3174
Sök

En uppsjö av olika oljor!

1 705 Inlägg
8 juli 2015
#21
spillolja skrev:
Tag en titt hos rusta  5 liter 5W-40 för 299:-

samma olja finns hos gekås i ullared för 160:-

Bryr man sig bara om priset kan man lika gärna köpa fråga på närmsta mack om man inte kan få det som är i deras spillkärl i GDS hallen.


Cupra_
9 juli 2015
#22
rcy skrev:
spillolja skrev:
Tag en titt hos rusta  5 liter 5W-40 för 299:-

samma olja finns hos gekås i ullared för 160:-

Bryr man sig bara om priset kan man lika gärna köpa fråga på närmsta mack om man inte kan få det som är i deras spillkärl i GDS hallen.

Nu var det ju inte det du anmärkte på här men ändå.
Jag köpte 4L Castrol Edge FST 5w-30 på ullared för 399 spänn. Samma olja kostar 879kr på mekonomen här.. Så visst går det att hitta kvalitetsolja till bra pris. Förstår din poäng, men..

1 705 Inlägg
9 juli 2015
#23
Deception skrev:
rcy skrev:
spillolja skrev:
Tag en titt hos rusta  5 liter 5W-40 för 299:-

samma olja finns hos gekås i ullared för 160:-

Bryr man sig bara om priset kan man lika gärna köpa fråga på närmsta mack om man inte kan få det som är i deras spillkärl i GDS hallen.

Nu var det ju inte det du anmärkte på här men ändå.
Jag köpte 4L Castrol Edge FST 5w-30 på ullared för 399 spänn. Samma olja kostar 879kr på mekonomen här.. Så visst går det att hitta kvalitetsolja till bra pris. Förstår din poäng, men..

Absolut, jag försökte nog mer påpeka att det knappast är någon kvalitetsolja dom säljer på Rusta eller Gekås för det priset. Köper man däremot Castrol eller Mobil1 eller annat känt märke kvittar det fullständigt vart man köper den, det är ändå samma olja.


2 751 Inlägg
9 juli 2015
#24
Brukar själv köpa på Ebay. Köpte sist 5 Liter Castrol Titanium 5W-40 502 00 olja till min A6a. Gav ca 500kr inkl frakt.

Who Djaa bless no man curse

6 115 Inlägg
9 juli 2015
#25
Hej!
Intressant! Vad är "kvalitetsolja"?
Biltemas motorolja kommer från Statoil...betyder det att den är en kvalitetsolja?roll


JFfoto
9 juli 2015
#26
Vad tycker ni om gulf? smile

4 137 Inlägg
9 juli 2015
#27
Det finns inte några dåliga oljor, tänk vilka skadestånskrav tillverkarna skulle kunna få om så var fallet

inte sen man slutade med 4 liter 10w-40 hos ica-maxi för 50:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 705 Inlägg
10 juli 2015
#28
spillolja skrev:
Det finns inte några dåliga oljor, tänk vilka skadestånskrav tillverkarna skulle kunna få om så var fallet

Besök ett oljelabb och be dom testa dom vanliga märkena på marknaden, och kom sen tillbaks och säg igen att det inte finns dåliga oljor. wink

Några skadestånd blir det aldrig eftersom du aldrig kan bevisa att det var oljan som orsakade haveriet, och eftersom folk är totalt inkompetenta när det gäller att förstå klassning och användningsområden så går tillverkarna ändå fria eftersom nästan alla använder fel olja.
Kolla vilken oljetråd eller diskussion du vill, så fort någon frågar "vilken olja ska jag ha?" så börjar folk rabbla olika viskositeter. Snacka om att vara ute och cykla. smile


2 751 Inlägg
10 juli 2015
#29
rcy skrev:
spillolja skrev:
Det finns inte några dåliga oljor, tänk vilka skadestånskrav tillverkarna skulle kunna få om så var fallet

Besök ett oljelabb och be dom testa dom vanliga märkena på marknaden, och kom sen tillbaks och säg igen att det inte finns dåliga oljor. wink

Några skadestånd blir det aldrig eftersom du aldrig kan bevisa att det var oljan som orsakade haveriet, och eftersom folk är totalt inkompetenta när det gäller att förstå klassning och användningsområden så går tillverkarna ändå fria eftersom nästan alla använder fel olja.
Kolla vilken oljetråd eller diskussion du vill, så fort någon frågar "vilken olja ska jag ha?" så börjar folk rabbla olika viskositeter. Snacka om att vara ute och cykla. smile

Måste hålla med big_smile

Who Djaa bless no man curse

3 120 Inlägg
10 juli 2015
#30
DasAuto skrev:
rcy skrev:
spillolja skrev:
Det finns inte några dåliga oljor, tänk vilka skadestånskrav tillverkarna skulle kunna få om så var fallet

Besök ett oljelabb och be dom testa dom vanliga märkena på marknaden, och kom sen tillbaks och säg igen att det inte finns dåliga oljor. wink

Några skadestånd blir det aldrig eftersom du aldrig kan bevisa att det var oljan som orsakade haveriet, och eftersom folk är totalt inkompetenta när det gäller att förstå klassning och användningsområden så går tillverkarna ändå fria eftersom nästan alla använder fel olja.
Kolla vilken oljetråd eller diskussion du vill, så fort någon frågar "vilken olja ska jag ha?" så börjar folk rabbla olika viskositeter. Snacka om att vara ute och cykla. smile

Måste hålla med big_smile

Klassningen är lägsta ribban, finns exempel på oljor som överträffar klassningen med oerhört stor marginal medans andra klarar den precis. Bra olja är så pass billigt idag att det inte är någon idé att köpa skräp.


1 705 Inlägg
10 juli 2015
#31
viccoA skrev:
Klassningen är lägsta ribban, finns exempel på oljor som överträffar klassningen med oerhört stor marginal medans andra klarar den precis. Bra olja är så pass billigt idag att det inte är någon idé att köpa skräp.

Visst är det så, men det många inte förstår är att klassningen inte bara är en lägsta nivå, det är den nivå man ska ha!

Jag har hört argument i stil med "Formel1 bilar kör på den här oljan, då duger den åt min Volvo också".
Skillnaden är att en Volvo inte varvar 15.000rpm, rivs mellan varje lopp och är byggd med i princip noll marginaler, så det som funkar i en Formel1 bil är med stor sannolikhet en väldigt dålig olja i en Volvo.
Det blir lite som att jämföra en traktor med en Ferrari. En Ferrari kan ha betydligt mer hästar än en traktor, det betyder inte att den är bättre på att dra plogen.

Men du har helt rätt i att bra olja (egentligen säger jag hellre "rätt" olja än "bra" olja då det är mer rättvisande) inte alls behöver vara särskilt dyrt, och visst är det skillnad på oljor även om dom har samma klassning.


3 120 Inlägg
10 juli 2015
#32
rcy skrev:
viccoA skrev:
Klassningen är lägsta ribban, finns exempel på oljor som överträffar klassningen med oerhört stor marginal medans andra klarar den precis. Bra olja är så pass billigt idag att det inte är någon idé att köpa skräp.

Visst är det så, men det många inte förstår är att klassningen inte bara är en lägsta nivå, det är den nivå man ska ha!

Jag har hört argument i stil med "Formel1 bilar kör på den här oljan, då duger den åt min Volvo också".
Skillnaden är att en Volvo inte varvar 15.000rpm, rivs mellan varje lopp och är byggd med i princip noll marginaler, så det som funkar i en Formel1 bil är med stor sannolikhet en väldigt dålig olja i en Volvo.
Det blir lite som att jämföra en traktor med en Ferrari. En Ferrari kan ha betydligt mer hästar än en traktor, det betyder inte att den är bättre på att dra plogen.

Men du har helt rätt i att bra olja (egentligen säger jag hellre "rätt" olja än "bra" olja då det är mer rättvisande) inte alls behöver vara särskilt dyrt, och visst är det skillnad på oljor även om dom har samma klassning.

Det jag menar är; En riktigt bra olja - som är rätt (grundförutsättning) - från Castrol, Mobile1 eller Shell kostar på Maxi, Jula mfl från ca 400 kr för 4 liter. Man kan köpa en "no-name" olja typ Starta, Pennasol, Hamrod etc med samma lägsta klassning för 300-350 kr. Varför spara in småpengar och få en olja av tveksam härkomst. Har själv praktiska exempel av billigare oljor där lyftarna böjar skramla efter 500 mil medan efter bytet till märkesolja så hände det inte, oljorna hade samma klassning.
Senast redigerat av viccoA (10 juli 2015)


2 751 Inlägg
10 juli 2015
#33
viccoA skrev:
rcy skrev:
viccoA skrev:
Klassningen är lägsta ribban, finns exempel på oljor som överträffar klassningen med oerhört stor marginal medans andra klarar den precis. Bra olja är så pass billigt idag att det inte är någon idé att köpa skräp.

Visst är det så, men det många inte förstår är att klassningen inte bara är en lägsta nivå, det är den nivå man ska ha!

Jag har hört argument i stil med "Formel1 bilar kör på den här oljan, då duger den åt min Volvo också".
Skillnaden är att en Volvo inte varvar 15.000rpm, rivs mellan varje lopp och är byggd med i princip noll marginaler, så det som funkar i en Formel1 bil är med stor sannolikhet en väldigt dålig olja i en Volvo.
Det blir lite som att jämföra en traktor med en Ferrari. En Ferrari kan ha betydligt mer hästar än en traktor, det betyder inte att den är bättre på att dra plogen.

Men du har helt rätt i att bra olja (egentligen säger jag hellre "rätt" olja än "bra" olja då det är mer rättvisande) inte alls behöver vara särskilt dyrt, och visst är det skillnad på oljor även om dom har samma klassning.

Det jag menar är; En riktigt bra olja - som är rätt (grundförutsättning) - från Castrol, Mobile1 eller Shell kostar på Maxi, Jula mfl från ca 400 kr för 4 liter. Man kan köpa en "no-name" olja typ Starta, Pennasol, Hamrod etc med samma lägsta klassning för 300-350 kr. Varför spara in småpengar och få en olja av tveksam härkomst. Har själv praktiska exempel av billigare oljor där lyftarna böjar skramla efter 500 mil medan efter bytet till märkesolja så hände det inte, oljorna hade samma klassning.

Det med lägsta klassning har jag funderat lite över.
Som jag kommer ihåg det så kan jag använda 502 00 / 504 00 olja i min enligt instruktionsbok.
502 00 är ju lägre klassning än 504 00 men om man kör oljebyte varje 1500mil så borde ju inte den lägre klassningen vara sämre än den högre som är för long life?

Eller är det bättre o köra longlife/högre klassning även för oljebyte som är max 1500mil och 1år

Who Djaa bless no man curse

3 120 Inlägg
10 juli 2015
#34
DasAuto skrev:
viccoA skrev:
rcy skrev:

Visst är det så, men det många inte förstår är att klassningen inte bara är en lägsta nivå, det är den nivå man ska ha!

Jag har hört argument i stil med "Formel1 bilar kör på den här oljan, då duger den åt min Volvo också".
Skillnaden är att en Volvo inte varvar 15.000rpm, rivs mellan varje lopp och är byggd med i princip noll marginaler, så det som funkar i en Formel1 bil är med stor sannolikhet en väldigt dålig olja i en Volvo.
Det blir lite som att jämföra en traktor med en Ferrari. En Ferrari kan ha betydligt mer hästar än en traktor, det betyder inte att den är bättre på att dra plogen.

Men du har helt rätt i att bra olja (egentligen säger jag hellre "rätt" olja än "bra" olja då det är mer rättvisande) inte alls behöver vara särskilt dyrt, och visst är det skillnad på oljor även om dom har samma klassning.

Det jag menar är; En riktigt bra olja - som är rätt (grundförutsättning) - från Castrol, Mobile1 eller Shell kostar på Maxi, Jula mfl från ca 400 kr för 4 liter. Man kan köpa en "no-name" olja typ Starta, Pennasol, Hamrod etc med samma lägsta klassning för 300-350 kr. Varför spara in småpengar och få en olja av tveksam härkomst. Har själv praktiska exempel av billigare oljor där lyftarna böjar skramla efter 500 mil medan efter bytet till märkesolja så hände det inte, oljorna hade samma klassning.

Det med lägsta klassning har jag funderat lite över.
Som jag kommer ihåg det så kan jag använda 502 00 / 504 00 olja i min enligt instruktionsbok.
502 00 är ju lägre klassning än 504 00 men om man kör oljebyte varje 1500mil så borde ju inte den lägre klassningen vara sämre än den högre som är för long life?

Eller är det bättre o köra longlife/högre klassning även för oljebyte som är max 1500mil och 1år

Beror lite på hur du kör, om du drar tunga släp i höga hastigheter, mycket korta sträckor osv. Oavsett tycker jag det är sunt att byta olja var 1200e eller 1500:e mil och jag hade kört den högsta klassningen dvs long-Life då merkostnaden i mina ögon är försumbar.


Cupra_
10 juli 2015
#35
DasAuto skrev:
viccoA skrev:
rcy skrev:

Visst är det så, men det många inte förstår är att klassningen inte bara är en lägsta nivå, det är den nivå man ska ha!

Jag har hört argument i stil med "Formel1 bilar kör på den här oljan, då duger den åt min Volvo också".
Skillnaden är att en Volvo inte varvar 15.000rpm, rivs mellan varje lopp och är byggd med i princip noll marginaler, så det som funkar i en Formel1 bil är med stor sannolikhet en väldigt dålig olja i en Volvo.
Det blir lite som att jämföra en traktor med en Ferrari. En Ferrari kan ha betydligt mer hästar än en traktor, det betyder inte att den är bättre på att dra plogen.

Men du har helt rätt i att bra olja (egentligen säger jag hellre "rätt" olja än "bra" olja då det är mer rättvisande) inte alls behöver vara särskilt dyrt, och visst är det skillnad på oljor även om dom har samma klassning.

Det jag menar är; En riktigt bra olja - som är rätt (grundförutsättning) - från Castrol, Mobile1 eller Shell kostar på Maxi, Jula mfl från ca 400 kr för 4 liter. Man kan köpa en "no-name" olja typ Starta, Pennasol, Hamrod etc med samma lägsta klassning för 300-350 kr. Varför spara in småpengar och få en olja av tveksam härkomst. Har själv praktiska exempel av billigare oljor där lyftarna böjar skramla efter 500 mil medan efter bytet till märkesolja så hände det inte, oljorna hade samma klassning.

Det med lägsta klassning har jag funderat lite över.
Som jag kommer ihåg det så kan jag använda 502 00 / 504 00 olja i min enligt instruktionsbok.
502 00 är ju lägre klassning än 504 00 men om man kör oljebyte varje 1500mil så borde ju inte den lägre klassningen vara sämre än den högre som är för long life?

Eller är det bättre o köra longlife/högre klassning även för oljebyte som är max 1500mil och 1år

Om det är bättre eller inte vet jag ej, men jag köper den oljan min bil vill ha (longlife) (vw 507.00) och byter ändå var 1500:e mil..

1 705 Inlägg
10 juli 2015
#36
DasAuto skrev:
Det med lägsta klassning har jag funderat lite över.
Som jag kommer ihåg det så kan jag använda 502 00 / 504 00 olja i min enligt instruktionsbok.
502 00 är ju lägre klassning än 504 00 men om man kör oljebyte varje 1500mil så borde ju inte den lägre klassningen vara sämre än den högre som är för long life?

Eller är det bättre o köra longlife/högre klassning även för oljebyte som är max 1500mil och 1år

Låt mig ta ett exempel som visar hur ett val av olja kan (ska!) gå till.

Min 9-3 Aero ska enligt instruktionsboken ha GM-LLA-025 klassad olja. Så där har vi liksom lagt grundnivån, oavsett vilken olja jag väljer så måste den uppfylla GM-LLA-025, det är liksom inte valfritt.
Nu finns det ju rätt många oljor som uppfyller GM-LLA-025, så vilken ska jag ha?

9-3'an är duktigt trimmad, etanolkonverterad och körs hårt. Det betyder hög mekanisk påfrestning, höga temperaturer, mycket alkaler, hög syra och snabb mättning av oljan. Eftersom bilen körs på etanol och etanol kyler bättre än bensin så blir just dom höga temperaturerna ett lite mindre problem, men det är fortfarande något man behöver ha med i beräkningen. Så, för att motverka allt detta behöver jag en olja med stark oljefilm, bra syrahantering, bra sulfat och ask värden, och (om möjligt) hög flampunkt.
Varenda oljetillverkare listar samtliga dessa värden i specifikationerna till oljan, så det är bara att börja jämföra oljor med GM-LLA-025 klassningen och se vilken av dom som har dom egenskaper jag vill ha. Lämnar tillverkaren inte ut dessa värden, så köp inte oljan!
I just det här fallet valde jag Mobil1 Newlife 0w-40 som har mycket stark oljefilm, är mycket bra på att hantera syra (TBN = 11.8 ), bra flampunkt (ASTM D92 = 230), sulfat och fosfor värdena är bra (ASTM D874 = 1,3% och ASTM D4981 = 0,1%).
Som du ser, så är det rätt mycket man ska ha koll på för att kunna göra ett riktigt bra val av olja.

Det retar mig till vansinne när folk tror att viskositeten på något vis anger huruvida en olja är lämpad i en viss bil. Viskositeten anger hur lätt- eller trögflytande en olja är vid en viss temperatur, inget annat. Det finns för guds skull matolja som är 0w-40, det betyder inte att den är lämpad att hälla i bilen! Vet man vad man gör kan man laborera själv med viskositeten och själv avgöra vad som är lämpligt, men eftersom det är dom siffror som oftast står tryckta med störst text på dunken så har folk fått för sig att det är det enda man behöver ha koll på. Inget kunde ju vara mer fel.

Och sen måste jag påpeka att det finns ingen "högre" eller "lägre" klassning på olja. Det finns olika klassning!
Om vi tar dina exempel, 502 00 och 504 00, så finns det ingenting som säger att 504 00 är bättre än 502 00. Dom är olika, och din bil klarar båda klassningarna. Nu har jag inte koll på klassningarna direkt i huvet, men det kan vara saker som typ att 504 har högre TBN än 502 och därmed lämpar sig bättre i etanolbilar, eller att 502 innehåller aningen mer sulfat än 504, eller att det är någon detalj som skiljer i tillverkningsprocessen eller tusentals andra saker. Det behöver inte på något vis betyda att den ena klassningen är "högre", "lägre" eller "bättre" än den andra, utan allt beror på vad du förväntar dig av oljan.

En bra olja är den olja som är bäst lämpad för just det du använder den till just denna gång. Nästa gång kanske den är en totalt värdelös olja och någon annan olja är mycket bättre.

(Sorry att det spårade iväg lite, men just det här med olja är jag smått fanatiskt över). smile


2 751 Inlägg
10 juli 2015
#37
Min bil "vill" inte ha en specifik olja. Står klart och tydligt att 502 00 ifall man skall köra 1500mil och 504 00(lonlife) ifall man vill köra 3000mil/2år(Variabelt)

Det jag undrade över mest var ifall det är någon fördel att köra "högre" klassningen även om det är 1500mil. Kostnadsmässigt spelar det ingen som helst roll då dem kostar lika mycket. Undrar mest över fördelarna i mitt fall.

Anledningen till att jag frågar är för att 502 00 har 5W-40 olja som skall vara bättre för "trimmade" bilar då oljan är tjockare när den är varm, samt lika flytande vid kall =5W.

Märket är samma, dvs Castrol
Ena är 502 00 = Castrol Titanium, andra 504 Castrol Edge
Hitills har jag alltid fyllt på med 504 00 Castrol Edge 5W-30

@RCY - tack för utförligt svar smile

kör förövrigt rätt lungt, ligger kanske i lite högre farter på motorvägen då o då men mestadels lugnt.
Senast redigerat av DasAuto (10 juli 2015)

Who Djaa bless no man curse

4 137 Inlägg
10 juli 2015
#38
jag hade valt en 40 olja vid minsta lilla tveksamhet, vid permanet hård körning eller släpvagnsdragning kanske en 50 olja ska övervägas

har en granne mitt emot som har en nyare golf MK7, servad varje <1500mil  med en tunn longlifeolja
motorn låter som ett tröskverk på långt håll 


har en Clio från 99 som hade billig 5W-40 olja från början men fick tappa ur pga. av läckande oljepluggspackning
hade då bara 0w-40 olja kvar i förrådet, motorn för mera oväsen med denna olja, och oljetryckslampan lyser på lågt tomgångsvarv vid riktigt varmkörd motor

jag kommer i fortsättningen inte välja en olja som är tunnare än 5W-40


samma förhållande med den VW Golf från 2009 med direktinsprutning som jag har

den nämda motorgoldoljan har en som jag känner lovordat för att han har kör denna i sin hustrus merca under många år utan problem
produktdatablad: http://motorgold.de/a1v2/wp-content/pdf … _DE_V1.pdf

big_smile
Senast redigerat av spillolja (10 juli 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 705 Inlägg
10 juli 2015
#39
DasAuto skrev:
Min bill "vill" inte ha en specifik olja. Står klart och tydligt att 502 00 ifall man skall köra 1500mil och 504 00(lonlife) ifall man vill köra 3000mil/2år(Variabelt)

Det jag undrade över mest var ifall det är någon fördel att köra "högre" klassningen även om det är 1500mil. Kostnadsmässigt spelar det ingen som helst roll då dem kostar lika mycket. Undrar mest över fördelarna i mitt fall.

Anledningen till att jag frågar är för att 502 00 har 5W-40 olja som skall vara bättre för "trimmade" bilar då oljan är tjockare när den är varm, samt lika flytande vid kall =5W.

@RCY - tack för utförligt svar smile

Utan att kolla så gissar jag att klassningen i sådana fall betyder att det tar längre tid innan longlife-oljan, alltså 504 00, blir mättad. Byter du vid 1500 mil borde ingen av oljorna hinna bli mättad så då spelar det ingen roll vilken klassning du kör. Då kan du precis som du säger välja den som ger den viskositet du vill ha.

Generellt är jag lite anti longlife-oljor i allmänhet. Eller egentligen inte oljorna i sig, men själva iden med att köra 3000 mil på samma olja. Väldigt få oljor behåller godkända egenskaper i 3000 mil, hur bra dom än är när du häller i dom. Biltillverkarna pekar gärna på att oljorna inte hinner bli mättade, vilket iofs kan vara sant, men oljans smörjande egenskaper försämras drastiskt i takt med att molekylerna bryts sönder och oljefilmen blir försvagad. Alla som tappat ur en olja efter 3000 mil kan säkerligen intyga att den är som vatten i konsistensen medans ny olja är mer som sirap.
Så longlife-oljor ja, men longlife-serviceintervall nej.

Om någon skulle vilja ha exempel på vad jag menar så finns ett enkelt test man kan göra själv.
Doppa en bult i olja och ställ den någonstans så att oljan kan rinna av. En bra olja med stark oljefilm kommer att klänga sig fast på bulten så länge den kan och ska kunna hålla bulten oljig i flera timmar, medans en dålig eller förbrukad olja snabbt kommer att rinna av och lämna bulten helt torr.  Det är ett väldigt enkelt och illustrativt test av hur bra oljefilm en olja har.
Har ni möjlighet så gör det gärna i samband med ett oljebyte med en olja som har gått 3000 mil i en bil och jämför det med samma olja fast ny, och jag lovar att ni aldrig kommer att vänta 3000 mil mellan oljebytena igen.


2 751 Inlägg
10 juli 2015
#40
rcy skrev:
DasAuto skrev:
Min bill "vill" inte ha en specifik olja. Står klart och tydligt att 502 00 ifall man skall köra 1500mil och 504 00(lonlife) ifall man vill köra 3000mil/2år(Variabelt)

Det jag undrade över mest var ifall det är någon fördel att köra "högre" klassningen även om det är 1500mil. Kostnadsmässigt spelar det ingen som helst roll då dem kostar lika mycket. Undrar mest över fördelarna i mitt fall.

Anledningen till att jag frågar är för att 502 00 har 5W-40 olja som skall vara bättre för "trimmade" bilar då oljan är tjockare när den är varm, samt lika flytande vid kall =5W.

@RCY - tack för utförligt svar smile

Utan att kolla så gissar jag att klassningen i sådana fall betyder att det tar längre tid innan longlife-oljan, alltså 504 00, blir mättad. Byter du vid 1500 mil borde ingen av oljorna hinna bli mättad så då spelar det ingen roll vilken klassning du kör. Då kan du precis som du säger välja den som ger den viskositet du vill ha.

Generellt är jag lite anti longlife-oljor i allmänhet. Eller egentligen inte oljorna i sig, men själva iden med att köra 3000 mil på samma olja. Väldigt få oljor behåller godkända egenskaper i 3000 mil, hur bra dom än är när du häller i dom. Biltillverkarna pekar gärna på att oljorna inte hinner bli mättade, vilket iofs kan vara sant, men oljans smörjande egenskaper försämras drastiskt i takt med att molekylerna bryts sönder och oljefilmen blir försvagad. Alla som tappat ur en olja efter 3000 mil kan säkerligen intyga att den är som vatten i konsistensen medans ny olja är mer som sirap.
Så longlife-oljor ja, men longlife-serviceintervall nej.

Om någon skulle vilja ha exempel på vad jag menar så finns ett enkelt test man kan göra själv.
Doppa en bult i olja och ställ den någonstans så att oljan kan rinna av. En bra olja med stark oljefilm kommer att klänga sig fast på bulten så länge den kan och ska kunna hålla bulten oljig i flera timmar, medans en dålig eller förbrukad olja snabbt kommer att rinna av och lämna bulten helt torr.  Det är ett väldigt enkelt och illustrativt test av hur bra oljefilm en olja har.
Har ni möjlighet så gör det gärna i samband med ett oljebyte med en olja som har gått 3000 mil i en bil och jämför det med samma olja fast ny, och jag lovar att ni aldrig kommer att vänta 3000 mil mellan oljebytena igen.

Du verkar kunna en del smile Håller med dig om longlife. Dock har jag aldrig heller hört att olja i sig skall vara dålig.
Hade fortsatt med den om jag inte har läst en del om att 5W-40 skall vara bättre för chippade bilar. Lite tjockare olja vid varm motor skadar inte. Samtidigt är det inom klassningen så värt o testa. Får ner FSI tickandet en del med big_smile

Har lite spillolja hemma med sen förra oljebytet så skall testa detta med.
Senast redigerat av DasAuto (10 juli 2015)

Who Djaa bless no man curse


Sök