Hej har en d24 sug i min 240 men tycker att den är på tok för slö, så jag tänkte turbokonvertera. För tilfället är inte ekonomin jättestor då jag studerar men har sommarjobb till sommaren så då får man in en slant (förhoppningsvis
)
För tilfället är det en helt orginal d24 sug från en 84as 240, så grönblockare. Har nyss monterat ny kamremsats och vattenpump, enligt ägaren innan mig så var toppackningen bytt nyligen och kört med max 200 mil.
Tanken var att köpa en t3/t4 kina (på tok för stort ja vet) och ladda runt 0,5-6 bar, vända på sug grenrören och svetsa på turbo fläns sätta fixa oljeretur och tillförsel. köra tryckrör från turbon direkt till insuget (sugis insug) och att använda org sugpump.
För att senare i sommar köpa en turbo r12 topp med hydrauliska lyftare, oljefilterflyttare med uttag för kylning, sätta dit en större kina intercooler,mls packning,arp bult,1,6td spridare,elfläkt och en pump från volvo td40. och ladda runt 1,7 bar
Så min fråga är att är det någon ide att göra en snik turbokonvertering och sedan kosta på samma motor? är det överhuvudtaget någon ide att turbokonvertera? håller sug kolvarna och stakarna? vart tar jag lättast oljeretur och tilförsel?
tack på förhand !