Funderar att köpa en quattro från 2010. Vilka problem kan man förvänta sig? När bytts kamremmen? Vad bör man kolla?
Hör med ägaren om bilen drar olja. Om den gör det, hur mycket per 1000mil. Många av dessa drar kopiösa mängder med olja, vissa drar lite grann och vissa drar inget. En i familjen har en q5 med samma motor, drog så mycket olja att motorn blev utbytt på garanti. Nu drar den inget alls.
Funderar att köpa en quattro från 2010. Vilka problem kan man förvänta sig? När bytts kamremmen? Vad bör man kolla?
Hör med ägaren om bilen drar olja. Om den gör det, hur mycket per 1000mil. Många av dessa drar kopiösa mängder med olja, vissa drar lite grann och vissa drar inget. En i familjen har en q5 med samma motor, drog så mycket olja att motorn blev utbytt på garanti. Nu drar den inget alls.
Fast hur många säljare är ärliga hela vägen, han kanske säljer bilen vidare just pgav olje förbrukningen? Man vet aldrig, har lärt mig genom åren att man inte ska lite på allt folk säger när de säljer bilar tyvärr..
Sen så är det väl oljepumpen som kan ställa till det på dessa bilar också om jag inte minns fel så mycket att om man inte upptäcker i tid och har otur kan det sluta med ett motorbyte, själva pumpen går väl på 10k Se till att bilen är servad som den ska och helst innan 3000 mils intervaller, så i fall nått händer kan man kanske få motorn eller oljepumpen utbytt på goodwill.
Nej, låter inte så bra när man ser på det så där, dock så är det väldigt många TFSI motorer som rullar runt i landet, man kan ha otur med vilken annan märke som helst, dock just det här var en av de orsakerna varför jag själv slutade jaga en A6-a 2.0 TFSI. Gå in på nordicaudi och läs lite vad folk har för erfarenhet så får du egen uppfattning över det hela.
Om du vill nu ha en bra vinterbil med bra fyrhjulsdrift varför inte kika närmare på Imprezan eller Evo?