2836
Sök

Byte av Golfmotor: 1,8 till 1,6

97 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#1
Jag har en 93:ans Golf 3:a med 1,8l motor och jag undrar vad besiktningen kan säga om man byter motorn till en nyare 1,6:a med riktig insprutning. Den motorn har ju lite fler hästar än 1,8:an. Antar att den är lite piggare också?

Eller om man kanske skulle ha bytt till en 2,0:a istället? SBP?
Behöver inte vara en GTI-motor, tanken är inte att den ska gå fort utan bara gå rätt så billigt.
Nån som vet?

Tack på förhand /Andreas


385 Inlägg
28 maj 2007
#2
Kort svar: Du får "inte" byta.

Jobbigt svar: Det finns en bra tråd om detta.

Lite positivt svar: Du KAN byta, om du lyckas få intyg å sånt skit från VW.


58 Inlägg
28 maj 2007
#3
du kan byta motor om du tar motorn från en bil som är nyare än 89 och tar med alla styrdon och alla avgasrenings grejer som tillhör motorn. men åk till närmaste besiktning och hör vad de säger


385 Inlägg
28 maj 2007
#4
Jetta_Mk1 skrev:
du kan byta motor om du tar motorn från en bil som är nyare än 89 och tar med alla styrdon och alla avgasrenings grejer som tillhör motorn. men åk till närmaste besiktning och hör vad de säger
Det gäller väl inte på hans bil?! Bilen måste vara äldre än 88(?) för att man ska få göra det väl?

Mer läsning: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
Senast redigerat av evilmaster (28 maj 2007)


58 Inlägg
28 maj 2007
#5
a det stämmer tänkte inte på det jag skrev bara det de sa till mig när jag va på bilprovningen o frågade vad som gäller för min bil.


385 Inlägg
28 maj 2007
#6
Jetta_Mk1 skrev:
a det stämmer tänkte inte på det jag skrev bara det de sa till mig när jag va på bilprovningen o frågade vad som gäller för min bil.
Somliga har det fan bra alltså wink


97 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#7
OK. Tack för snabba svar. Dock inte dom svar man hoppats på direkt. Trodde man kunde byta till sån motor iaf då det inte handlar om nån enorm effektökning eller turbo men då kan man inte ens göra det *suck*
Jaja...då är det väl bara att jaga en ny 1,8:a då. Motorn jag har nu knackar lite och drar olja samt att växellådan låter lite illa på backen (fungerar dock felfritt) så jag tänkte byta både motor och låda rakt av.


385 Inlägg
28 maj 2007
#8
Armada skrev:
OK. Tack för snabba svar. Dock inte dom svar man hoppats på direkt. Trodde man kunde byta till sån motor iaf då det inte handlar om nån enorm effektökning eller turbo men då kan man inte ens göra det *suck*
Jaja...då är det väl bara att jaga en ny 1,8:a då. Motorn jag har nu knackar lite och drar olja samt att växellådan låter lite illa på backen (fungerar dock felfritt) så jag tänkte byta både motor och låda rakt av.
Finns lite mer info här, som jag själv har luskat fram...
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=43101

Eftersom de kan ge intyg på en annan motortyp så är det inte omöjligt, men det är dyrt och jobbigt kanske.. smile Jag överväger fortfarande att byta motor faktiskt!


97 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#9
evilmaster: Tack! smile

Intressant tråd du hade där! Eftersom att jag har en GT då jag har skivbromsar runt om som på en GTI så borde ju bromsarna inte vålla några större problem iaf!
Samtidigt vet jag inte om det är värt pengarna att skaffa ett intyg. Då kan jag kanske lika gärna hinka i en annan 1,8:a.
Kanske ska svänga in på Bilmetro och höra mig för lite...
Senast redigerat av Armada (28 maj 2007)



Sök