägg
9 januari 2015
Jag skulle ha valt faceliften som kom 2005, de har snyggare design. Typ den här fast utan ojämnheter undertill http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_730 … 15&w=3

Utbudet är också bättre i tyskland, köpte min 7er i Berlin i höstas. Fanns ingen motsvarighet i Sverige :-)

414 Inlägg
10 januari 2015
Bilen verkade verkligen fin, trevlig utrustning och svensksåld, sedan är priset helt ok enligt mig.
Så om du verkligen vill ha en 740d så är det bara att slå till, bör säkert gå att få ned några tusenlappar också då gamla sjuseries inte är dem mest lättsålda..

Varför just en diesel? Kör du väldigt många mil, eller gillar du rent av bara karaktären då dieselbilar?
Personligen hade jag valt en 745i eller den faceliftade 750i alla dagar i veckan.

Prestandan är galet mycket bättre i bensinarna, går inte ens att jämföra faktiskt, två klasser snabbare kan man säga. Sedan behöver du säkert 3000mil minst om inte mer för att ens gå jämt ut med dieseln, och går det bara jämt ut skulle jag utan tvekan ta en 100hk starkare bensinare.

Evildan
10 januari 2015
Ännu bättre pris och "rätt" färg. wink

http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_740_ … 12&w=3

Yawn...
3 151 Inlägg
10 januari 2015
740D har ju en skatt på över 9000 kr / år och förbrukar cirka 0,75 L/mil i landsvägskörning, åtminstone enligt pappret. Blandat på 0,97 L/mil. Det är väl inte så stor skillnad från bensinversionen? Med tanke på att dieseln i dagsläget är dyrare också, så ser jag inte riktigt poängen. En bensinmotor lär vara lite rappare på gasen och roligare karaktär för obetydlig pengaskillnad.

71 Inlägg
10 januari 2015
Evildan skrev:
Skinnklädsel ...

Nja... den där kommer ha elsjukdomar så det ryker om det. Hade en XM och grunka efter grunka gick sönder som kostade multum att reparera.. om det ens gick, Citroens lyxbilar är jävligt komplicerade.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

71 Inlägg
10 januari 2015
JensDavid skrev:
Jag skulle ha valt faceliften som kom 2005, de har snyggare design. Typ den här fast utan ojämnheter undertill http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_730 … 15&w=3

Utbudet är också bättre i tyskland, köpte min 7er i Berlin i höstas. Fanns ingen motsvarighet i Sverige :-)

Shit vilket bra pris för en svensk 7 serie, med facelift dessutom... Värdeminskningen på S klass / 7 serie osv är ju helt absurd :o

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

414 Inlägg
10 januari 2015
Kubista skrev:
JensDavid skrev:

Shit vilket bra pris för en svensk 7 serie, med facelift dessutom... Värdeminskningen på S klass / 7 serie osv är ju helt absurd :o

Import 2011/10 dvs inte svensksåld, stått avställd i över ett år, sparsamt utrustad (för att vara en 7a), stötfångare fram ser ut att vara skadad i nederkant, 11 ägare i sverige

Säger inte att den är dålig, men bilen måste vara ett antal tusenlappar billigare än mer attraktiva bilar.

Kubista skrev:
Nja... den där kommer ha elsjukdomar så det ryker om det. Hade en XM och grunka efter grunka gick sönder som kostade multum att reparera.. om det ens gick, Citroens lyxbilar är jävligt komplicerade.

Går väl i och för sig inte att jämföra en gammal XM med en C6, skiljer 15år mellan dem och fransmännen har ryckt upp sig mycket sedan dess. och den C6an är redan 9år gammal, barnsjukdomar är redan åtgärdade, det som händer nu är väl mer rent slitage.

Forummoderator
18 003 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
740D har ju en skatt på över 9000 kr / år och förbrukar cirka 0,75 L/mil i landsvägskörning, åtminstone enligt pappret. Blandat på 0,97 L/mil. Det är väl inte så stor skillnad från bensinversionen? Med tanke på att dieseln i dagsläget är dyrare också, så ser jag inte riktigt poängen. En bensinmotor lär vara lite rappare på gasen och roligare karaktär för obetydlig pengaskillnad.

Vi kör i princip bara landsväg. Dessutom gillar jag diesel. Bottendrag istället för monsterdrag - jag är över 40 år... Bilen är tänkt som landsvägslok. Prius/Spaceback kör vi när det luktar kortkörningar. Det städas rätt friskt i bilinnehavet just nu så vill ha en bekväm stor bil som drar lite. Skatten är dyr men tar gärna det för att köra diesel.

EDIT: Säljaren vägrar ta mitt bud på 85000:- Vi får se... Ingen panik här inte. Vet inget om bilfirman "Nice bilar AB" i GBG. Ska googla detta innan vi åker och tittar.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (12 januari 2015)

Forummoderator
18 003 Inlägg
12 januari 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Skinnklädsel ...

Glöm den. Eftersom jag kört en C6 och inte var imponerad. Vi hade en helt ny förseriebil på bilfirman jag jobbade på... Nja...

237 Inlägg
12 januari 2015
Hade en 730d 03a och jag va sjukt nöjd med den och den va också pigg. Men som sagt tyckte inte det va värt dieselskatten så jag byte till en bmw 540 och det va mkt skönare och åka långt i mvhRiccardo

7 393 Inlägg
12 januari 2015
Hybridsmurfen skrev:
Mervolic skrev:

Vi kör i princip bara landsväg. Dessutom gillar jag diesel. Bottendrag istället för monsterdrag - jag är över 40 år... Bilen är tänkt som landsvägslok. Prius/Spaceback kör vi när det luktar kortkörningar. Det städas rätt friskt i bilinnehavet just nu så vill ha en bekväm stor bil som drar lite. Skatten är dyr men tar gärna det för att köra diesel.

EDIT: Säljaren vägrar ta mitt bud på 85000:- Vi får se... Ingen panik här inte. Vet inget om bilfirman "Nice bilar AB" i GBG. Ska googla detta innan vi åker och tittar.

men du,, du brukar väl köra MB å dyl?? varför inte en mb diesel?? finns ju många fina vrålåk wink

171 Inlägg
12 januari 2015
Hybridsmurfen skrev:

Bor 2 minuter ifrån och har köpt en bil där tidigare. Han har verkligen gått upp sig klassmässigt, för några år sedan såldes det bara billiga skitbilar, men nu är det mestadels lyxigare premiumvagnar.

Inget speciellt att anmärka, har aldrig hörtalas om något fiffel i alla fall.

Sök