3188
Sök

Trimma Volvo 940 1000 hk ?

4 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#1
Köpte mig en 945a härom dagen är redan trimmad ca 225-250 hk

Nu vill jag ha seriösa råd o tips för o nå upp till 1000 hk

Min tanke är väl nu att leta upp en bmw v10 o sätta i för en gammal rödblock är väl inte se ultimata ?

5 119 Inlägg
22 mars 2015
#2
Köp en bmw med v10 direkt. Billigare, enklare och mycket roligare än en Volvo 940 att åka i.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
22 mars 2015
#3
Bugatti Veyron drivlina. Klart

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#4
Har redan en m5 e39 , anledningen att jag valde en Volvo 945 för ingen skulle misstänka att de sitter något med en hel del hk , jag tycker bilen är slö ja

3 121 Inlägg
22 mars 2015
#5
Går att skrämma upp en Volvo 2.3 till 1000hk men du får ju inte det bästa registret eller någon körbarhet i övrigt. Bromsarna suger, bakvagnen är från hedenhös, karossen vridstyv som en disktrasa, inredningen omodern, kort sagt, inget annat i bilen duger för 1000hk så räkna med att det kostar mer än det smakar.


159 Inlägg
22 mars 2015
#6
16v, ~3L och massa ladd .. mycket flis kommer de kosta men de går.

Släng i en s50 med lite ladd så är du nära målet mycket billigare.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
22 mars 2015
#7
köp en raket motor och tejpa fast på taket


Forummoderator
10 576 Inlägg
23 mars 2015
#8
teamkaos skrev:
Köpte mig en 945a härom dagen är redan trimmad ca 225-250 hk

Nu vill jag ha seriösa råd o tips för o nå upp till 1000 hk

Min tanke är väl nu att leta upp en bmw v10 o sätta i för en gammal rödblock är väl inte se ultimata ?

Det är egentligen samma recept för 1000hk som för 500hk. Det är bara det att du beställer prylar med lite andra värden, så som kamaxel, spridare, ventilstorlek/portning och turbo.

Grövre prylar kostar mera och mer kan gå åt i läropengar på resan, men det är absolut görbart och snudd på "bara".

Att slå sig ihop med en motortrimmare är att föredra, det finns erkända sådana som hittar 1000hk i både röd och vidblock, 4-5-6cyl spelar ingen roll.

Ett exempel på glada amatörer som byggt en 850-motor på över 1000hk.

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … B6karmicke


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

smurfidunder
327 Inlägg
23 mars 2015
#9
viccoA skrev:
Går att skrämma upp en Volvo 2.3 till 1000hk men du får ju inte det bästa registret eller någon körbarhet i övrigt. Bromsarna suger, bakvagnen är från hedenhös, karossen vridstyv som en disktrasa, inredningen omodern, kort sagt, inget annat i bilen duger för 1000hk så räkna med att det kostar mer än det smakar.

LOL disktrasa!

Klart det går med 1000 kusar i en volvo. Ungefär hur ser planen ut? v10 från bmw m5? Den skulle kunna ge önskad effekt vid cirka 1kg laddtryck. Det är bara att kontakta någon som säljer antingen turbo eller kompressor och tala om vilken motor och önskad effekt samt att det krävs cirka 1kg ladd för detta. Så kan dom se vilken enhet som skulla fixa detta. Man måste vara observant på att det krävs ett lågt laddtryck för att nå effekten med en så stark grundmotor. För att hamna rätt i kompressormappen (vid valet turbo då) så måste man ha en väl tilltagen snurra, kanske en som klarar maxeffekt på 1400. Det räcker inte med en som är specad till maxeffekt på 1000. Den kommer inte orka leverera tillräckligt med luft på det låga trycket.

Vet inte om det sitter den gamla klassiska spridartypen i en dylik pjäs, kolla upp detta så du inte går bet på soppatillförseln. Kan vara moderna spridare som jobbar på några hundra bar, kan vara svårt att hitta dessa i rätt storlek?

Annars ett jänkejärn skulle troligen vara lite enklare att hala på plats. Typ en ls av nyare och stabilare snitt. Dom tål mycket stryk och ger rejält med effekt med lite laddtryck. Kan mycket väl vara ett enklare val att nå målet med.. Dom är rätt kompakta och inga problem att hitta en på 6liter och mellan 400 och 500 sughästar. Den skulle med lite förstärkningar kan lätt hosta upp önskad effekt.

Fast måste ju säga att lägger du ner lite jobb på en 8v rödblockare och plockar 1000 hästar så är det mycket coolare, mycket mer cred på det smile
Senast redigerat av dundersmurfen (23 mars 2015)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk


Sök