3264
Sök

BMW e39 vilken motor/låda?

14 Inlägg
13 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjena gott folk!
det är såhär att jag länge varit intresserad utav att köpa en bmw e39.
Ska förklara lite kort för vad jag är ute efter.
Vill ha en en e39 som inte slösar värst mycket men samtidigt ha lite krut i sig, för att tex. lättare köra i sidled;)
Vad rekommenderar ni?
vilken motor /låda
Finns det något man ska tänka på innan köp av sådana bilar, som typ vanliga fel eller liknande
tacksam för svar smile

144 Inlägg
13 maj 2015
#2
530i och uppåt med manuell låda. En V8(535 och upp) är nog allra bäst om du vill sladda. Då har du gott om bottenvrid och en lite högre bensinräkning på köpet. smile

Hjulupphängningen(speciellt i framvagnen) slits ganska friskt på E39. Behöver inte yttra sig genom att bussningarna är spruckna, utan det kan räcka med att de har blivit för mjuka med åldern. Brukar visa sig genom vibrationer i 70-100 km/h om så är fallet.

Dunkande ljud vid växling eller gaspådrag kan indikera på glapp i drivlinan. Oftast är det hardyskivan eller bussningarna till diffen. Ganska vanligt på äldre BMW.

Kolla efter rost i nederkant av dörrar och bakskärmar.


5 Inlägg
13 maj 2015
#3
Minst en 530i med manuell, försök hitta en 540i med 6vxl manuella lådan! Tyvärr är den ganska ovanlig.


Turbo lover
555 Inlägg
14 maj 2015
#4
Sladda med en klen 530i och öppen diff? Nja minst sagt, i regn går det väl. 540 (med M5-diff) eller M5 är det som gäller.
Senast redigerat av Turbovin (14 maj 2015)


144 Inlägg
14 maj 2015
#5
Turbovin skrev:
Sladda med en klen 530i och öppen diff? Nja minst sagt, i regn går det väl. 540 (med M5-diff) eller M5 är det som gäller.

Om man vill sladda "på riktigt" är nog inte M5 helt optimal heller med sina 1800+ kg. Då är M3 E36/E46 ett bättre val. Får dock känslan av att vi snackar om bilar i en helt annan prisklass än vad som var tänkt. Men vad vet jag.
Jag uppfattade det som att TS ville ha en bil som fungerar för att kasta ut på ställ men "som inte slösar värst mycket". Där passar liksom inte M5 E39 in med sina 1.4 l/mil blandad körning.

Vill TS lära sig att drifta ska han söka efter en helt annan modell. Vill han däremot ha en bil som går att leka med fungerar 530i. Finns gott om videos på youtube som bevis.


Turbo lover
555 Inlägg
14 maj 2015
#6
Okej talar bara om mina egna erfarenheter efter att ha ägt två lamelldiffade E34:or och öppendiffade 528 och 530 E39 sen 2007. Diffen är ett större problem än bristen på kraft. I typ 8 av 10 fall så kommer det bara att spinna på ena hjulet. Men det går ju att svetsa.
Senast redigerat av Turbovin (14 maj 2015)


4 261 Inlägg
14 maj 2015
#7
test körde både 523-525-530 men tyckte inte de va nån skillnad mellan motorerna förutom 523an som var slöast.

men 525-530 kände inte jag nått speciellt faktiskt. Händer inget speciellt från 191hk till 231 som dom 2 modellerna skiljer. tror att om man vill ha kul så får man faktiskt fixa en 540 minst för att 535 kommer nog inte heller vara så spännande med sin extra vikt och bara lite mer hk än 530. eller vad tycker folket?

kör nu en e39 525 och är faktiskt helt ok fram och tbax till jobbet men kan kännas ibland väldigt seg på högre växlar.

144 Inlägg
14 maj 2015
#8
panda666 skrev:
test körde både 523-525-530 men tyckte inte de va nån skillnad mellan motorerna förutom 523an som var slöast.

men 525-530 kände inte jag nått speciellt faktiskt. Händer inget speciellt från 191hk till 231 som dom 2 modellerna skiljer. tror att om man vill ha kul så får man faktiskt fixa en 540 minst för att 535 kommer nog inte heller vara så spännande med sin extra vikt och bara lite mer hk än 530. eller vad tycker folket?

kör nu en e39 525 och är faktiskt helt ok fram och tbax till jobbet men kan kännas ibland väldigt seg på högre växlar.

Stor upplevd skillnad på 535 och 530 även om prestandan inte skiljer så mycket på papper. Man kan inte jämföra en V8 och en rak sexa. Jag har kört båda. Det största minuset med V8:orna är styrningen som är riktigt tråkig och diffus.

Jag förstår för i övrigt inte hur du inte kan känna skillnad på 40 hk. Är du säker på att 530n var frisk?


Turbo lover
555 Inlägg
14 maj 2015
#9
530 känns trötta då de är relativt högt växlade. De gör väl nästan 110 på tvåan med manuell låda. Skillnaden i upplevd prestanda mot en 528 är betydligt mindre än vad man kan tro om man går på siffrorna på pappret.

540 är riktigt trevliga att köra. De har ett gött bottenvrid som den karossen behöver.


4 261 Inlägg
15 maj 2015
#10
werik skrev:
panda666 skrev:
test körde både 523-525-530 men tyckte inte de va nån skillnad mellan motorerna förutom 523an som var slöast.

men 525-530 kände inte jag nått speciellt faktiskt. Händer inget speciellt från 191hk till 231 som dom 2 modellerna skiljer. tror att om man vill ha kul så får man faktiskt fixa en 540 minst för att 535 kommer nog inte heller vara så spännande med sin extra vikt och bara lite mer hk än 530. eller vad tycker folket?

kör nu en e39 525 och är faktiskt helt ok fram och tbax till jobbet men kan kännas ibland väldigt seg på högre växlar.

Stor upplevd skillnad på 535 och 530 även om prestandan inte skiljer så mycket på papper. Man kan inte jämföra en V8 och en rak sexa. Jag har kört båda. Det största minuset med V8:orna är styrningen som är riktigt tråkig och diffus.

Jag förstår för i övrigt inte hur du inte kan känna skillnad på 40 hk. Är du säker på att 530n var frisk?

Jag provkörde med farsan en e39 530 med några mil på nacken men ritkigt välservad och gubbkörd.

Tyckte inte den hade nån speciell kraft alls. Känndes som en 525-528, inget speciellt. Ganska tråkigt att den går så långsamt för att ha 230hk, farsans ford st220 går mycket mycket bättre tycker jag.

sen har jag inte prövat en 540 så det skulle vara roligt att få göra det.

Men man är ju orolig för att skaffa en v8 för alla e säkert 99% slutkörda och behöver stora reparationer.


Sök