Plötsligt en morgon ville bilen inte starta, hade så sent som kvällen innan gått klanderfritt och aldrig tidigaré varit svårstartad eller på något sätt gått illa.
Kunde snart konstatera att det inte fanns någon gnista. Första misstanken var tändmodulen, men efter att ha provat 4 st olika så misstänker jag nu styrenheten.
Någon som vet vilka som passar, passar styrenheten från tex en 240 från -88?
Någon som vet vad de olika siffrorna står för på styrenheten. Måste det vara exakt samma siffror för att bilen skall fungera, eller är det som så att det bara skiljer lite och bilen ändå går.
Min styrbox har Boschnr 0 227 400 175 och jag ser att 0 227 400 146 är vanligt på 240, sedan finns det ju andra styrboxar som inte har en siffra lika samt att det finns både siemens och bendixboxar.
Det skulle ju kunna vara så att ju närmare siffra desto mer lika och därmed så skulle bilen kunna fungera och det är just det jag vill veta om någon vet????
Mitt huvudspår är styrenheten, efter att ha plockat bort den och sett att kretskortet var ärgat i ena kanten har mina misstankar stärkts.
Hur som helst så hade det ju varit väldigt mycket enklare om man hade en annan styrenhet att prova med. Är ju lite svårt att funktionstesta styrenheten hemma i garaget....
jag har bytt ett par styrenheter på 740 på sista tiden, och dom var också ärgade på kortet. väldigt vanligt på 740 är att det läcker in vatten nere på a-stolpen vid det svarta plastlocket, vet inte om det kan leta sig in i boxen med!