2485
Sök

Evolution 9 hur vet jag om det är en RS?

253 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#1
Bytte till mig en mitsubishi evo 9 2006 igår. Enligt ägaren är detta en rs version då den har lamelldiff.. Jag funderar på om de finns fler kännetecken för om det kan vara en äkta rs eller om det bara är bytt bakaxel?! Bilen kommer ifrån USA från början vilket ja läst att dom såldes som RS där. Står ingenting i några papper eller liknande om att det skulle vara en RS. Så hur vet jag?


4 670 Inlägg
7 januari 2014
#2
Re: Köpa Svart Evo Ix Rs Gt [hur mkt är den värd?]
En GT är ju som sagt en Evo 9 RS men med lite mer lyx. Därav skiljer det ungefär 30 kg mellan en sådan och en GSR!

Men GT:n har aldrig sålt i USA! Bilen du tittar på kan vara en Evo 9 GSR, bara US-Spec med RS-bakaxeln, lamelldiff i fram som kom i och med Evo 8 MR.

Alternativt en vanlig Evo 9 RS US-spec då också så klart (dom har AC standard i USA). Men alcantara på panelen har aldrig Mitsu haft oavsett GT eller inte, så det skulle jag tippa på är gjort på egen hand..

Edit. Har för mig att Evo 8-9 RS enbart sålts som Vit och röd i USA.. Men enbart vit i resten av världen.. Kännetecknet är ju bl.a svarta speglar/handtag, vevar m.fl. Så är bilen svart så är det garanterat inte en RS
__________________

Re: Köpa Svart Evo Ix Rs Gt [hur mkt är den värd?]
genom att kolla chassi nr så framgår det tydligt att det är en äkta RS
__________________



Re: Sv: Köpa Svart Evo Ix Rs Gt [hur mkt är den värd?]
Quote:
Originally Posted by andreasevo
ska det vara en IX RS GT så ska ramnumret börja på ett av dessa två nummer

CT9A-0400000 efter fyran är dit chassinummer
JMYSNCT9A6U000000 efter 6 är det dit chassinummer

heter den något av dessa nummer
JA3AH36C96U000000 USA medium class model
JA3AH86C96U000000 USA sport class model

i sverige heter dom
JMBSJCT9A6U000000 bytt ut första B mot ett A om det är en RHD
Senast redigerat av Japs-Micke (7 januari 2014)


4 670 Inlägg
7 januari 2014
#3
Taget ifrån evoclub
Senast redigerat av Japs-Micke (7 januari 2014)


253 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#4
Japs-Micke skrev:
Taget ifrån evoclub

Måste ju säga att ja nog bara blev mer förvirrad =P Min är blå med fönsterhissar mm mm men den har ingen ayc-pump..


253 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#5
Nån som vet vart Ayc-pumpen sitter på Evo 9? så ja inte bara har letat på fel ställe?!


26 Inlägg
7 januari 2014
#6
Streetstyle skrev:
Nån som vet vart Ayc-pumpen sitter på Evo 9? så ja inte bara har letat på fel ställe?!

Här ser du var man fyller på till höger om luftfiltret, vita korken smile
http://img651.imageshack.us/img651/2011/photo3cw.jpg
Pumpen sitter precis under.

Till skillnad från EU-spec där pumpen är monterad i skuffen.

Edit: Angående RS, har du 5 eller 6 växlad? RS/GT/MR RS har samtliga 5 växlad låda från fabrik, om inte minnet sviker.
Senast redigerat av Deleterious (7 januari 2014)

253 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#7
Deleterious skrev:
Streetstyle skrev:
Nån som vet vart Ayc-pumpen sitter på Evo 9? så ja inte bara har letat på fel ställe?!

Här ser du var man fyller på till höger om luftfiltret, vita korken smile
http://img651.imageshack.us/img651/2011/photo3cw.jpg
Pumpen sitter precis under.

Till skillnad från EU-spec där pumpen är monterad i skuffen.

Edit: Angående RS, har du 5 eller 6 växlad? RS/GT/MR RS har samtliga 5 växlad låda från fabrik, om inte minnet sviker.

Min är 5 växlad.. det är väl bara fq som har 6 växlar?! men om behållaren sitter där vart är då ayc pumpen?


253 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
#8
Deleterious skrev:
Streetstyle skrev:
Nån som vet vart Ayc-pumpen sitter på Evo 9? så ja inte bara har letat på fel ställe?!

Här ser du var man fyller på till höger om luftfiltret, vita korken smile
http://img651.imageshack.us/img651/2011/photo3cw.jpg
Pumpen sitter precis under.

Till skillnad från EU-spec där pumpen är monterad i skuffen.

Edit: Angående RS, har du 5 eller 6 växlad? RS/GT/MR RS har samtliga 5 växlad låda från fabrik, om inte minnet sviker.

Såg att du skrev var den satt nu sry!! har sovit 1,5 timme inatt så ja skyller på det wink


253 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#9
Japs-Micke skrev:
Re: Köpa Svart Evo Ix Rs Gt [hur mkt är den värd?]
En GT är ju som sagt en Evo 9 RS men med lite mer lyx. Därav skiljer det ungefär 30 kg mellan en sådan och en GSR!

Men GT:n har aldrig sålt i USA! Bilen du tittar på kan vara en Evo 9 GSR, bara US-Spec med RS-bakaxeln, lamelldiff i fram som kom i och med Evo 8 MR.

Alternativt en vanlig Evo 9 RS US-spec då också så klart (dom har AC standard i USA). Men alcantara på panelen har aldrig Mitsu haft oavsett GT eller inte, så det skulle jag tippa på är gjort på egen hand..

Edit. Har för mig att Evo 8-9 RS enbart sålts som Vit och röd i USA.. Men enbart vit i resten av världen.. Kännetecknet är ju bl.a svarta speglar/handtag, vevar m.fl. Så är bilen svart så är det garanterat inte en RS
__________________

Re: Köpa Svart Evo Ix Rs Gt [hur mkt är den värd?]
genom att kolla chassi nr så framgår det tydligt att det är en äkta RS
__________________



Re: Sv: Köpa Svart Evo Ix Rs Gt [hur mkt är den värd?]
Quote:
Originally Posted by andreasevo
ska det vara en IX RS GT så ska ramnumret börja på ett av dessa två nummer

CT9A-0400000 efter fyran är dit chassinummer
JMYSNCT9A6U000000 efter 6 är det dit chassinummer

heter den något av dessa nummer
JA3AH36C96U000000 USA medium class model
JA3AH86C96U000000 USA sport class model

i sverige heter dom
JMBSJCT9A6U000000 bytt ut första B mot ett A om det är en RHD

Min har ram nr: CT9A6U000000 (nollorna symboliserar mina riktiga siffror) Menar dom då att det är en rs gt? Eller har jag missuppfattat?


258 Inlägg
11 juni 2015
#10
Om man har då CT9A0300000 vilket innebär det då ?

Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på.


Sök