3008
Sök

Behöver jag renovera turbon?

38 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#1
Hej,

jag har en Saab ng900 2.0T -97 som gått ca 23,000 mil.

Jag ska sätta dit ett 3" JT efter katten med 1 ljuddämpare, har öppet luftfilter.

Frågan lyder: Ger turbon mer prestanda om man lämna in den för renovering/uppfräschning, byte av lager osv?

Hur märker man om detta skulle ge resultat? Bilen är ju snabb fortfarande men turbon har ju snurrat några varv så det kanske vore på sin plats?

Den viner härligt och distinkt och känns bra men hur länge brukar de hålla? Det är en Garret i ng900.

Kan man enkelt öppna och titta på turbons skick?

Jag ska byta avlastningsventil snart till en öppen kolvdump om detta har betydelse för tråden wink

Mvh
Yoba

BMW fantast
1 172 Inlägg
25 maj 2007
#2
tar du av slangen/röret till turbon som komemr från luftburken, så kan du känna på turbinhjulet om det glappar.. där ska vara lite glapp i sidled, men inte för mycket. sen kan du försöka dra hjulet utåt lite, och det ska INTE gå... bruakr avra lite trångt, men bruakr gå med 2 små fingrar..big_smile lycka till...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

38 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#3
AeroMalm skrev:
tar du av slangen/röret till turbon som komemr från luftburken, så kan du känna på turbinhjulet om det glappar.. där ska vara lite glapp i sidled, men inte för mycket. sen kan du försöka dra hjulet utåt lite, och det ska INTE gå... bruakr avra lite trångt, men bruakr gå med 2 små fingrar..big_smile lycka till...

Ok så det du menar med "utåt" är alltså motsatsen till sidled?

Sen kolla så bladen är hela och sånt gissar jag?

Skitigt borde det väl vara så det kanske inte är något att bry sig? Den snurrar ju trots allt av avgaser wink

/yoba

38 Inlägg
25 maj 2007
Trådstartare
#4
Sen ska den väl snurra fritt och snyggt? Man märker väl när man snurrar på den om lagrena känns okej.

48 Inlägg
25 maj 2007
#5
yobaman skrev:
AeroMalm skrev:
tar du av slangen/röret till turbon som komemr från luftburken, så kan du känna på turbinhjulet om det glappar.. där ska vara lite glapp i sidled, men inte för mycket. sen kan du försöka dra hjulet utåt lite, och det ska INTE gå... bruakr avra lite trångt, men bruakr gå med 2 små fingrar..big_smile lycka till...

Ok så det du menar med "utåt" är alltså motsatsen till sidled?

Sen kolla så bladen är hela och sånt gissar jag?

Skitigt borde det väl vara så det kanske inte är något att bry sig? Den snurrar ju trots allt av avgaser wink

/yoba

Det ska INTE vara glapp om du juckar in och ut i hålet. big_smile


38 Inlägg
28 maj 2007
Trådstartare
#6
Jag pratade med Turbotech. Det ska inte vara något spel i "propeller" axelns riktning. Däremot ska det vara lite glapp "upp och ner"

5 710 Inlägg
28 maj 2007
#7
yobaman skrev:
Jag pratade med Turbotech. Det ska inte vara något spel i "propeller" axelns riktning. Däremot ska det vara lite glapp "upp och ner"

Precis.
Inspektera också skicket på turbin och kompressor impeller, skall vara vassa fina kanter utan skador.

En turbo till en bil skall man inte behöva renovera då det i princip inte finns något som slits.
Har man:
• Ren olja av rätt sort och med rätt tryck.
• Ren luft.
• Att den får jobba på de vartal och temeraturområden som den är byggd för

....så håller den i "ivigheter".

Laddar den som den skall och man inte hittar några felaktiga glapp eller andra skador finns det heller ingen mening med att renovera.

MVH Jonas
..............

38 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
#8
Tack för ett välskrivet svar smile

Har fått detta intryck från turbotech också. Bilen går som ett skott och laddar fint så det är lugnt. Kör alltid med Helsyntet Helix olja så den mår bra wink

60 Inlägg
29 maj 2007
#9
Har ng900 LMM ?
Isf ska du inte ha öppen dump  (bara ett råd)

I övrigt skadar det ju inte att ta loss turbon och skicka in för lite uppgradering om du ändå byter DP etc,..  Finns flertal riktigt bra företag som sysslar med sånt och du kan då öka effekten "lite" extra wink

Mvh


med lem
1 925 Inlägg
29 maj 2007
#10
Turbo-Performance skrev:
Har ng900 LMM ?
Isf ska du inte ha öppen dump  (bara ett råd)

I övrigt skadar det ju inte att ta loss turbon och skicka in för lite uppgradering om du ändå byter DP etc,..  Finns flertal riktigt bra företag som sysslar med sånt och du kan då öka effekten "lite" extra wink

Mvh

precis ! skulle hellre börjat med att byta downpipe o gått bakåt sen smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

5 710 Inlägg
30 maj 2007
#11
Turbo-Performance skrev:
Har ng900 LMM ?

Nej.

MVH Jonas
..............

666 Inlägg
30 maj 2007
#12
Lägger man 8 tusen på ett komplett avgassystem för effektensskull så är det utkastade pengar, det ger på sin höjd 10-15hp, för samma pengar som avgasröret kostar kan du köpa dig ett litet chipp som ger ca 30-40hp.... så byta avgas för effekt är dumt, men ljudet blir fantastiskt efteråt smile

//Silver

_fillan_ skrev:
Turbo-Performance skrev:
Har ng900 LMM ?
Isf ska du inte ha öppen dump  (bara ett råd)

I övrigt skadar det ju inte att ta loss turbon och skicka in för lite uppgradering om du ändå byter DP etc,..  Finns flertal riktigt bra företag som sysslar med sånt och du kan då öka effekten "lite" extra wink

Mvh

precis ! skulle hellre börjat med att byta downpipe o gått bakåt sen smile


38 Inlägg
30 maj 2007
Trådstartare
#13
Ja, avgassystem ger ingen stor effektökning, speciellt inte på en relativt otrimmad bil.

Det är det som är så fint, ng900 har ingen lmm. Lmm ställer bara till problem, skönt att slippa den skiten, mindre som kan paja wink Dessutom behöver man inte vara orolig över luftfilter med olja.


Sök