Tjenare, är ny på forumet och har googlat runt massor ang. detta.
Det ska till att skruva bil i helgen då jag fick fel på värdena på besiktningen, och tänkte kolla med er ifall ni fått liknande symtom och hur ni gjorde, utan att tanka E85.
Värden:
CO: 0,0 (0,5)
CO2500: 5,8 (0,3)
HC: 116 (100)
Lambda: 0,84 (0,96-1,04)
Som ni ser så är det inte mycket som står rätt..
Alltså går bilen för fett och det gör så att bilen inte förbränner all soppa som den får.
Har gjort detta sedan jag märkte en ryckig gång:
Ny olja + filter
Nytt bränslefilter
Nytt luftfilter
Bytt lambdan (beg. fungerade innan)
Bytt tempgivaren
Gjort rent bränslesystemet
Gjort rent vevhusvent.
Kollat slangar efter läckage
Men felet kvarstår ändå.
Notera att bilen går som vanligt när man gasar på lite, och har man kört lite hårdare med den så går den bra ett tag, sen blir den ryckig igen.
Jag har funderat lite från alla vinklar och kommit fram till lite olika saker:
1. Tidigare ägaren satte dit ett billigt B-tema luftfilter som sitter direkt på LMMen och jag har börjat spekulera ifall det är så att LMMen har blivit pippad med åren som gått och skickar fel signaler till systemet?
2. Kammen kanske är dålig? Det är en VX3a och jag vet att dom gör sitt med värdena, men den har gått igenom tidigare så varför inte nu?..
3. Generatorn verkar slut eftersom bilen ger upp om man tar bort batteriet (kanske kan påverka?).
4. Har ett litet läckage i avgassystemet mellan lambdan och katen. Kan vara så att katen inte gör sitt då?
Aja, det va några exempel.
Det är en Volvo 945 -96a med en B230FK
531 topp
VX3 kam
Bränsle och tändnings chipp
Några idéer?
Mvh
Senast redigerat av powaaah (21 maj 2015)