3928
Sök

Byta vajer i dörren audi 100

338 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
Vet inte riktigt om jag postat i rätt Kategori

Är det någon som bytt vajern/ståltråden som öppnar dörren inifrån i en audi 100-93
Hur får man lös den där "nere" behöver man ta isär mer än dörrsidan och isolering?

Vart kan man köpa? Om det bara finns på VAG hur mycket kostar det ungefär?

Skulle vara riktigt bra om någon har en bild hur det sitter/sprängskiss/förklara bra

6 165 Inlägg
5 februari 2015
Hej!
Jag har inte C4 modellen som du har utan C3modellen (Audi 100 -83-91) och jag har flera gånger tagit isär dörren för att fixa olika saker.-Det är väldigt lätt och tar bara ca 5min.
På min Audi så måste inre dörrsidan tas bort och jag antar att det är likadant på din Audi.
På min lossar man handtaget (sitter med tre insexskruvar undertill) man måste/bör ha en lång kulförsedd insexnyckel med handtag, vanliga vinklade insexnycklar fungerar inte bra då man inte kommer åt så bra Fönsterveven tas bort genom att skjuta upp plasthöljet (man slår till på den med handflatan ), innanför sitter en stjärnskruv. -Lossa den!

Handtaget i dörren lossas genom att man öppnar handtaget fullt. Innanför, i ett hål sitter en  stjärnskruv. Skruven lossas och hela handtaget tas ut.
I handtaget sitter vajern till låset fast med en ögla.
Inne i dörren, i hålet där  handtaget suttit finns ännu en stjärnskruv vilken håller dörrsidan på plats i dörren. -Lossa den skruven!

Nu har du lossat alla skruvar som ska lossas! Dörrsidan sitter sitter också  fast med ett tiotal plastclips  i dörren. Dessa  lossas genom att man bänder bort dörrsidan från dörren! Man drar dörrsidan rakt ut. Lämpligtvis bänder man med en plastspatel eller tunn träbit som sticks in mellan dörrsida och dörr.

Nu ser man vajern som löper i ett tunnt plaströr av nylon inne i dörren.

338 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Jag har inte C4 modellen som du har utan C3modellen (Audi 100 -83-91) och jag har flera gånger tagit isär dörren för att fixa olika saker.-Det är väldigt lätt och tar bara ca 5min.
På min Audi så måste inre dörrsidan tas bort och jag antar att det är likadant på din Audi.
På min lossar man handtaget (sitter med tre insexskruvar undertill) man måste/bör ha en lång kulförsedd insexnyckel med handtag, vanliga vinklade insexnycklar fungerar inte bra då man inte kommer åt så bra Fönsterveven tas bort genom att skjuta upp plasthöljet (man slår till på den med handflatan ), innanför sitter en stjärnskruv. -Lossa den!

Handtaget i dörren lossas genom att man öppnar handtaget fullt. Innanför, i ett hål sitter en  stjärnskruv. Skruven lossas och hela handtaget tas ut.
I handtaget sitter vajern till låset fast med en ögla.
Inne i dörren, i hålet där  handtaget suttit finns ännu en stjärnskruv vilken håller dörrsidan på plats i dörren. -Lossa den skruven!

Nu har du lossat alla skruvar som ska lossas! Dörrsidan sitter sitter också  fast med ett tiotal plastclips  i dörren. Dessa  lossas genom att man bänder bort dörrsidan från dörren! Man drar dörrsidan rakt ut. Lämpligtvis bänder man med en plastspatel eller tunn träbit som sticks in mellan dörrsida och dörr.

Nu ser man vajern som löper i ett tunnt plaströr av nylon inne i dörren.

Tack för svaret,
men jag tog lös dörrsidan tidigare och det var inget problem (verkar vara stor skilldnad mellan c3 och C4) det är hur man hakar lös vajern inne i dörren jag undrar (ser inte hur det sitter där inne och kallt/drygt att stå ute och testa massa olika sätt)

338 Inlägg
5 februari 2015
Trådstartare
Ingen som Hållt på med dörrarna på C4?

338 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
Hallå

Sök