4051
Sök

Trimma b230f motor

60 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#1
Hejsan, har en b230f motor liggandes och tänkte fixa i ordning och få bra klös i, tänkte mig

planad 531topp 1,5mm
36mm avgas ventil och 46 mm insug ventil.


men då är stora frågan, bästa kammen under 1000kr? är sugen för ett bra drag i starten och få bra drag i högre varvtal.

vilken ska man ta? har hört att V-kam är vassare än vx3 kammen men vill ha saken klargjord och veta vilken kam man ska ha kom gärna med förslag smile

Forummoderator
26 345 Inlägg
22 januari 2015
#2
Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut

M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109
L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112
Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         
T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5
X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112
A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110
B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102
V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111
D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111
K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116
H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110


Där har du hur kammarna ser ut. Bara att jämföra och välja efter tycke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

30 Inlägg
22 januari 2015
#3
Jag kan inte uttala mig om hur v-kammen är, men jag monterade vx3-kammen i min 745:a och blev glatt överraskad; tyckte den gick väldigt bra och var väldigt pigg för att vara en "standardkam". Monterade k-kam i min 744:a och vart inte alls lika imponerad helt ärligt; självklart går den mycket bra och definitivt mycket bättre än m-kam, men jag hade hört så mycket lovord om den innan och trodde att det skulle bli större skillnad. Tycker båda drar väldigt bra på låga varv också; k-kammen har möjligtvis lite mer vrid där än vx3, men jag tycker vx3:an tar igen det på något högre varv och jag upplever att vx3:an har bredare register.


60 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#4
tack mack big_smile


isak: monterade en oplanad 531 topp med vx3 gick så himla mycket bättre än original men H-kamen ska juh vara bra men vart fan får man tag i en sådan? smile

Forummoderator
26 345 Inlägg
22 januari 2015
#5
jesperviklund skrev:
tack mack big_smile


isak: monterade en oplanad 531 topp med vx3 gick så himla mycket bättre än original men H-kamen ska juh vara bra men vart fan får man tag i en sådan? smile

Scanna av blocket då och då så finner du en.
Frågan är dock om du har en Volvo 240 eller en Volvo 7/940?

7/940 har ju fördelaren i bakkant..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

60 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#6
jag har en 740 smile

Forummoderator
26 345 Inlägg
22 januari 2015
#7
jesperviklund skrev:
jag har en 740 smile

Ja då blir det väl mig veterligen lite svårt att hitta en H-kam som passar, för dom användes bara i 240..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

60 Inlägg
22 januari 2015
Trådstartare
#8
ahh okej hmm

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 januari 2015
#9
Mack skrev:
jesperviklund skrev:
jag har en 740 smile

Ja då blir det väl mig veterligen lite svårt att hitta en H-kam som passar, för dom användes bara i 240..

Finns ju något som heter vinkelslip. Tändningen är ju självjusterande så det ju inte så noga att det hemmagjorda spåret hamnar helt rätt. Eller är jag ute och trampar nu?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 345 Inlägg
22 januari 2015
#10
DiwraZ skrev:
Mack skrev:
jesperviklund skrev:
jag har en 740 smile

Ja då blir det väl mig veterligen lite svårt att hitta en H-kam som passar, för dom användes bara i 240..

Finns ju något som heter vinkelslip. Tändningen är ju självjusterande så det ju inte så noga att det hemmagjorda spåret hamnar helt rätt. Eller är jag ute och trampar nu?

I och för sig, men jag antar aldrig att personen i frågan som skapar tråden innehar kunskapen att hantera dylika verktyg..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 januari 2015
#11
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Mack skrev:

Ja då blir det väl mig veterligen lite svårt att hitta en H-kam som passar, för dom användes bara i 240..

Finns ju något som heter vinkelslip. Tändningen är ju självjusterande så det ju inte så noga att det hemmagjorda spåret hamnar helt rätt. Eller är jag ute och trampar nu?

I och för sig, men jag antar aldrig att personen i frågan som skapar tråden innehar kunskapen att hantera dylika verktyg..

Du tänker så hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

627 Inlägg
23 januari 2015
#12
Jag har en v kam i 940in den drar bäst mellan 2000 och 3000varv mellan 3000-4000 tappar den lite effekt men kommer tillbaka vid 4000 varv igen. VX kammen var usel på låga varv började typ dra vid 4000 varv och det var tok för sent enligt mig så jag säger att den är en trött kam. Så v kammen rekommenderar jag stort smile
Senast redigerat av volvo-93 (23 januari 2015)


Forummoderator
26 345 Inlägg
23 januari 2015
#13
volvo-93 skrev:
Jag har en v kam i 940in den drar bäst mellan 2000 och 3000varv mellan 3000-4000 tappar den lite effekt men kommer tillbaka vid 4000 varv igen. VX kammen var usel på låga varv började typ dra vid 4000 varv och det var tok för sent enligt mig så jag säger att den är en trött kam. Så v kammen rekommenderar jag stort smile

Mig veterligen är det knappt någon skillnad på V och VX, så hur du har känt denna oerhörda skillnad är för mig en gåta?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

627 Inlägg
23 januari 2015
#14
Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut

VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111

Lite skillnad är det här.


Forummoderator
26 345 Inlägg
23 januari 2015
#15
volvo-93 skrev:
Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut

VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111

Lite skillnad är det här.

Står kvar vid mitt påstående om att det knappt bör vara märkbart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

och Dupont
581 Inlägg
23 januari 2015
#16
H-kam finns med fördelarspår på kl racing, men dock över din budget wink

Sen om den är äkta vet jag inte men verkar så.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Forummoderator
26 345 Inlägg
23 januari 2015
#17
Dupond skrev:
H-kam finns med fördelarspår på kl racing, men dock över din budget wink

Sen om den är äkta vet jag inte men verkar så.

Kanske omslipad?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

och Dupont
581 Inlägg
23 januari 2015
#18
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kam … vo-8v.html

Kanske, men står inge om det, verkar ny. (universalbild då men...)

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Forummoderator
26 345 Inlägg
23 januari 2015
#19
Dupond skrev:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kamaxel-h-profil-volvo-8v.html

Kanske, men står inge om det, verkar ny. (universalbild då men...)

Ja inte är det Volvo original i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök