3264
Sök

Vad är skillnaden på olika Volvo b230 motorer?

Driifter;)
1 630 Inlägg
28 april 2008
#61
b230a har 112 hästar.. o sörplar väl i sig runt litern som alla andra beroende på skick o körstil

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

1 772 Inlägg
28 april 2008
#62
Lite blandat från olika sidor

A - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH

A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

The one and only
1 091 Inlägg
28 april 2008
#63
Nordstrom_J skrev:
Lite blandat från olika sidor

A - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH

A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89

Inte helt korrekt smile


-Det finns en F motor med 113hk oxå.

-FD motorn har 116hk, men jag vet inte vad skillnaden är jämfört med vanlig F motor.

-FTX motorn har väll 190hk(?) och ska ha varit ämnad för polisbilar.

-K motorn har 117hk och rätt så bra med vrid (minns inte siffrorna).

-FT fanns som 156hk modell oxå.

-E motorn fanns aldrig med 405 topp och K-kam på 230 blocket utan bara med 530 topp och A kam om det är en 240 (129 hk) och V-kam om det är en 740 (131 hk)

-230ET hade aldrig K-jet utan bara motronic.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 april 2008
#64
Volvo Knugen skrev:
Nordstrom_J skrev:
Lite blandat från olika sidor

A - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH

A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89

Inte helt korrekt smile


-Det finns en F motor med 113hk oxå.

-FD motorn har 116hk, men jag vet inte vad skillnaden är jämfört med vanlig F motor.

-FTX motorn har väll 190hk(?) och ska ha varit ämnad för polisbilar.

-K motorn har 117hk och rätt så bra med vrid (minns inte siffrorna).

-FT fanns som 156hk modell oxå.

-E motorn fanns aldrig med 405 topp och K-kam på 230 blocket utan bara med 530 topp och A kam om det är en 240 (129 hk) och V-kam om det är en 740 (131 hk)

-230ET hade aldrig K-jet utan bara motronic.

E motorn fanns visst med  405 topp å k-kam men bara 79-80

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 Inlägg
29 augusti 2009
#65
Finns väl olika 230A motormodeller oxo...med EGR och utan  ( Olika topplock)




mercedes_driver skrev:
jonny_740 skrev:
Är ni fulla viisa av er.. b230K har inte förgasare... och b230e har visst katt.. det blev standard (lag) 1988..

Om du nu är så jävla duktig så varför frågar du då om vad det är för skillnad på B230k , B230E och B230F??Du visst det ju inte nyss! hmm

1 339 Inlägg
1 oktober 2009
#66
Volvo_Mangan skrev:
Nån som vet vad det kan vara för fel på min 740 91:a med Rex-I tändning (Bendix) och Regina insprutning?, den dränker sig ofta och är svårstartad.

Kolla om du har några felkoder först och främst


Sen så borde du göra en ny tråd om detta då det är väldigt mycket off-topic
Senast redigerat av Volvo740an (1 oktober 2009)


96 Inlägg
1 oktober 2009
#67
är det inte b230k som har förbränningsrum i kolvarna å inte i toppen?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 oktober 2009
#68
Niklas1987 skrev:
B230F kom -89 (gula spridare)

På min kamremskåpa stod det B230F, på min Volvo 245 -87a. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
1 oktober 2009
#69
B230K är fan bra bättre en en f, iaf om man inte börjar pilla med den big_smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 oktober 2009
#70
Murv skrev:
är det inte b230k som har förbränningsrum i kolvarna å inte i toppen?

Ja det stämmer

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 oktober 2009
#71
Mattley skrev:
B230K är fan bra bättre en en f, iaf om man inte börjar pilla med den big_smile

Nä fan du, en bil med K-motor kommer jag då aldrig köpa. tongue

Jonas

Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
2 oktober 2009
#72
Volvo_Mannen skrev:
Mattley skrev:
B230K är fan bra bättre en en f, iaf om man inte börjar pilla med den big_smile

Nä fan du, en bil med K-motor kommer jag då aldrig köpa. tongue

Ääähh tongue Kul är dom, o fan så mycket renare än en f motor:P


102 Inlägg
2 oktober 2009
#73
turboforssen skrev:
Volvo Knugen skrev:
Nordstrom_J skrev:
Lite blandat från olika sidor

A - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH

A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89

Inte helt korrekt smile


-Det finns en F motor med 113hk oxå.

-FD motorn har 116hk, men jag vet inte vad skillnaden är jämfört med vanlig F motor.

-FTX motorn har väll 190hk(?) och ska ha varit ämnad för polisbilar.

-K motorn har 117hk och rätt så bra med vrid (minns inte siffrorna).

-FT fanns som 156hk modell oxå.

-E motorn fanns aldrig med 405 topp och K-kam på 230 blocket utan bara med 530 topp och A kam om det är en 240 (129 hk) och V-kam om det är en 740 (131 hk)

-230ET hade aldrig K-jet utan bara motronic.

E motorn fanns visst med  405 topp å k-kam men bara 79-80

kanske fram till 83 om vi ska va rätt på de


10 Inlägg
7 december 2009
#74
Tjena, sorry för att jag skriver lite sent i denna tråd...
Men jag har en fråga här.. det är så att jag har en volvo 240 med b230K.
Den går jävligt bra, många säger att det brukar vara problem med dom motorerna.. men det har jag inte märkt. smile
Hur som helst, en polare och jag satt o diskuterade lite om webrar och så där.. och han säger att en weber 36/36 ska passa rakt på, är detta sant? är riktigt sugen på att prova en weber på min motor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/69073/814599_jisy55.jpg
B230K

Tacksam för svar

MVH

Stolt ägare av 5 stycken volvo 240!

Svensk Mästare Bassrace 129,9
111 Inlägg
7 december 2009
#75
turboforssen skrev:
Volvo Knugen skrev:
Nordstrom_J skrev:
Lite blandat från olika sidor

A - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH

A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89

Inte helt korrekt smile


-Det finns en F motor med 113hk oxå.

-FD motorn har 116hk, men jag vet inte vad skillnaden är jämfört med vanlig F motor.

-FTX motorn har väll 190hk(?) och ska ha varit ämnad för polisbilar.

-K motorn har 117hk och rätt så bra med vrid (minns inte siffrorna).

-FT fanns som 156hk modell oxå.

-E motorn fanns aldrig med 405 topp och K-kam på 230 blocket utan bara med 530 topp och A kam om det är en 240 (129 hk) och V-kam om det är en 740 (131 hk)

-230ET hade aldrig K-jet utan bara motronic.

E motorn fanns visst med  405 topp å k-kam men bara 79-80

fel! inte K-kam H-kam! tongue


116 Inlägg
12 juli 2015
#76
glömde en sak

b23e med H kammen 140hk som sitter endast 200 serie på 80års

turboforssen skrev:
Volvo Knugen skrev:
Nordstrom_J skrev:
Lite blandat från olika sidor

A - konstantryckförgasare, DVG
K - Fallförgasare Weber/Solex (???)
E - Mekanisk insprutning, K-Jetronic
ET - Turbo, K-jetronic på gamla, Motronic elektroniskt sprut på nyare.
F - Elektronisk insprutning LH2.2 eller 2.4. Regina på 740 -91 115 hk.
FD - F med EGR och pulsair
FB - F med 531-topp och VX3-kam, 130 hk.
FK - Lättrycksturbo
FT - "riktig" Turbo, Motronic eller LH

A - 112hk. förgasare, 530 topp med a kam
K - ???hk, förgasare, 631 topp?
E - 131hk, 405topp och k kam eller 530topp med v kam
ET - 182hk, turbo, a kam, 531 topp
F - 116hk, 530 topp, m kam
FD - 111hk? 530 top ? kam
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
FK - 135hk, lätttrycksturbo, 530, t kam 940 95-98
FT - samma som Fk men 165hk och satt i 740 -90 till 940 -98
FTX - 156hk, 530 topp och t kam. satt i 740 mellan 86 till 89

Inte helt korrekt smile


-Det finns en F motor med 113hk oxå.

-FD motorn har 116hk, men jag vet inte vad skillnaden är jämfört med vanlig F motor.

-FTX motorn har väll 190hk(?) och ska ha varit ämnad för polisbilar.

-K motorn har 117hk och rätt så bra med vrid (minns inte siffrorna).

-FT fanns som 156hk modell oxå.

-E motorn fanns aldrig med 405 topp och K-kam på 230 blocket utan bara med 530 topp och A kam om det är en 240 (129 hk) och V-kam om det är en 740 (131 hk)

-230ET hade aldrig K-jet utan bara motronic.

E motorn fanns visst med  405 topp å k-kam men bara 79-80



Sök