rawsezx skrev:
Nu är jag troligtvis för gammal för att förstå nyttan med uppfinningen, men kan i varje fall komma med lite tips och förslag som skulle möjliggöra inkoppling av det flesta förekommande LED belysningar som finns på marknaden.
Absolut enklast, billigast och driftsäkrast så skulle jag rekommendera att använda en mikroprocessor som använder sig av en PWM utgång för att reglera en highsideswitch.
Fördelen med highsideswitchar är att de flesta har inbyggd skyddselektronik, load dump, kortslutningsäker, överspänningsskydd, överhettningsskydd mm.
Ytterligare fördelar är att välja en highsideswitch som har diagnostikutgång, genom denna så kan man mäta strömmen och se till att den inkopplade lasten inte brinner upp. (exempelvis en traditionell lysdiod).
Genom att använda sig av PWM styrning så kan du även reglera ljusstyrkan på LED belysning som innehåller egen skyddselektronik. (typ tänk färdig 12V LED-slingor).
På själva ingången så ska du självklart ha ett bandpassfilter eller lågpassfilter så att användaren kan välja vilken frekvens som den skall reagera på. Det finns aktiva sådan filterkretsar (exempelvis MF10CCN) alternativt att du använder dig av mikroprocessorn och skriver ett eget mjukvarufilter. Det går även att bygga ett passivt filter med konding, motstånd och spole/drossel om man ska vara oldschool.
På den här filmen så är det en kille som byggt något liknande(?) I varje fall så visar den resultatet av ett 3:e ordningens butterworthfilter.
https://www.youtube.com/watch?v=IGm35OTNSxgKör du med en mikroprocessor så är det ju en enkel sak att kasta på USB och sedan skriva egen mjukvara till exempelvis en androidtelefon där man kan göra alla inställningar som behövs.
Jag ser följande framför mig, man kopplar in en 3.5mm plugg i telefonen, startar spotify, sedan i med USB kabeln från telefonen och till din uppfinning, sedan så kan man justera in alla parametrar, max/min spänning, ström och vilken typ av filter som man med slides kan justera så att man får just den blinkning/belysning som man nu önskar sig.
Nästa steg är ju att man använder sig av telefonens kamera, man ställer in önskad blink etc på själva telefonen, sedan så filmar man ljuskällan som ska blinka och telefonen adapterar/justerar själv in filtret med feedback från själva kamerabilden så att blinkingarna blir som man hade tänkt sig, då spelar det mindre roll vilken typ av led typ som kopplas in. (bara man inte har för hög ström förstås).
Varför inte skita i 3.5mm plugg och bara ha en mikrofon?