3880
Sök

Märkligt AC ljud BMW E87 hatchback 116i

23 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#1
Hej!
Har en E87 hatchback 116i som jag köpt för ca ett halvår sedan.
När jag slår på AC så låter den väldigt märkligt typ "pssst" som om det vore helt tom...? Det kommer inte heller så jätte kall luft, så frågan är om det är dags för påfyllning av AC gas eller kan det vara annat?

Forummoderator
26 350 Inlägg
4 juli 2015
#2
Varför har du haft AC:n avslagen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

23 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#3
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile
Senast redigerat av denokunnige (4 juli 2015)

Forummoderator
26 350 Inlägg
4 juli 2015
#4
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile

AC:n mår bra av att vara igång så mycket som möjligt.
Min får vara på året om.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

23 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#5
Mack skrev:
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile

AC:n mår bra av att vara igång så mycket som möjligt.
Min får vara på året om.

Okej men jag brukar ha fönster rutorna nere hela tiden så då finner jag det onödigt att den är på.
Men vad kan det vara för fel tror du?

Forummoderator
26 350 Inlägg
4 juli 2015
#6
denokunnige skrev:
Mack skrev:
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile

AC:n mår bra av att vara igång så mycket som möjligt.
Min får vara på året om.

Okej men jag brukar ha fönster rutorna nere hela tiden så då finner jag det onödigt att den är på.
Men vad kan det vara för fel tror du?

Eh, okej.
Svårt att säga på en så knapp beskrivning.
Lyft på huven och kikat nåt?
Antar du har som jag, en magnetkopplingshistoria som hoppar igång. Gör din det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

23 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#7
Mack skrev:
denokunnige skrev:
Mack skrev:
AC:n mår bra av att vara igång så mycket som möjligt.
Min får vara på året om.

Okej men jag brukar ha fönster rutorna nere hela tiden så då finner jag det onödigt att den är på.
Men vad kan det vara för fel tror du?

Eh, okej.
Svårt att säga på en så knapp beskrivning.
Lyft på huven och kikat nåt?
Antar du har som jag, en magnetkopplingshistoria som hoppar igång. Gör din det?

Ja jag kollade inget märkvärdigt förutom att glykolen hade tagit Slut o den fyllde jag på.
Hur menar du magnetkopplingshistoria?
Senast redigerat av denokunnige (4 juli 2015)

Forummoderator
26 350 Inlägg
4 juli 2015
#8
denokunnige skrev:
Mack skrev:
denokunnige skrev:

Okej men jag brukar ha fönster rutorna nere hela tiden så då finner jag det onödigt att den är på.
Men vad kan det vara för fel tror du?

Eh, okej.
Svårt att säga på en så knapp beskrivning.
Lyft på huven och kikat nåt?
Antar du har som jag, en magnetkopplingshistoria som hoppar igång. Gör din det?

Ja jag kollade inget märkvärdigt förutom att glykogen hade tagit Slut o den fyllde jag på.
Hur menar du magnetkopplingshistoria?

När AC:n startar så är det en magnetkopplingshistoria som startar. Det märks på tomgången som dippar till.
Startar inte denna så startar inte heller AC:n.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

23 Inlägg
4 juli 2015
Trådstartare
#9
Mack skrev:
denokunnige skrev:
Mack skrev:

Eh, okej.
Svårt att säga på en så knapp beskrivning.
Lyft på huven och kikat nåt?
Antar du har som jag, en magnetkopplingshistoria som hoppar igång. Gör din det?

Ja jag kollade inget märkvärdigt förutom att glykogen hade tagit Slut o den fyllde jag på.
Hur menar du magnetkopplingshistoria?

När AC:n startar så är det en magnetkopplingshistoria som startar. Det märks på tomgången som dippar till.
Startar inte denna så startar inte heller AC:n.

Inget jag lagt märke till direkt, men kan vara, om så är fallet vad är lösningen då?

Forummoderator
26 350 Inlägg
4 juli 2015
#10
denokunnige skrev:
Mack skrev:
denokunnige skrev:

Ja jag kollade inget märkvärdigt förutom att glykogen hade tagit Slut o den fyllde jag på.
Hur menar du magnetkopplingshistoria?

När AC:n startar så är det en magnetkopplingshistoria som startar. Det märks på tomgången som dippar till.
Startar inte denna så startar inte heller AC:n.

Inget jag lagt märke till direkt, men kan vara, om så är fallet vad är lösningen då?

Är det som på min så går det att schimsa. Bara att googla på ämnet.
Men som sagt, kan ju vara helt olika också jämfört med din och min.
Är ganska okunnig på ämnet tyvärr.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Cupra_
5 juli 2015
#11
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile

Acn är/bör/ska vara på för att oljan i systemet ska smörja alla packningar i systemet. Kör du väldigt sällan med acn finns risk för att packningar torkar och spricker vilket leder till läckor som i sin tur leder till reparationer.

Så ja, det är faktiskt bara dumt att stänga av acn.


Som svar på din fråga så om det "väser" eller liknande en bra stund i systemet efter start så kan det mycket väl bero på låg nivå av köldmedia/gas. Detta då kompressorn jobbar hårt för att bygga tryck i systemet, vilket blir svårare i takt med att gasmängden minskar.
Min väste/pyste och kylde dåligt. Det löste sig med fyllning (och en ny kondensor då den gamla läckte).

23 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#12
Deception skrev:
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile

Acn är/bör/ska vara på för att oljan i systemet ska smörja alla packningar i systemet. Kör du väldigt sällan med acn finns risk för att packningar torkar och spricker vilket leder till läckor som i sin tur leder till reparationer.

Så ja, det är faktiskt bara dumt att stänga av acn.


Som svar på din fråga så om det "väser" eller liknande en bra stund i systemet efter start så kan det mycket väl bero på låg nivå av köldmedia/gas. Detta då kompressorn jobbar hårt för att bygga tryck i systemet, vilket blir svårare i takt med att gasmängden minskar.
Min väste/pyste och kylde dåligt. Det löste sig med fyllning (och en ny kondensor då den gamla läckte).

Men var kan man fylla ACn då? o hur mycket lär det kosta?

Cupra_
5 juli 2015
#13
denokunnige skrev:
Deception skrev:
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile

Acn är/bör/ska vara på för att oljan i systemet ska smörja alla packningar i systemet. Kör du väldigt sällan med acn finns risk för att packningar torkar och spricker vilket leder till läckor som i sin tur leder till reparationer.

Så ja, det är faktiskt bara dumt att stänga av acn.


Som svar på din fråga så om det "väser" eller liknande en bra stund i systemet efter start så kan det mycket väl bero på låg nivå av köldmedia/gas. Detta då kompressorn jobbar hårt för att bygga tryck i systemet, vilket blir svårare i takt med att gasmängden minskar.
Min väste/pyste och kylde dåligt. Det löste sig med fyllning (och en ny kondensor då den gamla läckte).

Men var kan man fylla ACn då? o hur mycket lär det kosta?

Vianor tar 995kr för en ac-service. Finns säkert fler ställen men det är vad jag kommer på på rak arm, lämnade min till dem..

23 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#14
Deception skrev:
denokunnige skrev:
Deception skrev:

Acn är/bör/ska vara på för att oljan i systemet ska smörja alla packningar i systemet. Kör du väldigt sällan med acn finns risk för att packningar torkar och spricker vilket leder till läckor som i sin tur leder till reparationer.

Så ja, det är faktiskt bara dumt att stänga av acn.


Som svar på din fråga så om det "väser" eller liknande en bra stund i systemet efter start så kan det mycket väl bero på låg nivå av köldmedia/gas. Detta då kompressorn jobbar hårt för att bygga tryck i systemet, vilket blir svårare i takt med att gasmängden minskar.
Min väste/pyste och kylde dåligt. Det löste sig med fyllning (och en ny kondensor då den gamla läckte).

Men var kan man fylla ACn då? o hur mycket lär det kosta?

Vianor tar 995kr för en ac-service. Finns säkert fler ställen men det är vad jag kommer på på rak arm, lämnade min till dem..

kom på en annan grej som kan ha ett samband med att acn lagt av, jag krockade för ett tag sedan (skadan fortfarande ej åtgärdat) fronten på höger sida fick en smäll vilket resulterade i att dimljuset höger och varselljuset på vänster sida gick sönder. Kan det vara så att i samband med krocket så har ac delarna också fått en ordentligt smäll .... bara en tanke som slog mig.

Forummoderator
26 350 Inlägg
5 juli 2015
#15
denokunnige skrev:
Deception skrev:
denokunnige skrev:

Men var kan man fylla ACn då? o hur mycket lär det kosta?

Vianor tar 995kr för en ac-service. Finns säkert fler ställen men det är vad jag kommer på på rak arm, lämnade min till dem..

kom på en annan grej som kan ha ett samband med att acn lagt av, jag krockade för ett tag sedan (skadan fortfarande ej åtgärdat) fronten på höger sida fick en smäll vilket resulterade i att dimljuset höger och varselljuset på vänster sida gick sönder. Kan det vara så att i samband med krocket så har ac delarna också fått en ordentligt smäll .... bara en tanke som slog mig.

Även här svårt att avgöra genom bara att gissa, men klart det kan vara en biddragande orsak.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 juli 2015
#16
denokunnige skrev:
Deception skrev:
denokunnige skrev:
Varför ska jag ha den på?
Slår på den vid behov...gör inte du det smile

Acn är/bör/ska vara på för att oljan i systemet ska smörja alla packningar i systemet. Kör du väldigt sällan med acn finns risk för att packningar torkar och spricker vilket leder till läckor som i sin tur leder till reparationer.

Så ja, det är faktiskt bara dumt att stänga av acn.


Som svar på din fråga så om det "väser" eller liknande en bra stund i systemet efter start så kan det mycket väl bero på låg nivå av köldmedia/gas. Detta då kompressorn jobbar hårt för att bygga tryck i systemet, vilket blir svårare i takt med att gasmängden minskar.
Min väste/pyste och kylde dåligt. Det löste sig med fyllning (och en ny kondensor då den gamla läckte).

Men var kan man fylla ACn då? o hur mycket lär det kosta?

det är ungefär 1 av 100bilar  det bara är att fylla ac på..

har du tur handlar det om någon tusing.
995kr som många tar är utan gas och sen har dom hutlösa priser på gasen så är det inte alltid säkert att det blir så mycket billigare för att dom skriver ett pris mot en som inte kör fast pris.

en ac service är för anläggningar som fortfarande fungerar. 
något man gör för att säkerhetsställa att man har rätt mängd gas hela tiden

i ditt fall är det antagligen att börja med kolla om det finns något tryck.
är den tom så kan det kosta ungefär hur mycket som helst att få liv i acn.

och som någon ovan skrev... stäng ALDRIG av ac.. den ska vara på året runt.
för det slutar bara i stora kostnader i slutänden för att snålheten bedrar visheten.

ägaren till min v70 påstog att det bara var att fylla mitt system.
slutade med en ny kompressor då den läckte i packboxen.. sånna oprationer kan bli jäkligt dyra.
nu har jag tillgång till allt  man behöver och åker volvo så kostade mig 720kr inkl kompressor.

det är ett typsikt fel på grejer som stått avstängda för länge..

så åk till någon kunnig verkstad och gör en felsökning och när ac fungerar gefan i att stänga av den smile

Kör fort så hinner inget hända...

Cupra_
5 juli 2015
#17
För 995 ingick provtryckning, fyllning m.m. När jag gjorde det, tillkom inget annat. För övrigt håller jag med, och drivgasen ska inte bara ta slut hur som helst på en modern bil, utan ofta finns då något läckage. Att laga det ingick såklart inte för 995 spänn.

Forummoderator
18 009 Inlägg
7 juli 2015
#18
Deception skrev:
För 995 ingick provtryckning, fyllning m.m. När jag gjorde det, tillkom inget annat. För övrigt håller jag med, och drivgasen ska inte bara ta slut hur som helst på en modern bil, utan ofta finns då något läckage. Att laga det ingick såklart inte för 995 spänn.

Detta brukar diskuteras rätt livligt ibland. En AC i en bil består mycket av slangar och kopplingar för att tillåtas röra på sig. Dessa går till skillnad från en frys hemma med sina kopparrör inte att få 100% täta. Kylmedlet är extremt flyktigt. Efter 6-8 år kan det vara dags för påfyllning. Fullt normalt.  Jag rekommenderar fyllning snarast.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Cupra_
7 juli 2015
#19
Hybridsmurfen skrev:
Deception skrev:
För 995 ingick provtryckning, fyllning m.m. När jag gjorde det, tillkom inget annat. För övrigt håller jag med, och drivgasen ska inte bara ta slut hur som helst på en modern bil, utan ofta finns då något läckage. Att laga det ingick såklart inte för 995 spänn.

Detta brukar diskuteras rätt livligt ibland. En AC i en bil består mycket av slangar och kopplingar för att tillåtas röra på sig. Dessa går till skillnad från en frys hemma med sina kopparrör inte att få 100% täta. Kylmedlet är extremt flyktigt. Efter 6-8 år kan det vara dags för påfyllning. Fullt normalt.  Jag rekommenderar fyllning snarast.

Enligt de på Vianor så är det normalt att det läcker upp till ca 5g per år.
Om det stämmer så borde inte acn funka bra ena stunden och en vecka senare vara helt kass (förutsatt att det är gasen som är problemet). Om den slutar funka tvärt borde det då finnas en läcka alternativt något annat fel. Om den däremot blir sämre med tiden så köper jag ditt argument.
Senast redigerat av Deception (7 juli 2015)

Forummoderator
18 009 Inlägg
7 juli 2015
#20
Deception skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Deception skrev:
För 995 ingick provtryckning, fyllning m.m. När jag gjorde det, tillkom inget annat. För övrigt håller jag med, och drivgasen ska inte bara ta slut hur som helst på en modern bil, utan ofta finns då något läckage. Att laga det ingick såklart inte för 995 spänn.

Detta brukar diskuteras rätt livligt ibland. En AC i en bil består mycket av slangar och kopplingar för att tillåtas röra på sig. Dessa går till skillnad från en frys hemma med sina kopparrör inte att få 100% täta. Kylmedlet är extremt flyktigt. Efter 6-8 år kan det vara dags för påfyllning. Fullt normalt.  Jag rekommenderar fyllning snarast.

Enligt de på Vianor så är det normalt att det läcker upp till ca 5g per år.
Om det stämmer så borde inte acn funka bra ena stunden och en vecka senare vara helt kass (förutsatt att det är gasen som är problemet). Om den slutar funka tvärt borde det då finnas en läcka alternativt något annat fel. Om den däremot blir sämre med tiden så köper jag ditt argument.

Helt korrekt :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök