3502
Sök

Ändring av ET på MK18 fälgar = Volvo V40 T4 -99

208 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
#1
Har en fråga angående byte av ET på fälgar.
Jag funderar på att köpa MK18 fälgar och bygga om dom så att dom skall passa på en V40 T4 -99.
Ändra till 4 bultat vet jag hur man gör men jag skulle vilja få svar på hur jag ändrar ET så att dom passar på min bil. Jag lär ju vara först med detta iaf och det känns kanon då troligtvis INGEN kommer VÅGA sno dom.
Vilken ET skall jag ha får att fälgarna skall passa ?

Vill INTE ha en chatt tråd utan vill ha sakliga och bra svar.

Mvh
Micke i Gbg

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

Det är lättare att prata än att få något sagt.
735 Inlägg
3 juni 2015
#2
Minns jag rätt har MK18 ET6 och din bil har ET44 original. Det är en skillnad på 39 mm! (MK18 hamnar alltså 39 mm längre ut än en originalfälg.) Du lär få bygga om fälgarna väldigt mycket. Allt går naturligtvis, men det lär inte bli lätt.


1 282 Inlägg
3 juni 2015
#3
Våga sno dom som kopiera dig o ha likadana eller befria dig från dom utan ditt godkännande? tongue Det senare tror jag blir mer trolig med så unika fälgar wink

OnT: För en så stor ET ändring så skulle du nog behöva kapa ut del av fälgbanan och svetsa ihop fälgen igen. Sitter med ett liknande scenario på min 300ZX, skulle behöva ändra från 24> ~50 i ET, dock splitfälgar så behöver nya banor.

Edit: Sen har väl din bil 4x114,3? Ocean finns väl bara i 5x108, går att lösa med spacers men då hamnar dom ännu längre ut hmm
Senast redigerat av Vita_Vargen (3 juni 2015)


201 Inlägg
3 juni 2015
#4
Volvo-V40-T4 skrev:
Har en fråga angående byte av ET på fälgar.
Jag funderar på att köpa MK18 fälgar och bygga om dom så att dom skall passa på en V40 T4 -99.
Ändra till 4 bultat vet jag hur man gör men jag skulle vilja få svar på hur jag ändrar ET så att dom passar på min bil. Jag lär ju vara först med detta iaf och det känns kanon då troligtvis INGEN kommer VÅGA sno dom.
Vilken ET skall jag ha får att fälgarna skall passa ?

Vill INTE ha en chatt tråd utan vill ha sakliga och bra svar.

Mvh
Micke i Gbg

Bredda skärmarna på bilen istället wink

570 Inlägg
4 juni 2015
#5
du kan ju annars byta navet till 5 bult? wink fast då blir det nya skivor och annat förstås smile


305 Inlägg
4 juni 2015
#6
Inte en chans om du inte breddar skärmarna. Ändring av ET försvagar fälgarna för varje mm man tar och du skulle nog behöva hyvla av såpass mycket att fräsen tittar ut på andra sidan. big_smile


208 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#7
Jag har en kille som svetsar alu-fälgar. Skall svetsa om till 4 bultat. Jag vet om att man måste ta bort en del av fälg banan. Frågan är bara hur mycket och att bredda skärmarna är uteslutet.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

Allfixare
1 475 Inlägg
4 juni 2015
#8
Ja, det är alltså 38mm av navet på fälgen du ska ta bort om du ska ha original ET. Vad blir det kvar då? Max 5-10mm... Inget jag skulle åka på iaf.


208 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#9
fish skrev:
Ja, det är alltså 38mm av navet på fälgen du ska ta bort om du ska ha original ET. Vad blir det kvar då? Max 5-10mm... Inget jag skulle åka på iaf.

Hur fan räknade du nu fisken ???
5-10 mm smala bil fälgar finns ju fan inte.
Tack för att du tog dig tid att skriva ditt välformulerade inlägg.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

3 173 Inlägg
4 juni 2015
#10
Va väl hyfsat formulerat.han menar ju navet inte fälgen...du måste ju svarva ner navet för att höja ET


305 Inlägg
4 juni 2015
#11
Precis det jag sa också. Bara att glömma. Det är gränsfall att dom passar på 7-940 med lite stretch så som fish säger, 5-10mm kvar blir det kanske. Funkar inte nån stans.

Vill du inte bredda skärmar så får du inte plats med nån fälgkant.


208 Inlägg
4 juni 2015
Trådstartare
#12
Jag skall smala fälgen. Inte karva i centrumet.

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter

Teknisk
328 Inlägg
4 juni 2015
#13
Om man kan få komma med ett råd så skulle det vara att inte stirra sig blind på original ET. Hur mycket en fälg breddar utåt och vad ET är hänger som bekant ihop med bredden på fälgen.

Har själv en Volvo 940 och de har ET25 original. De fälgar jag har på fram har ET -5. Det är 30 mm mer än original. Men det säger fortfarande inget om hur mycket mer det breddar utåt än originalfälgarna.

Oftast finns det ganska mycket utrymme kvar i skärmarna på originalbilar vilket gör att man kan köra med endera bredare fälgar, eller lägre ET (oftast i kombination).

För att du ska få så lite jobb som möjligt och är helt säker på att du ska ha just Mk18 på din bil så skulle jag ha gjort så här:

Bytt till fembultat - här finns en som redan gjort det: http://www.garaget.org/?car=59401&image=3202243

Köpt fälgarna och kollat om det kanske funkar ändå. I värsta fall behöver du smala av fälgbanan.


Bara för att man KAN svetsa i aluminium kanske man i vissa fall bör undvika det. Det blir ganska mycket jobb att lägga igen och borra om fälgarna.


Gör som du vill - det är ett fritt land.
Senast redigerat av Maxen (4 juni 2015)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

305 Inlägg
5 juni 2015
#14
Volvo-V40-T4 skrev:
Jag skall smala fälgen. Inte karva i centrumet.

Då måste du skära av hela yttre fälgkanten för att det ska passa och då förlorar du det som gör att dom fälgarna ser hyffsade ut från början.


Maxen: Visst hänger det även på bredden. Men jag förutsätter att vilken stolle som helst kan googla hur det hänger ihop och räkna ut hur mycket längre ut denna fälgen hamnar.
Faktum är att OP inte bara vill ha fälgar med myycket lägre et än org utan dom är även bredare vilket blir så kallat double jeopardy.
Det är inte direkt raketforskning.

Spara pengar/tid och köp fälgar som passar från början.


Teknisk
328 Inlägg
5 juni 2015
#15
Volvo-V40-T4 skrev:
Ändra till 4 bultat vet jag hur man gör men jag skulle vilja få svar på hur jag ändrar ET så att dom passar på min bil
- - -
Vilken ET skall jag ha får att fälgarna skall passa ?

HyPeRiOn skrev:
Maxen: Visst hänger det även på bredden. Men jag förutsätter att vilken stolle som helst kan googla hur det hänger ihop och räkna ut hur mycket längre ut denna fälgen hamnar.
Faktum är att OP inte bara vill ha fälgar med myycket lägre et än org utan dom är även bredare vilket blir så kallat double jeopardy.
Det är inte direkt raketforskning.

Nu uppfattade jag det så att utifrån utgångsfrågan så har inte så mycket Googling skett och "hur hänger ihop" var just det han vill ha svar på.

Ditt så kallade "double Jeopardy" var det jag försökte beskriva med:
Maxen skrev:
...endera bredare fälgar, eller lägre ET (oftast i kombination).

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.


Sök