3400
Sök

Lackera nedre stötfångare på Lupo?

31 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Tjenare!

Jag har nyligen införskaffat mig en 01' Lupo 1,4 16V som jag håller på att klabba med. Planerna är väl ganska standard (för dom flesta här inne) dvs coilovers och ett par goa fälgar. Men jag har även planer att lackera dom nedre delarna på stötfångarna både bak och fram som jag sett folk har gjort.
Hur gör jag detta på bästa sätt?

Ska man slipa ner det "trubbiga" så det blir helt slätt eller kan man spackla/sprutspackla så det blir lite jämnare och finare? Tänker att det blir en väldigt ful yta om man lackerar rakt på det. Finns lite repor osv, men inget större.  smile

Tacksam för alla svar och tips. Sökt omkring på google som en idiot men inte hittat något om just detta.

Forummoderator
26 373 Inlägg
11 april 2015
Beror på vilket resultat du är ute efter.
Går ju göra en kombination av dom båda också, att först spackla de områden där du har tänkt lacka, varvid du slipar ner detta och sedan lägger grund och avslutande lack.

Någon får självklart rätta mig om jag tänkt fel här nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 478 Inlägg
11 april 2015
är det sån där knottrig plast?Först så lägger du på ett lager plastprimer,har du grövre repor/skador så får du lägga ett tunt lager spackel,därefter så slipgrundar du hela ,sen är det bara att slipa dan efter,maskin/hand,jag slipar med 240 först,därefter 320,sen så är det klart för primer och lack..

31 Inlägg
12 april 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:
är det sån där knottrig plast?Först så lägger du på ett lager plastprimer,har du grövre repor/skador så får du lägga ett tunt lager spackel,därefter så slipgrundar du hela ,sen är det bara att slipa dan efter,maskin/hand,jag slipar med 240 först,därefter 320,sen så är det klart för primer och lack..

Ja precis det är sån "knottrig" plast. Det låter ju bra det du skriver i alla fall.
Lackerade min M5 (kopia) front som var i ABS-plast. Då körde jag bara plastprimer, sen på med färgen och till sist klarlack. (Med riktig 2k färg dvs)
Är slipgrund-momentet i din beskrivning ett sätt för att få det slätare då eller?

4 478 Inlägg
13 april 2015
jess,slipgrunden gör att det blir slätt,

Sök