3267
Sök

Troligtvis blåst av bilhandlare-hur häva köpet?

4 Inlägg
12 februari 2015
Trådstartare
Min son köpte en bil av en bilhandlare 10 december 2014, en Audi A4 för 59 000 kr. Dagen efter på väg till jobbet märkte han att det bara kom kall-luft och att rutorna isade igen. Han ringde bilfirman som sa att han skulle komma in med bilen dan efter, att dom skulle kolla vad det var för fel på den. Så han åkte dit med den. Sen kom jul och nyår, det hände ingenting med bilen. Andra veckan i januari får han tag i bilhandlaren som säger att han inte hunnit lämna in bilen på verkstan. Sen går det ytterligare 2 veckor, samma svar. Till slut ringer jag, då får jag till svar att det är på gång (efter att jag blivit ganska upprörd och ifrågasatt vad som händer). Några dagar senare upptäcker min son att bilen står utanför en verkstad där vi bor, han går in och pratar med dom. Bilen var körd dit nån dag tidigare. Nu har bilen stått på den verkstan i 4 veckor, dom har bytt topplock och nåt annat. Men nu behöver dom byta kylagreggat som också var trasigt men bilhandlaren vill inte betala för det. Vad ska vi göra? Bilen står kvar på verkstan. Bilhandlaren säger att vi inte kan lämna tillbaka bilen, att han minsann lagt ner minst 15000 kr för att få den lagad. Men det är väl inte vårt problem? Nu när vi ringer så svarar han inte, inte ens bilmekanikern får tag i honom. Vi börjar bli desperata. Sonen köper en bil för 59 000 kr och har kört den en dag. Suck.

424 Inlägg
12 februari 2015
Tror nog din son redan skrivit om detta? http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=301725
Annars var det väääldigt likt
Senast redigerat av meatos (12 februari 2015)

4 Inlägg
13 februari 2015
Trådstartare
Ja, det hade han tydligen gjort (visste inte om det), men verkar inte ha fått svar om hur han ska göra på det här forumet. Nu är det anmält till ARN så får vi se vad som händer.

1 938 Inlägg
13 februari 2015
Ni har gjort rätt som ni gjort, dvs att vända er till ARN.
Dom får svara på vilka skyldigheter säljaren har och vilka rättigheter ni har, allt enligt svensk lagstiftning.

Vägrar säljaren att följa svensk lagstiftning så är det en bra grund till en polisanmälan.

Avstängd
10 388 Inlägg
13 februari 2015
Glesmark skrev:
Dom får svara på vilka skyldigheter säljaren har och vilka rättigheter ni har, allt enligt svensk lagstiftning.

Vägrar säljaren att följa svensk lagstiftning så är det en bra grund till en polisanmälan.

Av ren nyfikenhet; vad anser du att anmälan skulle vara för/över?

Följer ett företag inte ARNs beslut är normal procedur att gå vidare med en stämningsansökan (nej, det är inte så farligt dyrt som många tycks tro)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 938 Inlägg
13 februari 2015
it_mutt skrev:
Glesmark skrev:

Följer ett företag inte ARNs beslut är normal procedur att gå vidare med en stämningsansökan (nej, det är inte så farligt dyrt som många tycks tro)

Det beror väl på hur det fortskrider, jag är inte synsk och inte juridiskt insatt, därför jag rekommenderar ARN.

Lämnar man en garanti på en bil, åtar sig att laga denna och sedan inte har för avsikt att återlämna bilen till kund så borde det väl vara bedrägeri?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 februari 2015
Glesmark skrev:
it_mutt skrev:
Glesmark skrev:

Det beror väl på hur det fortskrider, jag är inte synsk och inte juridiskt insatt, därför jag rekommenderar ARN.

Lämnar man en garanti på en bil, åtar sig att laga denna och sedan inte har för avsikt att återlämna bilen till kund så borde det väl vara bedrägeri?

Nej alltså, jag tänkte mest om du hade något i åtanke där.

Mnja, bedrägeri innebär ju (lite löst, jag orkar inte vara allt för saklig) att det ska finnas en faktisk vinning för "gärningsmannen" (och skada för den som blir drabbad givetvis). En bluffaktura innebär ju ex.vis en ekonomisk vinning. Underlåtenhet att göra som krävs...ptja, det är nog gränsfall där (man skulle alltså kunna ifrågasätta om det faktiskt handlar om en vinning i laglig mening). Men visst, helt omöjligt är det väl inte.

Jag hade som sagt gått på "normalproceduren" och upprättat en stämningsansökan. Om fallet är som beskrivet, så har jag svårt att se någon annan utgång än positiv för TS' son (om nu handlaren skiter i vad ARN säger).

4 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
it_mutt skrev:
Glesmark skrev:
it_mutt skrev:

Mnja, bedrägeri innebär ju (lite löst, jag orkar inte vara allt för saklig) att det ska finnas en faktisk vinning för "gärningsmannen" (och skada för den som blir drabbad givetvis). En bluffaktura innebär ju ex.vis en ekonomisk vinning. Underlåtenhet att göra som krävs...ptja, det är nog gränsfall där (man skulle alltså kunna ifrågasätta om det faktiskt handlar om en vinning i laglig mening). Men visst, helt omöjligt är det väl inte.

Jag hade som sagt gått på "normalproceduren" och upprättat en stämningsansökan. Om fallet är som beskrivet, så har jag svårt att se någon annan utgång än positiv för TS' son (om nu handlaren skiter i vad ARN säger).

Jag tycker det liknar bedrägeri med tanke på att sonen köpte bilen och den har fungerat en dag. Den har inte körts på två månader pga att bilhandlaren inte tog den till en verkstad och sen när den väl hamnade där så var det mycket fel på den. Vi får se vad ARN säger, vet inte vad vi annars ska göra. Han tog bort bilen från verkstan i fredags pga det inte händer nåt. Nu startar inte ens bilen...

Avstängd
10 388 Inlägg
16 februari 2015
Cattis2015 skrev:
it_mutt skrev:
Glesmark skrev:

Jag tycker det liknar bedrägeri med tanke på att sonen köpte bilen och den har fungerat en dag. Den har inte körts på två månader pga att bilhandlaren inte tog den till en verkstad och sen när den väl hamnade där så var det mycket fel på den. Vi får se vad ARN säger, vet inte vad vi annars ska göra. Han tog bort bilen från verkstan i fredags pga det inte händer nåt. Nu startar inte ens bilen...

Att det liknar bedrägeri säger jag inget om. Bedrägeri kräver dock uppsåt (exempelvis), men som sagt, det är inte alls omöjligt att det skulle gå att ta det den vägen. Har det lämnats garanti kan man då även hänvisa till avtal/kontraktsbrott (vilket iofs blir rent civilrättsligt sanktionerat). Vad ni annars ska göra, under förutsättning att han skiter i vad ARN säger, är ju påpekat ovan.

- - Edit - -

Missförstå mig rätt; jag tycker inte att det är annat än skittråkigt att det ska behöva bli såhär för folk
Senast redigerat av it_mutt (16 februari 2015)

4 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Ja, väldigt tråkigt. Vi får se vad som händer. Tror inte bilhandlaren kommer göra som ARN säger (om dom bestämmer till vår fördel).

Sök