2222
Sök

Köpråd: Fyrhjulsdriven Kombi.

792 Inlägg
3 mars 2015
#41
Absolut inget fel på 4motion fyrhjulsdrift. Kan ligga minst lika brett som kompisens Subaru Impreza. Han blev själv imponerad när han åkte med, de dom klankar ner på den vet inte hur man rattar smile


196 Inlägg
3 mars 2015
Trådstartare
#42
torsen skrev:
Vill du ha en ny "riktig" 4x4 i hemul prisklass så rekommenderar jag Niva. Konstant 4x4 med lågväxel och spärrbar mellandiffrential. Får dra 1.490 kg på *B*-kort.
Lite dyrare, men fortfarande ny, så föreslår jag Dacia Duster. I- urkopplingsbar 4x4 + en extra låg "etta" (lägre än vanliga "ettan").
Ett tredje alternativ, som ännu mer lämnat "riktig" 4x4, är Skoda Yeti.

Strunta i dessa onödigt dyra och synnerligen inkompetenta BMW, Audi och Volvo med släpdrift på bakhjulen.
Flera motortidningars tester visar hur dåliga de är utanför asfalten, då det t ex är fråga om att dra upp en båt, eller dra ett hästsläp på en lerig stallplats. För att inte tala om i snö på oplogad skogsväg.

Om det är framkomlighet under besvärliga förhållanden du prioriterar - köp en Land Rover Defender. Får dra 3.500 kg på *B*E*-kort.

Vill du endast ha "looken"? Sorgkanter runt hjulhusen gör du av svart bred tejp. Plastfoliebitar fram och bak liksom dammsugarrör efter sidorna stärker självkänslan. 4x4-dekaler köper du hos Biltema.

Ställ gärna fler frågor.wink

zemet skrev:
AA men skall man ha något riktigt så kan man ju strunta i 4wd helt och hållet och köpa en pansarvagn eller bandvagn direkt. Det är mycket bättre om man skall köra igenom Bagdad eller invadera Nordkorea.

En pansarvagn får du dra mycket mer än 3.5 ton bakom också dessutom. Dessutom behöver du troligen inte ens ha körkort.

Letar varken efter någon form av offroad maskin eller stridsvagn... Och permanent 4x4 är som sagt inget jag prioriterar över något annat. Och att införskaffa Darcia reservdelsbil är det inte på tal om. Tråden heter dessutom "Fyrhjulsdriven Kombi" vilket alla inte riktigt verkar ha förstått när man ser över vissa tidigare inlägg.

7 438 Inlägg
3 mars 2015
#43
En annan trevlig kombi med 4x4 är Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Byggs i Canada.
Har en underbar Jaguarmotor.big_smile
Drivlinan har 3 lägen:
* framhjulsdrift.
* automatisk 4x4 vid behov(utan nackdelarna Volvo, Audi & BMW är behäftade med).
* låst 4x4. Vilket kan behövas om man drar bilsläp m fl på slirigt underlag.
Bilen har "electroniska diffspärrar" på alla 4 hjulen.
Dessutom har den, som kronan på verket, rattväxel, något som kännetecknar en riktig bil.cool

Större delen av karossen delas med Ford Maverick - men inte drivlinan.

Evildan
3 mars 2015
#44
torsen skrev:
En annan trevlig kombi med 4x4 är Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Byggs i Canada.
Har en underbar Jaguarmotor.big_smile
Drivlinan har 3 lägen:
* framhjulsdrift.
* automatisk 4x4 vid behov(utan nackdelarna Volvo, Audi & BMW är behäftade med).
* låst 4x4. Vilket kan behövas om man drar bilsläp m fl på slirigt underlag.
Bilen har "electroniska diffspärrar" på alla 4 hjulen.
Dessutom har den, som kronan på verket, rattväxel, något som kännetecknar en riktig bil.cool

Större delen av karossen delas med Ford Maverick - men inte drivlinan.

Tribute är en SUV, alltså fortfarande inte vad TS söker vilket framkommit tydligt i flera av TS inlägg.
Även om det är en förbaskat bra SUV såklart.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mazda_Tribute
Senast redigerat av Evildan (3 mars 2015)

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 mars 2015
#45
Evildan skrev:
torsen skrev:
En annan trevlig kombi med 4x4 är Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Byggs i Canada.
Har en underbar Jaguarmotor.big_smile
Drivlinan har 3 lägen:
* framhjulsdrift.
* automatisk 4x4 vid behov(utan nackdelarna Volvo, Audi & BMW är behäftade med).
* låst 4x4. Vilket kan behövas om man drar bilsläp m fl på slirigt underlag.
Bilen har "electroniska diffspärrar" på alla 4 hjulen.
Dessutom har den, som kronan på verket, rattväxel, något som kännetecknar en riktig bil.cool

Större delen av karossen delas med Ford Maverick - men inte drivlinan.

Tribute är en SUV, alltså fortfarande inte vad TS söker vilket framkommit tydligt i flera av TS inlägg.
Även om det är en förbaskat bra SUV såklart.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mazda_Tribute

Gjorde en liten miss. Visade den för madammen hemma eftersom hon ska få "ny" bil till hösten senast. "En sån ska vi ha!" Ops. Men hon sa samma om Saab 9-7x Areo. Det kommer att bli en dyr höst...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
3 mars 2015
#46
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
torsen skrev:
En annan trevlig kombi med 4x4 är Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Byggs i Canada.
Har en underbar Jaguarmotor.big_smile
Drivlinan har 3 lägen:
* framhjulsdrift.
* automatisk 4x4 vid behov(utan nackdelarna Volvo, Audi & BMW är behäftade med).
* låst 4x4. Vilket kan behövas om man drar bilsläp m fl på slirigt underlag.
Bilen har "electroniska diffspärrar" på alla 4 hjulen.
Dessutom har den, som kronan på verket, rattväxel, något som kännetecknar en riktig bil.cool

Större delen av karossen delas med Ford Maverick - men inte drivlinan.

Tribute är en SUV, alltså fortfarande inte vad TS söker vilket framkommit tydligt i flera av TS inlägg.
Även om det är en förbaskat bra SUV såklart.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mazda_Tribute

Gjorde en liten miss. Visade den för madammen hemma eftersom hon ska få "ny" bil till hösten senast. "En sån ska vi ha!" Ops. Men hon sa samma om Saab 9-7x Areo. Det kommer att bli en dyr höst...

Visa denna också. big_smile
http://www.blocket.se/sodermanland/Chev … 12&w=1

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 mars 2015
#47
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Tribute är en SUV, alltså fortfarande inte vad TS söker vilket framkommit tydligt i flera av TS inlägg.
Även om det är en förbaskat bra SUV såklart.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mazda_Tribute

Gjorde en liten miss. Visade den för madammen hemma eftersom hon ska få "ny" bil till hösten senast. "En sån ska vi ha!" Ops. Men hon sa samma om Saab 9-7x Areo. Det kommer att bli en dyr höst...

Visa denna också. big_smile
http://www.blocket.se/sodermanland/Chev … 12&w=1

ALDRIG! Hon är galen i stora motorstarka bilar! Livsfarligt! Alfan som vi köpte som "nödbil" har jag knappt sett till och när jag tar den blir det frågor hurvida jag ställt om stolen i bilen... Jag kör den på strax under litern men enligt färddatorn brukar den dra 1.25 l/m. Hmm? VÅgar knappt ställa på cabben till våren...

Men åter till ämnet: Subaru är fina bilar. Tyvärr är de rätt törstiga, kan man stå ut med det så är saken klar om ni frågar mig. Haft en Forester 2.0T.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
3 mars 2015
#48
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Gjorde en liten miss. Visade den för madammen hemma eftersom hon ska få "ny" bil till hösten senast. "En sån ska vi ha!" Ops. Men hon sa samma om Saab 9-7x Areo. Det kommer att bli en dyr höst...

Visa denna också. big_smile
http://www.blocket.se/sodermanland/Chev … 12&w=1

ALDRIG! Hon är galen i stora motorstarka bilar! Livsfarligt! Alfan som vi köpte som "nödbil" har jag knappt sett till och när jag tar den blir det frågor hurvida jag ställt om stolen i bilen... Jag kör den på strax under litern men enligt färddatorn brukar den dra 1.25 l/m. Hmm? VÅgar knappt ställa på cabben till våren...

Men åter till ämnet: Subaru är fina bilar. Tyvärr är de rätt törstiga, kan man stå ut med det så är saken klar om ni frågar mig. Haft en Forester 2.0T.

wink
Lincoln Navigator eller Ford Excursion 6.8 V10 åt madame M.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 12&w=3


Till ämnet, om en Forester känns för SUVig då den är en crossover finns Legacy, stryktåliga och trevliga att köra.
Senast redigerat av Evildan (3 mars 2015)

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 mars 2015
#49
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

ALDRIG! Hon är galen i stora motorstarka bilar! Livsfarligt! Alfan som vi köpte som "nödbil" har jag knappt sett till och när jag tar den blir det frågor hurvida jag ställt om stolen i bilen... Jag kör den på strax under litern men enligt färddatorn brukar den dra 1.25 l/m. Hmm? VÅgar knappt ställa på cabben till våren...

Men åter till ämnet: Subaru är fina bilar. Tyvärr är de rätt törstiga, kan man stå ut med det så är saken klar om ni frågar mig. Haft en Forester 2.0T.

wink
Lincoln Navigator eller Ford Excursion 6.8 V10 åt madame M.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 12&w=3


Till ämnet, om en Forester känns för SUVig då den är en crossover finns Legacy, stryktåliga och trevliga att köra.

Finns även Outback även om den kan var för stor för TS.

Navigator? Mums! Nu är även jag med på kartan!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
5 mars 2015
#50
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

ALDRIG! Hon är galen i stora motorstarka bilar! Livsfarligt! Alfan som vi köpte som "nödbil" har jag knappt sett till och när jag tar den blir det frågor hurvida jag ställt om stolen i bilen... Jag kör den på strax under litern men enligt färddatorn brukar den dra 1.25 l/m. Hmm? VÅgar knappt ställa på cabben till våren...

Men åter till ämnet: Subaru är fina bilar. Tyvärr är de rätt törstiga, kan man stå ut med det så är saken klar om ni frågar mig. Haft en Forester 2.0T.

wink
Lincoln Navigator eller Ford Excursion 6.8 V10 åt madame M.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo … 12&w=3


Till ämnet, om en Forester känns för SUVig då den är en crossover finns Legacy, stryktåliga och trevliga att köra.

Finns även Outback även om den kan var för stor för TS.

Navigator? Mums! Nu är även jag med på kartan!

Legacy och Outback är i princip samma bil rent storleksmässigt (för enkel jämförelse Volvo V70 vs XC70 - same shit bara mer plast och markfrigång på den ena), skillnaden är i stort sett bara markfrigången och de aktiva diffarna/annat som har med CVT att göra men Legacy är ju heller ingen bil för terräng då den släpar buken i gruset ganska omgående om man försöker. Sedan är ju soppaförbrukningen ett kapitel, min drar 0,65-0,7 landsväg och 0,86 blandat nu såhär med vinterdäck och kallstarter, vilket är ok för mig, sedan är det självklart höga siffror jämfört med vad vissa andra bilar kan prestera i förbrukningssiffror även om siffrorna tillverkarna uppger är genomgående bullshit då det väldigt ofta är mätningar gjorda under optimala förhållanden något som de flesta aldrig kommer i närheten av när de använder bilen i vardagen. Farsan har precis köpt sig en Forester 2.0D som det ska bli lite spännande att se vad den drar, Forester är dock törstigare än både Legacy och Outback, troligtvis är det högre luftmotstånd som får siffrorna att ligga högre.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

13 Inlägg
4 maj 2015
#51
Köp min impreza wagon 😎


Sök