2456
Sök

Vibrationer från 80 och uppåt. Däcken balanserade nyligen! Tips?

18 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
Hej!
Har en Mazda Xedos 6 2.0 V6 1996. Samma kaross och motor som i 626, mx-6.

Har en vibration i bilen som ibland är mer störande. Märker mest av det i hastigheter från 80 och uppåt.
Både i ratt och i stolarna (bilen). Vid broms så inget märkvärdigt. Nyligen gjort proffsbalansering och däcken är i bra skick.

Känns ibland som vibrationerna kommer med vissa mellanrum..   brrr   brrr  brrr...

Bromsarna har jag kollat över.

Blir galen!! = )

Hjälp tack mvh Anders
Senast redigerat av aw_309 (16 februari 2015)

Sir
935 Inlägg
16 februari 2015
Hej. Kolla över dina inre drivknutar, kan ge det fenomenet.
Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Avstängd
10 388 Inlägg
16 februari 2015
aw_309 skrev:
Hej!
Har en Mazda Xedos 6 2.0 V6 1996. Samma kaross och motor som i 626, mx-6.

Har en vibration i bilen som ibland är mer störande. Märker mest av det i hastigheter från 80 och uppåt.
Både i ratt och i stolarna (bilen). Vid broms så inget märkvärdigt. Nyligen gjort proffsbalansering och däcken är i bra skick.

Känns ibland som vibrationerna kommer med vissa mellanrum..   brrr   brrr  brrr...

Bromsarna har jag kollat över.

Blir galen!! = )

Hjälp tack mvh Anders

Och hur är det med fälgarna?

Du kan "nollbalansera" en skev fälg. Det innebär ju dock inte på något vis att skadorna på fälgen försvinner och behöver inte heller innebära (som i; det måste inte alltid) att eventuella felaktigheter på fälgen blir okännbara.

Men, det kan givetvis vara något annat

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

18 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
mm kanske är fälgarna som bråkar :-/

Avstängd
10 388 Inlägg
16 februari 2015
aw_309 skrev:
mm kanske är fälgarna som bråkar :-/

Det måste givetvis inte vara det, men jag har själv varit med om det. Just "nollbalanserade" fälgar, som senare visade sig vara skeva. Eller ja, en fälg visade sig vara skev.

Ett alternativ kan ju vara att byta plats på fälgarna och se om det upplevs annorlunda eller "exakt likadant".

- - Edit - -

80 och uppåt...är det lika mycket i alla hastigheter över 80 eller är det varierande? Obalanserade hjul/skeva fäljar brukar ju ha sina "ideal"hastigheter för att kännas mer (och mindre). Ex.vis att det känns mycket i 80 men i 105km/h känns det "inte alls" osv.
Senast redigerat av it_mutt (16 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

18 Inlägg
16 februari 2015
Trådstartare
känns som mest runt 100km....  Fast det skumma är att ibland upplevs det inte lika mycket så jag förstår inte det.. Brukar vara bra på att hitta problemen men nu står det still.

2 250 Inlägg
16 februari 2015
En gång i tiden så bytte jag bromsskivor, kommer inte ihåg om det var på en 626, men för att låsa skivan i läge mot navet, brukar det sitta en konad skruv.
Hur som haver så drog jag av denna. När jag sedan plockade ihop det hela, så kom inte skruvresterna i hålet på skivan, utan på ett ställe där det inte fanns hål. Då kom skivan och hjulet att wobbla lite. Samma blir om du inte har skivorna låsta med skruven. Då kan det komma skit emellan, som ger wobbel.

4 150 Inlägg
16 februari 2015
En gång hade jag vatten i ett däck som gav sådana symtom dom du har. Balanserade däcken 2 ggr eftersom jag trodde jag hade tappat en vikt eller något men det visade sig vara vatten...

Du kan ju byta till sommardäck och testköra med dom och se om du fortfarande har samma problem, så kan du iaf göra felsökningen lite lättare.

Sök