denokunnige skrev:
Deception skrev:
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det
Acn är/bör/ska vara på för att oljan i systemet ska smörja alla packningar i systemet. Kör du väldigt sällan med acn finns risk för att packningar torkar och spricker vilket leder till läckor som i sin tur leder till reparationer.
Så ja, det är faktiskt bara dumt att stänga av acn.
Som svar på din fråga så om det "väser" eller liknande en bra stund i systemet efter start så kan det mycket väl bero på låg nivå av köldmedia/gas. Detta då kompressorn jobbar hårt för att bygga tryck i systemet, vilket blir svårare i takt med att gasmängden minskar.
Min väste/pyste och kylde dåligt. Det löste sig med fyllning (och en ny kondensor då den gamla läckte).
Men var kan man fylla ACn då? o hur mycket lär det kosta?
det är ungefär 1 av 100bilar det bara är att fylla ac på..
har du tur handlar det om någon tusing.
995kr som många tar är utan gas och sen har dom hutlösa priser på gasen så är det inte alltid säkert att det blir så mycket billigare för att dom skriver ett pris mot en som inte kör fast pris.
en ac service är för anläggningar som fortfarande fungerar.
något man gör för att säkerhetsställa att man har rätt mängd gas hela tiden
i ditt fall är det antagligen att börja med kolla om det finns något tryck.
är den tom så kan det kosta ungefär hur mycket som helst att få liv i acn.
och som någon ovan skrev... stäng ALDRIG av ac.. den ska vara på året runt.
för det slutar bara i stora kostnader i slutänden för att snålheten bedrar visheten.
ägaren till min v70 påstog att det bara var att fylla mitt system.
slutade med en ny kompressor då den läckte i packboxen.. sånna oprationer kan bli jäkligt dyra.
nu har jag tillgång till allt man behöver och åker volvo så kostade mig 720kr inkl kompressor.
det är ett typsikt fel på grejer som stått avstängda för länge..
så åk till någon kunnig verkstad och gör en felsökning och när ac fungerar gefan i att stänga av den