DasAuto skrev:
Det med lägsta klassning har jag funderat lite över.
Som jag kommer ihåg det så kan jag använda 502 00 / 504 00 olja i min enligt instruktionsbok.
502 00 är ju lägre klassning än 504 00 men om man kör oljebyte varje 1500mil så borde ju inte den lägre klassningen vara sämre än den högre som är för long life?
Eller är det bättre o köra longlife/högre klassning även för oljebyte som är max 1500mil och 1år
Låt mig ta ett exempel som visar hur ett val av olja kan (ska!) gå till.
Min 9-3 Aero ska enligt instruktionsboken ha GM-LLA-025 klassad olja. Så där har vi liksom lagt grundnivån, oavsett vilken olja jag väljer så
måste den uppfylla GM-LLA-025, det är liksom inte valfritt.
Nu finns det ju rätt många oljor som uppfyller GM-LLA-025, så vilken ska jag ha?
9-3'an är duktigt trimmad, etanolkonverterad och körs hårt. Det betyder hög mekanisk påfrestning, höga temperaturer, mycket alkaler, hög syra och snabb mättning av oljan. Eftersom bilen körs på etanol och etanol kyler bättre än bensin så blir just dom höga temperaturerna ett lite mindre problem, men det är fortfarande något man behöver ha med i beräkningen. Så, för att motverka allt detta behöver jag en olja med stark oljefilm, bra syrahantering, bra sulfat och ask värden, och (om möjligt) hög flampunkt.
Varenda oljetillverkare listar samtliga dessa värden i specifikationerna till oljan, så det är bara att börja jämföra oljor med GM-LLA-025 klassningen och se vilken av dom som har dom egenskaper jag vill ha. Lämnar tillverkaren inte ut dessa värden, så köp inte oljan!
I just det här fallet valde jag Mobil1 Newlife 0w-40 som har mycket stark oljefilm, är mycket bra på att hantera syra (TBN = 11.8 ), bra flampunkt (ASTM D92 = 230), sulfat och fosfor värdena är bra (ASTM D874 = 1,3% och ASTM D4981 = 0,1%).
Som du ser, så är det rätt mycket man ska ha koll på för att kunna göra ett riktigt bra val av olja.
Det retar mig till vansinne när folk tror att viskositeten på något vis anger huruvida en olja är lämpad i en viss bil. Viskositeten anger hur lätt- eller trögflytande en olja är vid en viss temperatur, inget annat. Det finns för guds skull matolja som är 0w-40, det betyder
inte att den är lämpad att hälla i bilen! Vet man vad man gör kan man laborera själv med viskositeten och själv avgöra vad som är lämpligt, men eftersom det är dom siffror som oftast står tryckta med störst text på dunken så har folk fått för sig att det är det enda man behöver ha koll på. Inget kunde ju vara mer fel.
Och sen måste jag påpeka att det finns ingen "högre" eller "lägre" klassning på olja. Det finns
olika klassning!
Om vi tar dina exempel, 502 00 och 504 00, så finns det ingenting som säger att 504 00 är bättre än 502 00. Dom är olika, och din bil klarar båda klassningarna. Nu har jag inte koll på klassningarna direkt i huvet, men det kan vara saker som typ att 504 har högre TBN än 502 och därmed lämpar sig bättre i etanolbilar, eller att 502 innehåller aningen mer sulfat än 504, eller att det är någon detalj som skiljer i tillverkningsprocessen eller tusentals andra saker. Det behöver inte på något vis betyda att den ena klassningen är "högre", "lägre" eller "bättre" än den andra, utan allt beror på vad du förväntar dig av oljan.
En bra olja är den olja som är bäst lämpad för just det du använder den till just denna gång. Nästa gång kanske den är en totalt värdelös olja och någon annan olja är mycket bättre.
(Sorry att det spårade iväg lite, men just det här med olja är jag smått fanatiskt över).