2501
Sök

Renault megane -00 Val av kylarvätska

46 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#1
Hittar inte i manualen vilken glykol man ska använda sig av och jag kan inte se i behållaren vad det är för färg. Hur vet jag om det är den röda eller blåa som jag ska använda? Någon som med säkerhet vet svaret och vill dela med sig?

Tack på förhand.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juni 2015
#3
Sen är ju inget säkert att det är "rätt" i systemet. Vill du vara säker så töm systemet och skölj igenom det innan du fyller på. Då vet du ju iaf när den fått nytt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

46 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#4
Tack för snabbt svar ValP2K och it_mutt.

Vad skulle hända om det inte är rätt och blandas? Har en lite längre sträcka framför mig i veckan och vet inte om jag ska vänta med att hälla i och köra i alla fall trots att nivån ligger under "min", eller om jag ska fylla på redan nu men med risken för att det blir fel.
Biltema har färdigblandad glykol, en som är blå och en som är röd. Funkar det att använda den röda förutsatt att det är rätt i systemet just nu?

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juni 2015
#5
Motorgaraget skrev:
Tack för snabbt svar ValP2K och it_mutt.

Vad skulle hända om det inte är rätt och blandas? Har en lite längre sträcka framför mig i veckan och vet inte om jag ska vänta med att hälla i och köra i alla fall trots att nivån ligger under "min", eller om jag ska fylla på redan nu men med risken för att det blir fel.
Biltema har färdigblandad glykol, en som är blå och en som är röd. Funkar det att använda den röda förutsatt att det är rätt i systemet just nu?

Färgen är tyvärr inte avgörande (det fungerar bra som vägledning men inte som garanti).

Blandar man fel typer av glykol med varandra är min erfarenhet att det blir "brunt klägg" av det hela. Biltemas röda färdigblandade är väl just G12+ (har jag för mig).

Propylenglykol kan blandas med propylenglykol, etylenbaserad glykol ska då bara blandas med etylenbaserad glykol (för att göra det lätt). Biltema har dock, om jag inte missminner mig helt , etylenbaserad som är både röd och blå (inte samtidigt dock wink tongue ). Just därför går det inte att "bara" gå på färg.

OM du kan tänka dig att göra ett "helt byte" sen, och under förutsättning att den glykol du har i bilen just nu är 50/50-blandad, så skulle jag säga; toppa på med bara vatten och gör bytet när du kommer hem. Kanske då under förutsättning att du inte ska köra 500 mil i veckan då.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

46 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Motorgaraget skrev:
Tack för snabbt svar ValP2K och it_mutt.

Vad skulle hända om det inte är rätt och blandas? Har en lite längre sträcka framför mig i veckan och vet inte om jag ska vänta med att hälla i och köra i alla fall trots att nivån ligger under "min", eller om jag ska fylla på redan nu men med risken för att det blir fel.
Biltema har färdigblandad glykol, en som är blå och en som är röd. Funkar det att använda den röda förutsatt att det är rätt i systemet just nu?

Färgen är tyvärr inte avgörande (det fungerar bra som vägledning men inte som garanti).

Blandar man fel typer av glykol med varandra är min erfarenhet att det blir "brunt klägg" av det hela. Biltemas röda färdigblandade är väl just G12+ (har jag för mig).

Propylenglykol kan blandas med propylenglykol, etylenbaserad glykol ska då bara blandas med etylenbaserad glykol (för att göra det lätt). Biltema har dock, om jag inte missminner mig helt , etylenbaserad som är både röd och blå (inte samtidigt dock wink tongue ). Just därför går det inte att "bara" gå på färg.

OM du kan tänka dig att göra ett "helt byte" sen, och under förutsättning att den glykol du har i bilen just nu är 50/50-blandad, så skulle jag säga; toppa på med bara vatten och gör bytet när du kommer hem. Kanske då under förutsättning att du inte ska köra 500 mil i veckan då.

Tackar för svaret. Det verkar ju onekligen ligga en vetenskap bakom detta och även om jag är med på det du skriver står jag fortfarande undrande till vad jag ska göra. smile Är det svårt att byta alltihop sen om jag nöjer mig med att toppa med vatten nu? Har aldrig bytt helt förut utan bara fyllt på.

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juni 2015
#7
Motorgaraget skrev:
it_mutt skrev:
Motorgaraget skrev:
Tack för snabbt svar ValP2K och it_mutt.

Vad skulle hända om det inte är rätt och blandas? Har en lite längre sträcka framför mig i veckan och vet inte om jag ska vänta med att hälla i och köra i alla fall trots att nivån ligger under "min", eller om jag ska fylla på redan nu men med risken för att det blir fel.
Biltema har färdigblandad glykol, en som är blå och en som är röd. Funkar det att använda den röda förutsatt att det är rätt i systemet just nu?

Färgen är tyvärr inte avgörande (det fungerar bra som vägledning men inte som garanti).

Blandar man fel typer av glykol med varandra är min erfarenhet att det blir "brunt klägg" av det hela. Biltemas röda färdigblandade är väl just G12+ (har jag för mig).

Propylenglykol kan blandas med propylenglykol, etylenbaserad glykol ska då bara blandas med etylenbaserad glykol (för att göra det lätt). Biltema har dock, om jag inte missminner mig helt , etylenbaserad som är både röd och blå (inte samtidigt dock wink tongue ). Just därför går det inte att "bara" gå på färg.

OM du kan tänka dig att göra ett "helt byte" sen, och under förutsättning att den glykol du har i bilen just nu är 50/50-blandad, så skulle jag säga; toppa på med bara vatten och gör bytet när du kommer hem. Kanske då under förutsättning att du inte ska köra 500 mil i veckan då.

Tackar för svaret. Det verkar ju onekligen ligga en vetenskap bakom detta och även om jag är med på det du skriver står jag fortfarande undrande till vad jag ska göra. smile Är det svårt att byta alltihop sen om jag nöjer mig med att toppa med vatten nu? Har aldrig bytt helt förut utan bara fyllt på.

Nej det är inte så svårt.

Jag skulle göra såhär;

Leta upp lägsta punkten i kylsystemet och öppna där (det kan finnas en avtappningskran, det vågar jag inte svara på). Fylla på med vatten, varmköra bilen, vänta en stund och sen tappa ut igen. Och upprepa det någon/några gånger.

Efter det; fylla på med glykol (rättblandad och rätt för bilen). Varmköra och fylla på efterhand som det behövs och sen hålla kolla på nivån ett par dagar efteråt (då ev. luft kommer ut måste man ju ersätta det med glykol istället).

Inget som är svårt, det tar lite tid bara med tanke på varmkörningarna. Varmkörningen är ju då för att få termostatet att öppna och vara säker på att man "sköljer igenom allt" s.a.s.

- - Edit - -

Något som möjligen skulle kunna tänkas, och jag säger möjligen då jag inte testat själv, är om du kan få upp "lite" (säg 1dl kanske) av den gamla glykolen ur behållaren, köpa "rätt glykol" (G12+ då tydligen) och blanda i detta med den glykol du tagit ur bilen. Och då givetvis blanda det i en burk eller liknande, och se om "något händer".
Senast redigerat av it_mutt (8 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

46 Inlägg
8 juni 2015
Trådstartare
#8
it_mutt skrev:
Motorgaraget skrev:
it_mutt skrev:
Färgen är tyvärr inte avgörande (det fungerar bra som vägledning men inte som garanti).

Blandar man fel typer av glykol med varandra är min erfarenhet att det blir "brunt klägg" av det hela. Biltemas röda färdigblandade är väl just G12+ (har jag för mig).

Propylenglykol kan blandas med propylenglykol, etylenbaserad glykol ska då bara blandas med etylenbaserad glykol (för att göra det lätt). Biltema har dock, om jag inte missminner mig helt , etylenbaserad som är både röd och blå (inte samtidigt dock wink tongue ). Just därför går det inte att "bara" gå på färg.

OM du kan tänka dig att göra ett "helt byte" sen, och under förutsättning att den glykol du har i bilen just nu är 50/50-blandad, så skulle jag säga; toppa på med bara vatten och gör bytet när du kommer hem. Kanske då under förutsättning att du inte ska köra 500 mil i veckan då.

Tackar för svaret. Det verkar ju onekligen ligga en vetenskap bakom detta och även om jag är med på det du skriver står jag fortfarande undrande till vad jag ska göra. smile Är det svårt att byta alltihop sen om jag nöjer mig med att toppa med vatten nu? Har aldrig bytt helt förut utan bara fyllt på.

Nej det är inte så svårt.

Jag skulle göra såhär;

Leta upp lägsta punkten i kylsystemet och öppna där (det kan finnas en avtappningskran, det vågar jag inte svara på). Fylla på med vatten, varmköra bilen, vänta en stund och sen tappa ut igen. Och upprepa det någon/några gånger.

Efter det; fylla på med glykol (rättblandad och rätt för bilen). Varmköra och fylla på efterhand som det behövs och sen hålla kolla på nivån ett par dagar efteråt (då ev. luft kommer ut måste man ju ersätta det med glykol istället).

Inget som är svårt, det tar lite tid bara med tanke på varmkörningarna. Varmkörningen är ju då för att få termostatet att öppna och vara säker på att man "sköljer igenom allt" s.a.s.

- - Edit - -

Något som möjligen skulle kunna tänkas, och jag säger möjligen då jag inte testat själv, är om du kan få upp "lite" (säg 1dl kanske) av den gamla glykolen ur behållaren, köpa "rätt glykol" (G12+ då tydligen) och blanda i detta med den glykol du tagit ur bilen. Och då givetvis blanda det i en burk eller liknande, och se om "något händer".

Tackar så mycket för beskrivningen och dina tips.  Det är rätt så nytt för mig så jag får se hur jag väljer att gå vidare. Om bilen skulle bli stående längs motorvägen av orsaken "brunt klägg" eller dyl. så meddelar jag det här för skojs skull. smile tongue

Avstängd
10 388 Inlägg
8 juni 2015
#9
Motorgaraget skrev:
it_mutt skrev:
Motorgaraget skrev:

Tackar för svaret. Det verkar ju onekligen ligga en vetenskap bakom detta och även om jag är med på det du skriver står jag fortfarande undrande till vad jag ska göra. smile Är det svårt att byta alltihop sen om jag nöjer mig med att toppa med vatten nu? Har aldrig bytt helt förut utan bara fyllt på.

Nej det är inte så svårt.

Jag skulle göra såhär;

Leta upp lägsta punkten i kylsystemet och öppna där (det kan finnas en avtappningskran, det vågar jag inte svara på). Fylla på med vatten, varmköra bilen, vänta en stund och sen tappa ut igen. Och upprepa det någon/några gånger.

Efter det; fylla på med glykol (rättblandad och rätt för bilen). Varmköra och fylla på efterhand som det behövs och sen hålla kolla på nivån ett par dagar efteråt (då ev. luft kommer ut måste man ju ersätta det med glykol istället).

Inget som är svårt, det tar lite tid bara med tanke på varmkörningarna. Varmkörningen är ju då för att få termostatet att öppna och vara säker på att man "sköljer igenom allt" s.a.s.

- - Edit - -

Något som möjligen skulle kunna tänkas, och jag säger möjligen då jag inte testat själv, är om du kan få upp "lite" (säg 1dl kanske) av den gamla glykolen ur behållaren, köpa "rätt glykol" (G12+ då tydligen) och blanda i detta med den glykol du tagit ur bilen. Och då givetvis blanda det i en burk eller liknande, och se om "något händer".

Tackar så mycket för beskrivningen och dina tips.  Det är rätt så nytt för mig så jag får se hur jag väljer att gå vidare. Om bilen skulle bli stående längs motorvägen av orsaken "brunt klägg" eller dyl. så meddelar jag det här för skojs skull. smile tongue

Haha, gör det. Lovar att skicka en brownie med posten då...bara på ren djävulskap givetvis wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök