tjenare har en volvo 945 ltt 1997 som vinterbil, och den börjat dra vatten utan att de läcker. Även blårök ibland på tomgång när de är lite lite vatten i maskinen har jag märkt, men även när de är bra med vatten också.
ingen vitrök ingen svartrök. går som vanligt i maskien annars. kan de vara turbon som börjar ge upp? eller kan de vara annat fel med tanke på blåröken ibland. harnya tändstift och kablar.
Blåröken beror säkert på trött turbo. Vattnet kan ha många olika orsaker. Svårt att gissa sig till
tack för hjälpen endå:S själva turbin axeln glappar inte heller så:S
Inget alls varesig i sidled eller in/ut?
minimalt sidled. självklart inget bra men de va så lite så lite. däremot har jag hörtatt oljeretur från turbon till tråg kan sätta igen och då trycker den ut olja genom turbon som förbräns och de blir de felet jag har på tomgång: ta bort röret och göra rent de:D
945 ltt har ju även vätskekylning nere vid oljefiltret. Sitter små krokiga vattenslangar precis vid oljefiltret. Har haft tre 945or somm läckt i dom slangarna.
945 ltt har ju även vätskekylning nere vid oljefiltret. Sitter små krokiga vattenslangar precis vid oljefiltret. Har haft tre 945or somm läckt i dom slangarna.
945 ltt har ju även vätskekylning nere vid oljefiltret. Sitter små krokiga vattenslangar precis vid oljefiltret. Har haft tre 945or somm läckt i dom slangarna.
tack tack för alla svar
min sista 945 läckte bara när slangarna var trycksatta dvs under gång. Så starta upp motorn och lägg dig under och kolla dom... inte så billiga som man kan tro men som sagt dom är ju formgjutna..och annat passar inte har jag fått erfara.
Min 945.a började också dra lite vatten, men det visade sig vara den slang som kommer ut ifrån värmepaketet och som sedan går ner i blocket som hade spruckit men det syntes inte när motorn var varm för det dunstade direkt, men när man tryckte på slangarna så pöss det ut vatten där.
Min 945.a började också dra lite vatten, men det visade sig vara den slang som kommer ut ifrån värmepaketet och som sedan går ner i blocket som hade spruckit men det syntes inte när motorn var varm för det dunstade direkt, men när man tryckte på slangarna så pöss det ut vatten där.
har fått lite experthjälp de visade sig nog 99% att d eär turbon som rasat och att de läcker in vatten och olja och blir förbränt där inne och ut i avgas:D