3247
Sök

Passat 1.8 full i oljesludge!

7 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#1
Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 mars 2015
#2
Passat1998 skrev:
Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

Ehm...på VAG ex.vis?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Passat1998 skrev:
Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

Ehm...på VAG ex.vis?

Motorkod ADR, 20v.

Forummoderator
26 389 Inlägg
21 mars 2015
#4
Passat1998 skrev:
it_mutt skrev:
Passat1998 skrev:
Jag har en passat som jag fick väldigt billigt! Nu skulle jag göra ett olje/filterbyte och oljan var som en sirap då jag tappade ut den! Jag skruvade lös locket för påfyllning och ser att motorn är full med avlagringar/sludge!
Antar att motorn har haft ont om oljebyten!
Motorn fick en helsyntetisk olja!

Motorn börjar ticka ibland om den står på tomgång! Jag ser iallafall att det skvittrar omkring olja under påfyllningslocket.

Vad ska jag göra?

Fylla motorn med en blandning med olja och diesel? Eller är det risk att motorn sätter igen då?
Några täta olja/filter byten?

Har även läst att det är vanligt att oljesilen sätter igen på passat pga av långt mellan oljebytena. Vars finns den att köpa?

Motorn är en 1.8 utan turbo årsmodell 98.

Ehm...på VAG ex.vis?

Motorkod ADR, 20v.

Du köper oljesilen hos din närmsta Volkswagenhandlare..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#5
Mack skrev:
Passat1998 skrev:
it_mutt skrev:

Ehm...på VAG ex.vis?

Motorkod ADR, 20v.

Du köper oljesilen hos din närmsta Volkswagenhandlare..

Yes, fixar det smile

7 Inlägg
21 mars 2015
Trådstartare
#6
Oljesilen får jag tag på men hur tycker ni jag ska göra med allt oljekoks?
Var det dumt av mig att hälla ner en helsyntetisk olja då det kanske löser upp och täpper igen någon kanal? Tror ni det räcker med några täta olje och filterbyten?  hmm Känner smått panik! Har aldrig sätt et motor som haft så mycket koks som den här!

6 215 Inlägg
21 mars 2015
#7
Hej!
Du kan ju pröva med "motorrengöringsolja"! Finns bl.a på Biltema.


Avstängd
10 388 Inlägg
22 mars 2015
#8
Passat1998 skrev:
Oljesilen får jag tag på men hur tycker ni jag ska göra med allt oljekoks?
Var det dumt av mig att hälla ner en helsyntetisk olja då det kanske löser upp och täpper igen någon kanal? Tror ni det räcker med några täta olje och filterbyten?  hmm Känner smått panik! Har aldrig sätt et motor som haft så mycket koks som den här!

Helsyntetisk olja har inte mer "rengöringstillsatser" än någon annan olja idag.

Däremot kan du antingen lämna in bilen på en motorrengöring, testa med, som jaka54 föreslår; en rengöringsolja. Eller så kan du testa med vad andra säkert föreslår (jag gör det dock inte); diesel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 Inlägg
22 mars 2015
Trådstartare
#9
Hmm, det finns så många delade meningar om motorrengörningsoljor så känner mig osäker där!
Testar med några täta olje och filterbyten och hoppas att inte motorn slammar ihop! Efter det så byter jag sil och rengör tråget.
Känns bara surt om motorn säger godnatt då den går grymt fint i övrigt!

4 158 Inlägg
22 mars 2015
#10
Om inte oletrycksindikatorn lyser/Blinkar, byt olja + filter upprepade ggr. med några 100 mils mellarum

sen varje < 1500 mil  , man kan tillfälligt at en tunnare olja tex. 5w-30 iställer för en 5w-40 för att förbättra cirkulationen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

627 Inlägg
23 mars 2015
#11
Blanda diesel och olja och kör motorn varm och sen ut med det igen. Detta gjorde vi i skolan och dom vet vad dom sysslar med, för du kommer inte bli av med skiten i motorn med att bara byta olja smile
Senast redigerat av volvo-93 (23 mars 2015)


7 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#12
Jag tror jag kör på några täta oljebyten, jag har fan aldrig skådat något så illa som det här förut! Det är så grymt jävulskt mycket koks att det byggt upp en kant ända upp till oljepåfyllningslocket! Lyser jag ner där så är det stora ojämnheter och bulor av koks så långt ner jag ser! Det finns inte en metallfärgad liten fläck av det jag ser!

Motorn vill gärna börja ticka/knacka på låga varv då den får upp lite i temp..

Någon oljesil gick inte att köpa lös till den här motorn, då måste jag köpa hela oljepumpen..

Bilen har jag fått "gratis", vinterdäck och sommardäck är käppslut, nya bromsledningar bak då dem rostat av, torkarmotor slut, dåligt underredsskydd, drivknutsdamask hål på ena sidan, obes, oskattad, tempmätaren fungerar då den vill, tankmätaren står på halvtank hela tiden och sist men inte minst att motorn inte fått ett olje och filterbyte senaste 4000 tusen! Ägaren före mig köpte bilen då den gått 16 xxx (2012) mil och nu står mätaren på 20 xxx mil .

Det får fan bära eller brista med några täta olje och filterbyten... Lägger inte ut mer pengar än bilens totala värde. plus att den är halvful i lacken också... Helvetets störd då jag är i behov av en fungerande bil

2 251 Inlägg
24 mars 2015
#13
Du kunde ha fått min förra. Den var i o f s lite sämre ändå. Körde oskattat o obesiktat de sista åren. Igensvetsade dörrar bak, hål rakt ned på flera ställen, krockad i framänden o lite bak o s v. En nödens bil. Gick bäst på gröndiesel. Nu vilar den på tippen.

Finns bilar för några tusenlappar med hyfsade sommarhjul. Lägg pengarna på en sån. Eller hosta upp dig till en lite högre penganivå, säg 20 000. Då åker du som en kung!

4 158 Inlägg
24 mars 2015
#14
Med lite tålamod så blir det bil av den igen wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
24 mars 2015
#15
Passat1998 skrev:
Jag tror jag kör på några täta oljebyten, jag har fan aldrig skådat något så illa som det här förut! Det är så grymt jävulskt mycket koks att det byggt upp en kant ända upp till oljepåfyllningslocket! Lyser jag ner där så är det stora ojämnheter och bulor av koks så långt ner jag ser! Det finns inte en metallfärgad liten fläck av det jag ser!

Motorn vill gärna börja ticka/knacka på låga varv då den får upp lite i temp..

Någon oljesil gick inte att köpa lös till den här motorn, då måste jag köpa hela oljepumpen..

Bilen har jag fått "gratis", vinterdäck och sommardäck är käppslut, nya bromsledningar bak då dem rostat av, torkarmotor slut, dåligt underredsskydd, drivknutsdamask hål på ena sidan, obes, oskattad, tempmätaren fungerar då den vill, tankmätaren står på halvtank hela tiden och sist men inte minst att motorn inte fått ett olje och filterbyte senaste 4000 tusen! Ägaren före mig köpte bilen då den gått 16 xxx (2012) mil och nu står mätaren på 20 xxx mil .

Det får fan bära eller brista med några täta olje och filterbyten... Lägger inte ut mer pengar än bilens totala värde. plus att den är halvful i lacken också... Helvetets störd då jag är i behov av en fungerande bil

Vilken motorkod har du?

Faktum är att vag har inte den som lös del till AFY, APT, ARG, APU & ANB, men, den är delbar där, så att den skulle gå att byta. Spännande nog finns packningen mellan röret och pumpen att köpa lös....

Det går med andra ord att plocka ner det och lägga i ex.vis ett dieselbad. Om man nu vill.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök