2382
Sök

D24 trimmning

53 Inlägg
17 januari 2015
Trådstartare
#1
Hej har en d24 sug i min 240 men tycker att den är på tok för slö, så jag tänkte turbokonvertera. För tilfället är inte ekonomin jättestor då jag studerar men har sommarjobb till sommaren så då får man in en slant (förhoppningsvis tongue)
För tilfället är det en helt orginal d24 sug från en 84as 240, så grönblockare. Har nyss monterat ny kamremsats och vattenpump, enligt ägaren innan mig så var toppackningen bytt nyligen och kört med max 200 mil.
Tanken var att köpa en t3/t4 kina (på tok för stort ja vet) och ladda runt 0,5-6 bar, vända på sug grenrören och svetsa på turbo fläns sätta fixa oljeretur och tillförsel. köra tryckrör från turbon direkt till insuget (sugis insug) och att använda org sugpump.

För att senare i sommar köpa en turbo r12 topp med hydrauliska lyftare, oljefilterflyttare med uttag för kylning, sätta dit en större kina intercooler,mls packning,arp bult,1,6td spridare,elfläkt och en pump från volvo td40. och ladda runt 1,7 bar

Så min fråga är att är det någon ide att göra en snik turbokonvertering och sedan kosta på samma motor? är det överhuvudtaget någon ide att turbokonvertera? håller sug kolvarna och stakarna? vart tar jag lättast oljeretur och tilförsel?
tack på förhand ! smile
Senast redigerat av KY (17 januari 2015)

412 Inlägg
20 januari 2015
#2
Ingen aning om det skiljer på kolvar och stakar men jag tror faktiskt inte det...
Skulle hellre få tag på en hel D24T eller en D24T block och flytta över allt så reggar du om den med den motorn så slipper du byta skit innan besiktningen. Då byter du ju samtidigt lager och skit så kan du ladda lite utan att vara  super orolig att den ska rasa så lätt smile
Det är vad jag skulle gjort. eller skaffat en Audi 2.5td Samma tillverkare, passar rakt på sprängkåpan. Svänghjul är även samma har jag för mig också



Sök