3664
Sök

S40 -98 Ingen ström till tändspole!

6 Inlägg
15 mars 2015
Trådstartare
#1
Hejsan!

Bilen har börjat bråka på sista tiden, ibland så starta den inte på första försöket utan oftast på andra tills igår då bilen inte alls ville starta.

Motorn går runt men det blir ingen tändning.
Bränslepumpen funkar som den ska.
Relä är intakta (kolla de i motorrummet och under förarsätet) vet inte om det finns fler.
Jordningarna ser bra ut. 

Har mätt med multimeter på kontakten som sitter till ena tändspolen och den visar inget.

Tips&hjälp är uppskattat!


6 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#2
Fick hem en felkodsläsare idag och såg att det var ECU boxen som är fel på. Vet någon vart den sitter?


1 125 Inlägg
19 mars 2015
#3
Den sitter väl bakom mittkonsolen,man kan lossa sidorna och komma åt den,den sitter där på min 98:a i alla fall


6 Inlägg
25 mars 2015
Trådstartare
#4
Tack för hjälpen men tyvärr är problemet kvar!

Byta ECU (styrenhet) till en annan och bilen startar fortfarande inte och felkodsläsaren ger samma svar "fault in communication with vehicle ecu"


2 250 Inlägg
25 mars 2015
#5
Och? Läs vad det står.

Inte att det är fel på ECU:n !

Det är fel på......
Senast redigerat av Meaganeowner (25 mars 2015)

6 Inlägg
25 mars 2015
Trådstartare
#6
Kablar?
Kontakt?

El system har aldrig varit min starka sida.
Vad ska man leta efter?

Kan tillägga att lampan "Fel i motorns elektroniska system" blinkar.
Senast redigerat av MeatWagon (25 mars 2015)


2 250 Inlägg
25 mars 2015
#7
Kör in på Volvo och be dem koppla in en ordentlig felkodsläsare, som kan läsa lite mera. T ex vilken signal in som fattas eller felar.

Det är ju någon kilometer kabel i en bil, så det blir mycket att leta i om du inte får ut något mer än att: det är fel på kommunikationen med ECU.

Säg att signalen från någon givare uteblivit..... 



Hur vet du att ett relä eller en jordpunkt är bra utan att mäta. Kollar du om de är skitiga eller sitter på plats?

Inte kan man bara titta ut på bilen på morgonen efter en körning på grusvägar och sen plötslig säga: bilen funkar inte, för den ser inte bra ut.
Eller: Jo, idag är bilen helt ok, för den ser fin ut,  det regnade i natt.

Förresten, vad mätte du på tändspolen, och vad hade du förväntat dig för mätresultat? Likspänning, resistans eller vad. Att bara slänga in en multimeter ger inget om man inte vet vad man ska mäta, hur man ska mäta och varför.
Senast redigerat av Meaganeowner (25 mars 2015)

2 250 Inlägg
25 mars 2015
#8
Missade rubriken. Hur vet du att det inte är någon ström till tändspolen? När flyter det ström till tändspolen? Hur mätte du?

Mäter du rätt i ett vanligt vägguttag, så mäter du spänning men ingen ström. Mäter du fel, fel inkoppling av mätistrumentet, kan det hända att du mätte du ström under en bråkdel av sekund med både förstört instrument och eventuella persondator.  En jag känner eldade upp fingrarna. Han visste inte hur man mätte ström, trodde att det var samma inkoppling som vid spänningsmätning. Bara att han vred någotsånär rätt på instrumentets vred.


Sök