Det är ett av två vanliga fel.
1. Växellänkaget har "hoppat snett"
2. Kopplingen har kärvande lameller som gör att den inte kopplar ur som den ska = växellådan får väldigt svårt att växla. Men väl i rullning kan man ha "tur" och många växlingar går ok i alla fall.
Enligt din beskrivning låter det mest som nr 2. Detta är relativt sett ett mycket vanligt fel på dessa årsmodeller. Botas enbart med kopplingsbyte, där man även passar på att byta slavcylinder när man ändå har grejorna nerplockade. Kanske 10.000-12.000 kr på SAAB-verkstad, några tusen billigare på icke märkesbunden verkstad.
Har du rejäl tur KAN det kanske vara något hydrauliskt fel som gör att den inte kopplar ur som den ska. Huvudcylinder eller slavcylinder. Men det kan proffsen mer om än jag kan.
Utöver det kan ju även motorfästen etc. vara slitna, men det är knappast det enda problemet.
Senast redigerat av Loven (1 juni 2015)