3170
Sök

Svårt att få i någon växel! Saab 9-5 2008 2,3t biopower

116 Inlägg
1 juni 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har problem med min saab 9-5 2,3t biopower 2008.
när motorn är avstängd och bilen står stilla så går växlarna jättelätt men så fort motorn är igång så blir det svårt som fan ibland så man får lirka i 3:an, 4:an och förhoppningsvis får man i backen eller 1:an annars är det bara att börja om igen eller skaka på växelspaken och hålla lite press på den så kan det fungera. backen är ibland så att det rasslar till som om att inte jag skulle frikoppla. vad är felet? bilen går att köra utan problem när den väl är i rullning.
jag skall också nämna att motorn skakar ordentligt när jag startar bilen som om att den inte riktigt sitter fast så jag skall byta det undre momentstaget och se om det kanske kan hjälpa till lite. sen är det ett glapp i växelspaken höger-vänster & upp-ner i alla växlar kan det vara någon idé att byta bussningar i växellänkaget? bilen har gått 26500mil
vore väldigt tacksam för svar och tips då jag inte vill köra för det gör mig irriterad med att man inte får i växlarn när man stannat och att motorn inte riktigt är fast.
mvh Johan


16 Inlägg
1 juni 2015
#2
Det är ett av två vanliga fel.

1. Växellänkaget har "hoppat snett"
2. Kopplingen har kärvande lameller som gör att den inte kopplar ur som den ska = växellådan får väldigt svårt att växla. Men väl i rullning kan man ha "tur" och många växlingar går ok i alla fall.

Enligt din beskrivning låter det mest som nr 2. Detta är relativt sett ett mycket vanligt fel på dessa årsmodeller. Botas enbart med kopplingsbyte, där man även passar på att byta slavcylinder när man ändå har grejorna nerplockade. Kanske 10.000-12.000 kr på SAAB-verkstad, några tusen billigare på icke märkesbunden verkstad.

Har du rejäl tur KAN det kanske vara något hydrauliskt fel som gör att den inte kopplar ur som den ska. Huvudcylinder eller slavcylinder. Men det kan proffsen mer om än jag kan.

Utöver det kan ju även motorfästen etc. vara slitna, men det är knappast det enda problemet.
Senast redigerat av Loven (1 juni 2015)


Sök