3190
Sök

740 gasen slutar funka

8 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#1
Hallå, Ibland när jag är ute och kör slutar gaspedalen att funka efter jag har tryckt ned den ca halvväggs. Att stänga av 740:n i en 5min brukar funka. Problemet kan uppstå när som helst, ex 10sek efter jag startar han eller efter jag har kört i en 30min.

Är inte jätte bilkunnig men skulle gärna vilja identifiera felet och se vad man kan göra åt det.

Tack i förhand smile

13 Inlägg
20 januari 2015
#2
hej smile har du kollat så inte vajern till gasen är torr? smile

13 Inlägg
20 januari 2015
#3
för dom ska ju vara typ torra men ibland kan dom ha börjat rosta eller oxiderat eller vad det nu heter tongue, det är nog  bara att spruta på lite vd40 på vajern och i höljet och gasa flera gånger, jag skulle iaf börja med att prova det smile

8 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#4
emmeliebjorkstrom skrev:
för dom ska ju vara typ torra men ibland kan dom ha börjat rosta eller oxiderat eller vad det nu heter tongue, det är nog  bara att spruta på lite vd40 på vajern och i höljet och gasa flera gånger, jag skulle iaf börja med att prova det smile
får prova det senare ikväll smile

13 Inlägg
20 januari 2015
#5
lycka till smile

360 Inlägg
20 januari 2015
#6
Bilen går väl på tomgång även fast det inte går att gasa? Eller fastnar gasen i ett visst läge?
Om du vrider på (gasspjället?) där vajern sitter på så hör man ett klick, jag tänkte att den kanske hakar upp sig eller inte fungerar som den ska. Får ursäkta om jag är helt ute och cyklar!

8 Inlägg
20 januari 2015
Trådstartare
#7
emmeliebjorkstrom skrev:
för dom ska ju vara typ torra men ibland kan dom ha börjat rosta eller oxiderat eller vad det nu heter tongue, det är nog  bara att spruta på lite vd40 på vajern och i höljet och gasa flera gånger, jag skulle iaf börja med att prova det smile
Samuel3 skrev:
Bilen går väl på tomgång även fast det inte går att gasa? Eller fastnar gasen i ett visst läge?
Om du vrider på (gasspjället?) där vajern sitter på så hör man ett klick, jag tänkte att den kanske hakar upp sig eller inte fungerar som den ska. Får ursäkta om jag är helt ute och cyklar!
Ja 740:n funkar som den ska, det är bara att om jag trycker ner pedalen för mycket ger det ingen gas. Allt annat värkar funka

när jag drar/vrider på gasspjället så slutar den också ge gas efter halvvägs. Så jag vet inte om det är fel på vajern?

6 032 Inlägg
21 januari 2015
#8
Hej!
Då kan det ju inte vara fel på vajern!
Då måste felet antingen vara bränsletillförseln eller tändningen.
Det första du ska kolla är om bägge pumparna funkar (Om du nu har två pumpar). Kolla det genom att tanka fullt!
Beter sig motorn bra vid full tank kan det vara bakre pumpen som inte får 12V spänning eller är trasig. Detta är ett mycket vanligt fel på Volvo 740!
Det är nämligen så att vid full tank behövs inte den bakre pumpen utan det blir självrinning fram till huvudpumpen som sitter under durken (under förarstolen). Vid halvtank eller mindre måste bakre pumpen fungera , den pumpar med väldigt lågt tryck (0,1bar) ,fungerar den inte så kommer ingen soppa fram till främre pumpen och motorn startar inte eller går dåligt.


8 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#9
jaka54 skrev:
Hej!
Då kan det ju inte vara fel på vajern!
Då måste felet antingen vara bränsletillförseln eller tändningen.
Det första du ska kolla är om bägge pumparna funkar (Om du nu har två pumpar). Kolla det genom att tanka fullt!
Beter sig motorn bra vid full tank kan det vara bakre pumpen som inte får 12V spänning eller är trasig. Detta är ett mycket vanligt fel på Volvo 740!
Det är nämligen så att vid full tank behövs inte den bakre pumpen utan det blir självrinning fram till huvudpumpen som sitter under durken (under förarstolen). Vid halvtank eller mindre måste bakre pumpen fungera , den pumpar med väldigt lågt tryck (0,1bar) ,fungerar den inte så kommer ingen soppa fram till främre pumpen och motorn startar inte eller går dåligt.
Tack smile, nu när jag tänker efter, så vad jag vet brukar detta inte hända innan jag har kört en 25-30mil


Sök