3546
Sök

Köpråd" Audi S4 B5 vs bmw e46 330ci tips ang modeller

17 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjenare:D
Jag är på gång att skaffa mig en ny kärra och är lite kluven...

Har nämligen hittat två modeller som jag starkt tycker om, ena är en Audi S4 B5 (varje tonårings dröm), den andra är en e46 330ci.

Audin är stark med sina 265 hästar med 400Nm, medan BMW fortfarande går bra med sina 231Hk och 300Nm.

S4a har länge varit en drömbil, och nu har jag fått tag i en som jag kan få för en billig peng med fina blåa inredningen, själva bilen är Nogaro blue, gått ca 23tusen mil och kommer att få en ny kamrem medskickad vid affären.

Bmwn är en 2001 med full CSL paket, samt m3 gälar (lite udda först men har verkligen lärt mig gilla det!) samt automat med HK- ljudpaket.

Jag undrar, om ni som har erfarenheter med båda bilarna har några synpunkter på hur jag bör göra? Audin är nog roligare att se på, medan bmwn ger en större lyxig känsla.

Frågor ang S4 B5
*Hört så mycket skit om Audis v6or nu, men så länge man håller service intervallet 500-1000mil beroende på hur man kör, så borde det väl vara rätt klart?
*Hur är ljudet i en S4a generellt, vet att det säkert finns olika ljudpaket, men hade en 00a 1.8Ts förut med org högtalare som lät högt och bra. Isf något i samma stil eller värre? I bmw 330 t.ex. är de värre ljudpaketen ofta vanligare.

Frågor ang 330Ci
*Automatlådan... Har någon dåliga erfarenheter med dessa? isf så berätta gärna vad som hände och hur det löste sig.

Audin kommer gå på ca 10tusen mindre än bmwn att köpa, sen om något går åt h-e vet man ju aldrig tongue Bmwn är dock helt klar och kommer inte behövas göra något med. Audin är org, så kan alltid mappa den och pynta den efter min egna stil och göra den personlig för mig.


Tack så mycket för mig och ber om ursäkt om denna post är förvirrande, hehe!

Hare gött;)
Mathias


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 maj 2015
#2
akilleshälen hos audin är turboagggen ! väldigt vanligt att dessa rasar

automaten i bmwn funkar fint, kolla efter rost i skärmkanter fram


17 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#3
Tack smile Jo, det är ju det som jag är lite oroad över tongue
Den har stått i kallgarage i ca 4 år, innan den fick stå så tänkte den nuvarande ägaren göra den stora servicen själv, så alla delar finns till den. Inga nya turbosar dock. Köptes för över dubbla priset, och säljs nu för att tiden inte finns samt att pengarna verkar komma in ändå från jobbet så han vill bara få bort den.


46 Inlägg
11 maj 2015
#4
I audi s4an så är jag nästan 100 på att det sitter bose paket. Med 6.5 i fram o 5.25 i bak samt en 8"bas

uptown
http://www.garaget.org/uptown
Audi a4 1.8t 2006 b7 Kolla in mitt projekt!
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... Har aldrig ägt en AUDI

Avstängd
10 388 Inlägg
11 maj 2015
#5
Uptown skrev:
I audi s4an så är jag nästan 100 på att det sitter bose paket. Med 6.5 i fram o 5.25 i bak samt en 8"bas

Fast...nej.

Även om det sitter BOSE-paketet så sitter det inte 6.5" fram och det är inte en 8" bas.

B5 har original 4.25" fram, 6.5" bak (om man nu har bakhögtalare, vilket inte satt på tidiga modeller av A4:an) och  6.5" bas (om man nu har en baslåda).

S4:an är även den bara grundutrustad i...ehm...grundutrustning. Så utan tillvalspaket sitter där; 4.25" + 2" diskant fram, 6,5" i bakdörrarna och ingen baslåda.

Det går dock, med adapter att få in 5.25" fram, någonstans i bakhuvudet har jag för mig att med BOSE sitter det just 5.25 fram.Dock inget jag är helt säker på. Har man en avant sitter det, vid BOSE-system och i de bilar jag rivit ner, en enkel 6.5" (dubbelspolig dock) "sub" bakom vänster panel i bagageutrymmet (synlig om man tar bort luckan på vänster sida och tittar "framåt").


Det som skiljer en S4 från en "vanlig" 1.8T/Ts är, i grundutförande;

Sportchassie (sänkt 20mm och uppstyvat)
Xenonstrålkastare
Sportratt
Sportstolar (med svankstödsinställning)
Kolfiberpaneler
EDS, ESP (inkl ASR)
Extrainstrument i instrumentpanelen (oljetemp och volt)
Färddator (med funktionskontroll)
Elhissar bak
Klimatanläggning.

Och ovan är då gällande vid faceliftmodellen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

131 Inlägg
11 maj 2015
#6
Inflikar ang. automatlådan i 330, bmw själva menar att oljan aldrig skall bytas i den, men runt 20k mil är den oljan inte precis ny längre.. dom flesta kör ju på som vanligt och i många fall håller lådan, men som sagt det kan vara att ha i åtanke, jag bytte på min i förebyggande syfte och utan att ha haft några som helst problem i min så kände jag en betydlig skillnad i växlingen, blev mjukare. Detta gjorde jag på verkstad med ''spolning'' av lådan, gick på cirka 4000:- om jag inte missminner mig och mekanikern som bytte på min påpekade att oljan verkligen var på tiden att bytas med tanke på hur den såg ut, detta var vid 18k mil för mig. smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 maj 2015
#7
Dentar skrev:
Inflikar ang. automatlådan i 330, bmw själva menar att oljan aldrig skall bytas i den, men runt 20k mil är den oljan inte precis ny längre.. dom flesta kör ju på som vanligt och i många fall håller lådan, men som sagt det kan vara att ha i åtanke, jag bytte på min i förebyggande syfte och utan att ha haft några som helst problem i min så kände jag en betydlig skillnad i växlingen, blev mjukare. Detta gjorde jag på verkstad med ''spolning'' av lådan, gick på cirka 4000:- om jag inte missminner mig och mekanikern som bytte på min påpekade att oljan verkligen var på tiden att bytas med tanke på hur den såg ut, detta var vid 18k mil för mig. smile

sant smile är likadant hos många tillverkare ! att byta var 10 000mil är absolut ingen dum idé


17 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#8
it_mutt skrev:
Uptown skrev:
I audi s4an så är jag nästan 100 på att det sitter bose paket. Med 6.5 i fram o 5.25 i bak samt en 8"bas

Fast...nej.

Även om det sitter BOSE-paketet så sitter det inte 6.5" fram och det är inte en 8" bas.

B5 har original 4.25" fram, 6.5" bak (om man nu har bakhögtalare, vilket inte satt på tidiga modeller av A4:an) och  6.5" bas (om man nu har en baslåda).

S4:an är även den bara grundutrustad i...ehm...grundutrustning. Så utan tillvalspaket sitter där; 4.25" + 2" diskant fram, 6,5" i bakdörrarna och ingen baslåda.

Det går dock, med adapter att få in 5.25" fram, någonstans i bakhuvudet har jag för mig att med BOSE sitter det just 5.25 fram.Dock inget jag är helt säker på. Har man en avant sitter det, vid BOSE-system och i de bilar jag rivit ner, en enkel 6.5" (dubbelspolig dock) "sub" bakom vänster panel i bagageutrymmet (synlig om man tar bort luckan på vänster sida och tittar "framåt").


Det som skiljer en S4 från en "vanlig" 1.8T/Ts är, i grundutförande;

Sportchassie (sänkt 20mm och uppstyvat)
Xenonstrålkastare
Sportratt
Sportstolar (med svankstödsinställning)
Kolfiberpaneler
EDS, ESP (inkl ASR)
Extrainstrument i instrumentpanelen (oljetemp och volt)
Färddator (med funktionskontroll)
Elhissar bak
Klimatanläggning.

Och ovan är då gällande vid faceliftmodellen.

Tack! Det är som sagt en Facelift och det är en avant som jag skall  ev. köpa. Kollar på blocket och ser ingen i den blåa färgen på avant, finns en sedan, men den ligger på 59tusen. S4an säljs för ca 30tusen, vilket gör den så attraktiv, och någon lapp till för att få hjälp med kamrem + transport.

Dentar skrev:
Inflikar ang. automatlådan i 330, bmw själva menar att oljan aldrig skall bytas i den, men runt 20k mil är den oljan inte precis ny längre.. dom flesta kör ju på som vanligt och i många fall håller lådan, men som sagt det kan vara att ha i åtanke, jag bytte på min i förebyggande syfte och utan att ha haft några som helst problem i min så kände jag en betydlig skillnad i växlingen, blev mjukare. Detta gjorde jag på verkstad med ''spolning'' av lådan, gick på cirka 4000:- om jag inte missminner mig och mekanikern som bytte på min påpekade att oljan verkligen var på tiden att bytas med tanke på hur den såg ut, detta var vid 18k mil för mig. smile

Kanon, tack! Jag hade en känsla att det kunde vara på tiden att de gjordes ett sådant byte!
CHEEVA skrev:
Dentar skrev:
Inflikar ang. automatlådan i 330, bmw själva menar att oljan aldrig skall bytas i den, men runt 20k mil är den oljan inte precis ny längre.. dom flesta kör ju på som vanligt och i många fall håller lådan, men som sagt det kan vara att ha i åtanke, jag bytte på min i förebyggande syfte och utan att ha haft några som helst problem i min så kände jag en betydlig skillnad i växlingen, blev mjukare. Detta gjorde jag på verkstad med ''spolning'' av lådan, gick på cirka 4000:- om jag inte missminner mig och mekanikern som bytte på min påpekade att oljan verkligen var på tiden att bytas med tanke på hur den såg ut, detta var vid 18k mil för mig. smile

sant smile är likadant hos många tillverkare ! att byta var 10 000mil är absolut ingen dum idé

Då antar jag att jag kan förbereda mig på ett oljebyte i lådan om det blir bmwn..
Det som gör mig orolig för S4an är just det some CHEEVA skrev innan, att turbosen ska rasa, ett nytt kit kostar ca 10.000:- . Jag har själv tillgång till garage och lyft där jag kan serva bilen ofta, har just nu en BMW med kompressor som servas var 500e mil. (Någon som vi köpa? wink ) haha skämt åsido! Det lutar just nu mer mot S4an, då min enda rädsla är att turbosen ska rasa, dock så är den så pass billig att man kan ha råd att laga den + att byta olja i bmwn inte är gratis det heller...hua, svårt och hårt liv :S

Har låda och stereo hemma, och jag antar att S4an kan vara lättare att sätta in eftermarknads ljud. I 330in är det HK ljudpaket med business stereon, som kan göra det krångligare för mig om jag vill ha in en stereo med fler alternativ.
Senast redigerat av MathiasHD (11 maj 2015)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 maj 2015
#9
att montera annat ljud i bmwn är inte speciellt krångligt smile finns monteringsramar så du kan montera en vanlig enkel din stereo eller så använder du dig utav en processor, vilket jag själv kommer göra.


17 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#10
Något spec jag kan göra för att förhindra att turbosarna går åt pipan? Någon gång måste ju allt slitas ut, men generellt..Blir första turbo-prestanda bil som jag köper och kör isf.


Avstängd
10 388 Inlägg
11 maj 2015
#11
Audin är inte vidare svår att "bygga ut" ljudet i alls. Krävs lite adapterringar osv bara. Finns alla möjligheter i världen att dessutom få "undan" baslådan genom att montera den i sidofacken. Alternativt bygga en vägg, så att hela bagageutrymmet blir mindre, men ser "helt ut"(man slipper då se lådan som står bakom väggen) osv.

Hur BMW är att bygga ljud i har jag faktiskt inte en blekaste om, men, det låter inte som att det är vidare överjävligt där heller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

17 Inlägg
11 maj 2015
Trådstartare
#12
Tack så mycket för alla svar! smile


618 Inlägg
11 maj 2015
#13
s4 fick uppdaterade turbos och grenrör i slutet av 99 någongång(facelift). Är det en tidigare modell och turbo/grenrör inte är bytta kan du nästan räkna med det. Vet inte vad priset ligger på nu för tiden men 20-30k får du nog räkna med då det är ett helvete. smile

Stålmannen
465 Inlägg
12 maj 2015
#14
Kan flika in att jag också drog öronen åt mig angående pre-facelift modellerna innan jag köpte mig en S4. Men jag gick på magkänsla när jag köpte min. Så nu, nästan 7 år senare, kör jag fortfarande min 98:ans S4 med originalturbos och grenrör. smile


Avstängd
10 388 Inlägg
12 maj 2015
#15
Min spontantanke gällande pre/facelift; faceliften ser bra mycket nyare ut med sina klarglas, nya mittkonsollen osv. MEN, det går givetvis att byta ut i princip allt till faceliftvarianten, åtminstone när det gäller utseende (min gamla från 97 var väl så nära facelift man kunde komma utan att vara en).

Sen är det ju som Master_J är inne på; det handlar om känslan. En prefacelift måste givetvis inte vara sämre än en faceliftad per automatik.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

17 Inlägg
15 maj 2015
Trådstartare
#16
Tack alla smile Det blir Audin som jag ska köpa (nästa vecka)



Sök