3325
Sök

Köpråd bmw e39 540

13 Inlägg
23 juni 2015
Trådstartare
tankarna går nu i att köpa en bmw 540 e39. nån som har/haft en sån och kan ge lite råd?
fundera på at köpa en 97as som gått 19000 mil.
vad bör man kolla efter nog när man kollar på en?
nackdelar?
en ungefärlig soppaförbrukning?
sitter det någon diff i dom?
sitter det nivåregleringsstag bak i alla eller är det tillval?
tack på förhand!

3 120 Inlägg
23 juni 2015
Nackdelar; Inga direkta, trevliga vagnar.
Ungefärlig soppaförbrukning; lite snålare med nya M62-44TUB(kom 99). 1,23 blandad körning enligt boken, går att köra 0,9 om man kör med huvudet och längre sträckor.
Diff finns, däremot är det snålt om diffbroms. Se http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=165322
Nivåreglering på de flesta touring men är osäker om det sitter på sedanerna som standard.

Trummis
404 Inlägg
23 juni 2015
- Lyssna efter missljud från motorn. Om det tickar och ger ett dieselaktigt ljud så kan det vara kamkedjan som håller på att ge upp. Dock kan det även vara VANOS:en vilket är helt ofarligt om den låter.
Kolla så att den inte överhettas, kylsystemet är ganska känsligt på de motorerna.

- Soppaförbrukningen varierar ju en del beroende på om du har manuell eller automat, kombi eller sedan.
Man kan väl summera det som att de dricker extra mycket i stadskörningen, men drar relativt lite på landsväg.
Kan få ner min på ca 0.75 om jag glider i 90 km/h. Annars ligger jag på 0.98 blandad körning enligt färddatorn.

- Ja, det sitter en diff i dem (jag förstår inte hur bakhjulsdriften skulle fungera annars).

- Nivåreglering är inte standard men jag skulle säga att 99% av alla 540 Tourings har det. (Finns endast till Tourings, ej sedans).

Sök