2921
Sök

Turbon dålig efter vintervilan

Wankel
1 080 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
tjena
har haft mazdan stående i en polares garage hela vintern och vad jag vet har den inte blivit använd nånting..
men nu helt plötsligt när jag skulle köra hem den så började turbon vissla..han som har garaget säger att han är den enda som haft nycklarna till bilen och att han inte kört den nånting, men turbon kan väl inte bli dålig av att bilen bara står...
eller kan det kanske bara vara att oljan behöver gå runt ?
och en grej till, om turbon skulle rasa finns det risk för att nånting annat pajar också eller är det bara att köra hem bilen om den skulle rasa?

MDS Västerås

12 086 Inlägg
24 maj 2007
Det som ev skulle förstöra turbon är väl om oljan har blivit så dålig att den satt sig, känns ju iofs inte så aktuellt om den ståt över vintern?

Och rasad turbo, jag vet inte om en turbo kan skära ihop?
Gör den det bör man nog inte köra många meter, snacka om avgasmotstånd smile

Wankel
1 080 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
vad jag har hört går det att köra, men dom går ju skit då..frågan är bara om man kör en längre bit om nåt annat riskerar att gå sönder pga det också..
största anledningen till att jag frågar är att jag ska köra sds i sommar och går den sönder på mantorp t.ex vill jag inte hyra trailer och åka till v-ås, sen tillbaka till mantorp med trailern igen tongue
jag har ju tid att åka långsamt hem men soppapengar till 2 rundor fram och tillbaka blir värre^^
Senast redigerat av StiFf (24 maj 2007)

MDS Västerås

190 Inlägg
24 maj 2007
Bytte du olja innan du ställde undan den för vintern? Pumpade du upp oljetrycket på startmotorn innan du startade bilen? Hur mycket litar du på din kompis med nycklarna till en jävligt rolig bil att köra i händerna?

Dom frågorna undrar jag över.....

Finns lite olika anledningar till att en turbo börjar vissla, och hantering av den i start och avstängningögonblicket är rätt avgörande.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Wankel
1 080 Inlägg
24 maj 2007
Trådstartare
bytte olja ca 1 månad innan den ställdes av..
litade på honom då men börjar tveka nu, inte bara pga detta utan massa andra grejer också..
anledningen till att han hade nycklarna var att han var ansvarig för att fixa reg besiktningen på bilen..
har turbotimer så den får kylas ner varje gång jag kört, och väntar alltid med att dra på tills tempen gått upp...

MDS Västerås

190 Inlägg
24 maj 2007
Låter som att impellrarna på antingen avgas eller trycksidan har fått sig en smäll och därför börjat vina. Hur svårt är det att plocka bort turbon och kolla? kan vara värt tiden. Kolla spelet på axeln, plocka bort tryckhusen och kolla impellrarna så vet du med säkerhet vad som är felet.
Tidsödande och tråkigt men du slipper troligtvis ett större haveri på så sätt.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Wankel
1 080 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
ok jag ska kolla det...
tack för hjälpen!

MDS Västerås

1 072 Inlägg
25 maj 2007
Om du nu är osäker på att turbon kan va dålig så är det att rekomendera att ställa av bilen och reparera agget. Skulle de gå sönder finns möjligheten att partiklarna (små metall damm/spån) går vidare in i oljereturen och tjoff så har du kanske ett mindre roligt motorhavveri! Eller att impellern går sönder och metalldelarna går in i insuget osv...

Wankel
1 080 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
sik skrev:
Om du nu är osäker på att turbon kan va dålig så är det att rekomendera att ställa av bilen och reparera agget. Skulle de gå sönder finns möjligheten att partiklarna (små metall damm/spån) går vidare in i oljereturen och tjoff så har du kanske ett mindre roligt motorhavveri! Eller att impellern går sönder och metalldelarna går in i insuget osv...

ok det var mest det jag ville veta..
bäst att inte köra med bilen då

MDS Västerås

63 Inlägg
26 maj 2007
Är det så att du inte har råd med extra turer på trailer och dylikt så är det nog läge att få den kollad....min erfarenhet säger att ett ev ras av turbon inte kommer att göra det billigare...att få en okej turbo genomgången borde ju vara lite billigare än en rasad...

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*

Sök