En diesel är uppbyggd för att jobba med ständigt luftöverskott. Av den anledningen saknar en diesel gasspjäll, eftersom varvet regleras med bränslemängden, som sprutas direkt in i cylindern.
Eftersom en diesel saknar gasspjäll så stoppar ingenting luften när man släpper gasen, därför är en dumpventil onödig, eftersom den ändå aldrig skulle öppna. Det blir ju inget övertryck när luften inte har något gasspjäll att studsa emot.
Om man nu vill vara onödig och anväda en dumpventil på en dieselbil, så måste det finnas någon typ av solenoid i ventilen, som styrs av gaspedalen eller styrenheten.
Dock så hade bilen blivigt betydligt slöare, eftersom det hade tagit sin lilla tid att bygga upp trycket i insuget igen.
Hade det varit nödvändigt och bra så hade det antagligen redan suttit på dieslar original.
Diesel = Inget gasspjäll, farten styrs av bränslemängden. Konstant luftöverskott.
Bensin = Gasspjäll. Bränslet styrs av luftmängden. Gasspjället styr luftmängden.
Eftersom dumpventilen ska avlasta gasspjället och förhindra att turbon bromsas av att luften stannas så förstår ni att en diesel inte har någon som helst nytta av en dump.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!