Riktigt intressant detta! Lägger en prenumeration på tråden.
Du har tillgång till att mäta AFR eller lambdan iaf verkar det som? Jag skulle vilja finlira in mitt äckliga piggyback för att få bort den spärr som originalboxen ger.
Är det något du skulle kunna kika på? Prisförslag isåfall?
Alla är såklart välkomna. Spelar ingen roll om det är en liten test eller rejäl justering på gång. Tror inte att vi ska diskutera pris här, ta frågor på pm istället. Inte ens säkert det går att lösa problem med piggyback. Men ger det gärna ett försök!
Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
2leifarn har byggts lite på. Eftersom b23an skar så blev det en ny maskin. Gratisprylar såklart b230 1986 en 530 topp och en k-kam. Så en lågfriktionare uppgraderad med dom nyare stakarna och en äcklig 530 topp alltså.
Motorrum:
Som sugis så blev resultatet såhär:
Sen fick jag en galen ide:
En hx35 i skuffen måste vara bra! Såhär blev resultatet:
Jämför vridkurvor med och utan turbo:
Sedan fick jag en superknäpp ide!
Det ända som är bättre än 1 turbo i skuffen måste ju vara 2! Nja, eller jo lite iaf. Ska kanske fila vidare på detta, men först måste kopplingen uppgraderas. Sålänge så är kurvorna som såhär: (jämför singel grön kurva, och dubbel lila kurva)
Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Nja sådär, men det hela är lite av ett experiment. Det finns flera fördelar med att sätta turbon i skuffen och som jag gjort även intercoolern. Man får bättre flöde och plats till vattenkylet, tyngd på bakhjulen istället för ännu mera tyngd i nosen. Det är jättegott om plats! Betydligt mindre värme i motorrummet. Kör man med skuffluckan höjd i framkant och elfläktar på ic så funkar det helt okej med kylning av laddluften. Hjälper till gör även det långa röret för laddluft under bilen..
Nackdelarna är att man får ett betydligt större mottryck, mycket sämre spoolup pga inga pulser och lägre temp och därmed en tröttare maskin jämfört med att montera snurran på grenröret som vanligt. Det tar dessutom en rejäl uppvärmning innan avgasröret är tillräckligt varmt för att få laddtryck överhuvudtaget.
I slutet av pullet så ligger totala avgasmottrycket på 3,5bar medans laddtrycket bara är 1,6bar.
Nu är det för dåligt flöde på några punkter och skulle alltså gå att förbättra en hel del. Men jag valde att göra denna enklaste modellen först för att se mer exakt hur det skulle bete sig.
Sedan skulle wastegaten varit hårdare spänd för man ser att efter 4500 när den är helt öppen sjunker trycket något medans stora turbon försöker komma ikapp så att säga. Lillen skulle jobbat lite lite till bara.
Är det några frågor så är det bara att fråga på
Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Toppackningen har gått igen! men annars är motorn hel och pigg! Lite fräckt ändå med den motorn som ingen gillar. Lågfriktionaren b230E 1986, små lagren och allt vad det är. Såhär ser kurvan ut om man jämför singelturbo mot dubbelturbo. Sedan på gatan så laddade jag lite mer typ 2,2bar tror nog den gav nära på 400whp. Coolt är också att man kan launcha on the fly så att säga. Exempelvis ligg på 3000 varv och fullgas samtidigt som du håller på bromsen. Några sekunder senare har man fullt laddtryck på samma varv! Snacka om najs vid omkörning!
Fortfarande volvo orginal allt i motorn.
Blev dock en förstärkt tryckplatta som jag fuskade dit lite snabbt
Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Så med ditt bygge med dubbelturbo så har du ett roligare register och mer kraft och kan bygga ladda från grunden utan att behöva växla ner eller bygga ladd utan du kan göra det pga trycket i systemet som bildas?