Att datummärkningen på fia-godkända bälten/stolar gått ut spelar ingen roll.
Även om ni ska köra på grus så kan det gå bra fort, rulla i 50km/h eller kör in i en mur/räcke är inte att leka med heller.
Biltemas stolar vet jag inget om, JAG hade aldrig satt mig i en sånn och kört racing allafall, håll kolla på blocket och rejsa.nu kommer ut godkända stolar för max tusenlappen ganska ofta. Och en ordentlig stol är ju bara att plocka över till nästa bil sen...
Problemet med 4p bälte är att de tinte går spänna åt ordentligt... sen gäller det även att kunna montera det rätt, axelbanden ska dels sitta så nära stolen som möjligt + att du inte vill ha mer än 20 graders lutning på dom.
Fördelen med org. 3p är att du då fortfarande har kvar bältessträckningen vid eventuell krock.
JAG hade kört med 3p (eller varför inte båda?)
Ska du köra grus så kan jag rekommendera er att göra följande.
- helsvettsa avgassystemet och fäst upp det i golvet med typ 10ggr fler fästpunkter än normalt.
- nya (så hårda som möjligt) dämpare
- hasplåt
Sen e det bara att ta med en massa däck och ha skojj
Har kört några krutcupen på grus och det är en rolig tillställning... men det e SKRÄMMANDE vad låg säkerheten är, både den aktiva och den när det kommer till besiktning utav bilar och personlig utrustning... senaste gången jag var å körde informerade dom itne ens alla ovetande om vad flaggorna betyder...