tänkte bara kolla vad ni har för knep då det gäller brommsar på en bil som ståt länge så bromsarna har satt sig fast..hur gör ni för att fixa till dom om nu oken är oki menar jag..
Beroende på hur skivorna ser ut så hade jag plockat isär allt och slipat till/gjort rent alla glidytor/glidpinnar så det löper lätt och gärna lite silverfett imellan sen är det bara ut och köra och känna hur det beter sig. Känns inte bromsarna skapliga på nån vecka vid normalt användade och några rejäla inbromsningar så är det nog till att byta skivor/klossar som gäller.
5-56 eller wd-40 bör man undvika, det kan få tätningarna att svälla. Det bästa är att demontera oket, trycka ut kolven, göra rent och fetta in med bromscylinderfett.
5-56 eller wd-40 bör man undvika, det kan få tätningarna att svälla. Det bästa är att demontera oket, trycka ut kolven, göra rent och fetta in med bromscylinderfett.
Gammal tråd men lånar!
Har samma problem, har en volvo s40, stått 1.5 år, på gräs.. försökte dra loss den idag, men de gick inte.. jag har bara utrymme att kunna slå med slägga på vänster sida av bilen då andra sidan står mot en rabatt kant, hur ska jag göra för att få loss den? smidigast? billigt? mest värt? försökte dra men hållet och dra den är mot rabatt kanten, vilket medför att de blir ännu svårare.. den rubbar inte sig en meter.. bromsskivor ser helt brun rostiga ut!
tacksam för snabba svar! ska tillägga att jag drog med en annan bil och den bara slira på gräset!