caromania skrev:
Rensvinf skrev:
På en gammal bil ber man oftast om att i princip släcka tvåorna. Dvs, det billigaste möjligaste som slinker igenom bilprovningen.
Jag skulle vilja reda lite i hur du formulerar dig här och vad du menar. "Att släcka en tvåa" innebär inte att på billigast möjliga sätt få bilen godkänd vid en ombesiktning, det betyder att felet lagas. Hur man sedan lagar felet är en annan femma men det finns inget uttryck som är likställt med att hafsa igenom skiten med halvmesyrer.
En verkstad med behörighet att "släcka tvåor" är sannolikt ganska rädda om den punkten och lär inte missbruka detta.
Ett tag sedan jag var inloggad här, men bättre sent än aldrig.
Jo, jag menar så här. Anta att bilen får felaktiga avgasvärden beroende på läckage. Det kan röra sig om ett lite hål.
Med att släcka tvåan uttryckte jag mig kanske dumt, jag ber om ursäkt. Men det finns garanterat fall då en kund till en verkstad i ärenden liknande detta, bett om att få det åtgärdat absolut billigast. Och då handlar det bara om att på något sätt täppa till hålet, med avgasband eller liknande. På kvittot kan det sedan stå att man tätat läckage, samtidigt är det en lösning som inte håller så överdrivet länge.
Det kanske inte är ett bra exempel, men du/ni förstår. Det händer nog att kunder till en verkstad ber om billigaste lösningen för att kunna ta bilen godkänd genom besiktningen. Om firman själv har behörighet att släcka tvåor så är det säkert, som du säger, inte så benägna att fuska/"fuska". (Billiga lagningar som visar upp en OK bil inför besiktning är ju inte att fuska, visar värdena rätt så gör dem.
Ifall man släcker den via bilprovningen så kan nog verkstaden på hörnet hitta på både det ena och det andra för att billigast laga en bil inför besiktning. Det jag menade var bara att det är något som avtalats mellan tidigare ägare och firman. Som nästa ägare på bilen, misstänker jag, så är det nog begränsat vad för anspråk man har gentemot verkstaden. För det beror ju väldigt mycket på vad som betalats för och avtalats.