3421
Sök

Igensatt oljesil på VW Passat 1.8T ?? Funkar engine flush?

1 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Mitt problem är att på min VW Passat 1.8T -03, så tänds oljetryckslampan när man varvar upp motorn runt 4000-5000 rpm, t.ex. vid en omkörning

Jag vrider då av tändningen direkt och rullar en bit innan jag startar den igen och låter den rulla en bit på tomgång. Då har varningen försvunnit och man kan köra vidare.

Jag misstänker att det är en igensatt oljesil (jag tror det heter så, sitter väl nere i sumpen vid oljepumpen?).  Vad tror ni, kan det vara nåt annat?

Bilen är servad som longlife service sen den var ny och är servad helt enligt boken på VW, ingen överhoppad service eller förlängda intervaller. Den är alltså servad precis som den ska varenda mil.
Naturligtvis så har den rätt mängd olja också.

Om det är en igensatt oljesil, kan man lösa detta med en engineflush?
Räcker det i så fall med en som man häller i oljan innan man byta den, eller ska man ta hårdvaruvarianten där man spolar ut motorn med extern maskin?

Om detta inte funkar så har jag fått ett tips att man kanske kan komma åt silen genom att skruva av en givare på sidan av oljetrågen och därigenom spola av den med tex diesel. Vad tror ni, kan det låta sig göras?..  smile

/RA

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
26 maj 2008
#2
Tror inte de funkar med engine flush när de är silen som är igen täpt, engine flush e väl mera när man ska byta olja o vill att dom gamla avlagringarna ska lossna...Ska du spruta diesel in i olje tråget så ska du va säker på att du får ut allt igen eftersom diesel är mycket bra på att lösa upp olja så du vill int ha allt för mycke diesel där när du vevar igång igen...Får du inga bort tråget helt o hållet då??


Administratör
2 978 Inlägg
27 maj 2008
#3
Är det inte bättre och lyfta ner tråget och montera dit en ny sil? Sammtidigt kan du ju rengöra tråget nogrant för det brukar inte se för roligt ut i den...... Gör detta omgående för tar motorn skada av ditt körande blir det inte billigt........mvh

En kopp av den svarta såsen...

Tuuuurbo
240 Inlägg
27 maj 2008
#4
Nej det funkar inte!, tyvärr... man måste byta silen.. om du inte vill råka ut för koksning igen då...
men vafan en ny sil går på 105kr, dom där 1.8turbo motorerna ska man igentligen inte köra på longlife... dom pallar helt enkelt inte att inte bli servade på 3000mil.. tyvärr. artnr: 06B-115-251


1 Inlägg
29 maj 2008
#5
Jag råkade ut för samma problem på min passat 1.8t-03 12000 mil, oljetryckslampan tändes.
Det blev bärgare till vag verkstad. Där visste dom på en gång vad som var fel. Dom rev ner oljetråget och bytte silen till oljepumpen det var rejält koksat i tråget.
Nu till det roliga om man har service boken i ordning så är det förlängd garanti på det här.
Reparationen gick på 4500 kr men jag behövde inte betala en spänn.

/FH

4 586 Inlägg
22 februari 2009
#6
Kan säkert vara samma fel på min audi då den även gått på longlife olja men nu har jag slutat med det. Är det vanligt på fsi motorn med?

har även märk att det ligger olja runt oljetrågspackningen
Senast redigerat av jorre83 (22 februari 2009)


Supraman
2 300 Inlägg
22 februari 2009
#7
Longlife är ett jättebra sätt att döda en motor på.
Gör oljeservice högst vart 1500 mil så kommer dessa problem aldrig upp oavsett om dom säger att det räcker med 3000 mil.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 586 Inlägg
22 februari 2009
#8
Stefan Varberg skrev:
Longlife är ett jättebra sätt att döda en motor på.
Gör oljeservice högst vart 1500 mil så kommer dessa problem aldrig upp oavsett om dom säger att det räcker med 3000 mil.

sant la nyss om min på 1500 mil men för sent. bilen har precis gått 8000 då detta är påväg att hända


ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
6 februari 2014
#9
Vart kan man köpa en oljesil, finns de någon som vill länka? Fick samma problem med en av mina idag... Tacksam för svar och hjälp


58 Inlägg
16 februari 2014
#10
Blir som betong i silen, behöver inte köpa en ny du kapar bara med smal kapskiva runt om silen längs med kanteb och spara en liten bit så kan du böja isär och plocka ur silen och skrubba rent med brakecleaner, stålborste och truckluft sen lägger du i silen igen och böjer ihop och punktar fast allt igen. .. som ny smile


ryck slangen och åk ba !
24 Inlägg
18 februari 2014
#11
köpte ny ja, 127kr (Y)


1 Inlägg
14 januari 2015
#12
sspencer. Hej. Var hittade du den för det priset? Jag letar nu och VAG ska ha 637 för samma sak.

451 Inlägg
14 januari 2015
#13
Senast redigerat av JUSTer (14 januari 2015)


Sök