[LÖSNING]
Har nu fått bilen att gå och tänkte därför bidra med mina erfarenheter.
Bil: VW Caddy
Årsmodell: 2002
Motor: 1,9 TDI ALH
-Bilen har ingen dieselpump i tanken, utan dieseln pumpas fram enbart av insprutningspumpen i motorrummet.
-Mellan bränslefiltret och insprutningspumpen så sitter det en inmatningsslang och en returslang. Inmatningslangen brukar vara genomskinlig. Här kan du se om den pumpen drar luft (du ser alltså luftbubblor i den genomskinliga slangen). I mitt fall så ser man små små luftbubblor men bilen går ändå som en klocka, varför? Min slutsats är att det inte gör något om det blir några luftbubblor/luftfickor i den slangen. Bilen funkar fint ändå. Är man ändå orolig att luft i systemet är en orsak till att bilen inte går, så bör man byta ut inmatningsslangen och returslangen till två hela slangar, alltså inga skarvar mellan pump och filter.
-När du byter kamremmen så ska du låsa och ställa in på
fyra olika ställen:
1. På vevaxeldrevet så finns tre "pluttar" i rad instansade på kuggarnas profil. Det finns också en upphöjd knopp på drevet. Knoppen ska peka "snett ned vänster"/"tjugo i". Och då ska den vänstra av de tre "pluttarna" peka rakt upp.
2. Nu när vevaxeln är inställd så kan du ta bort gummipluggen till höger om cylinderhuset. När du har tagit bort gummipluggen så ser du svänghjulet. Svänghjulet har ett "ristat" streck som ska ligga i linje med en spets strax ovanför svänghjulet.
3. Ta bort topplocket, servopumpen och den högra kamaxelbygeln. I högra änden av kamaxeln har du ett spår, du ska låsa kamaxeln med något lämpligt i detta spår.
4. Inpsrutningspumpens drev sitter med tre inställningsskruvar och en skruv i mitten. När allt ovan är inställt så ska du kunna se i ett av inställningsspåren att du kan putta in ett 6mm borr för att låsa insprutningspumpen.
VIKTIGT! Hålet du ska putta in 6mm borret i ska vara snett ovanför mittenskruven. Var noga här, för till vänster om det hålet du ska putta in 6mm borret i finns en ficka som som borret passar i,
borret ska inte in i fickan. Kollar du med en spegel/inspektionskamera så ser man tydligt vart man ska sätta borret, och det är i ett runt borrat hål!
Nu har du låst och ställt in allt.
När du monterar kamremmen och sen spänner upp den, så ska inte kamaxeldrevet sitta fast och de tre inställningskruvarna till insprutningsdrevet ska också vara lösa. Men kamaxeln ska vara låst och 6mm borret skall sitta i vid uppspänning. Kontrollera hela tiden att det ristade strecket på svänghjulet ligger i linje med pilen!
Jag bytte även vevaxeldrevet och skruven till detta. Det sägs att det är stor påfrestning på detta drevet när det sitter servo, AC och den stora motorn. Vilket det gör på min bil.
Men skruven som håller vevaxeldrevet är en engångsskruv och måste bytas ut när man demonterar vevaxeldrevet.
Här måste du ha ett specialverktyg eller fräsa en ring som passar och låser vevaxeldrevet när du ska demontera och montera vevaxeldrevet.
Man ska hålla emot på drevet och INGEN annan stans!Bulten kan man lossa och dra åt med en vanlig 12-kants hylsa. Bulten ska dras med 120Nm + 90 grader.
(Skicka PM för ritning på specialverktyget)
Här är två guider jag har följt som säkert kompletterar mina dåliga förklaringar!
http://www.tdiclub.com/articles/pdf/a4timingbelt.pdfhttp://dcsforum.se/dieselsnack/download/file.php?id=731Tack för alla som svarat och ville hjälpa! Hoppas mina erfarenheter hjälper någon annan framöver!