edvarno skrev:
Hej!
Precis köpt mi första bil och märkte att västra framhjulet rullar otroligt dåligt.
Det jag också märkte var vid när jag satte på sommardäcken var att det var inbränd smuts på fälgen. Därför måste något ligga emot då det endast var på en fälg det blivit så på. Det konstiga med detta är att bilen drar lite åt höger när jag kör. Borde det inte vara tvärt om? Man märker det framförallt i högre hastigheter. Kör man över 130 kan man också känna vibrationer i ratten.
Enligt förra ägaren byttes bromsklossarna fram tidigare på Volvo verkstad. Bilen är en Volvo 854-512 S 2,5 års. 95 som har gått lite mer än 30 000mil.
Kan det vara så att skivan fram är skev så att bromsbeläggen går emot? Känns inte som att det borde vara hjullagret när det blir så pass svart?
Tacksam för svar! Är som sagt ny på det där med bilar med försöker lära mig.
Nej, det måste det inte. Kör med exempelvis en trasig drivknutsdamask och rengör sen inte fälgen, så blir det så. Exempelvis. Så det finns absolut fler förklaringar.
Att bilen drar åt endera hållet kan ju bero på mängder av saker. Är bromsskivan skev så hade det antagligen vibrerat och levt om när du bromsar "lite hårdare".
Vibrerar det bara vid 130+ så är det inget problem, du får ju inte köra fortare än 120km/h i Sverige iaf
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!