2300
Sök

Audi 2.3E KE3-jetronic tappar kraft vid jämn gas

45 Inlägg
13 juli 2015
Trådstartare
#1
Det hela började med att jag rev motorn för byte av topplockspackning och har således varit isär med alla slangar och kablar.

Precis efter uppstart så testade jag att hålla jämn gas runt 1500rpm. Efter en liten stund så sackar varvet precis som om bensinen tog slut. Håller jag kvar gasen så dör motorn när varvet blir för lågt. Om jag däremot trycker till på gasen lite till så vaknar den direkt och varvar upp igen för att sedan sacka likadant som tidigare.  Tänkte att det bara var luft i systemet som säkert går till sig när man kör med bilen.

När man kör bilen så är det samma visa. Jämn gas och bilen tappar kraft, och utan att jag rör foten så hittar den tillbaka och börjar accelererar. Detta håller på med ca. 1-2 sekunders intervall.

Vid gaspådrag så "pulserar" effekten efter ca 2000rpm, (inga ryck dock) och ibland känns det som om bilen absolut inte får någon soppa dom första 5-10 sekunderna efter uppstart. Ungefär som en kall förgasarmotor känns. Man måste smyga på gasen och småpumpa lite tills man känner att den kommer igång. Start dock lätt.

Tomgången är lite orolig med. Ibland dippar den och hämtar sig, men för det mesta så går den bara orent/ojämnt. Påminner lite om tomgången på v8or med vassa kammar.

Innan jag rev så hade jag inga av dessa problem.

Saker jag kollat:

Alla stift är lite vita (var sotiga förut)

Går lika ojämnt utan lambda ikopplad (något slöare men samma fenomen)

Soppapumpen surrar högt (gjort det senaste 7-8 åren)

Vevhusventen är okej

Inga sprickor i insugsgummit.

Spjällhuskontakterna fungerar

nya o-ringar till spridare (läkte som bara den efter att jag hade dragit ur dom en gång)

Kammen står rätt



Idéer?

45 Inlägg
14 juli 2015
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Tomgångsmotorn?

Bilen går ännu sämre nu men rycken försvann när jag drog ur kontakten till tomgångsmotorn. Men bilen är fortfarande riktigt slö.

Vita stift, väldigt heta avgaser och tempen stiger om jag gasar p.g.a het förbränning vilket beror på för lite bensin misstänker jag. Ska kolla kamremmen igen.

Svarar inte alls på gasen. Den drunknar i luft om jag gasar lite och vaknar inte fören jag gasar ännu mer och då brummar den sakta upp i fart. Händer inget alls efter halvgas.

Bensinpumpen surrar som en galning, men det har den gjort senaste 7-8 åren. Har beställt en ny i vilket fall som helst.

Vad kan det bero på?
Jag har inte rört några inställningar och motorn gick perfekt innan jag var och rev runt motorn. Har gjort slut på en hel burk startgas. Inga läckage vad jag kan se. Nya packningar i insuget. Jag bytte växellåda i samma veva om det är av någon större betydelse.

Edit* Den brummar fortfarande lite som en v8 med trimkamm på tomgång.
Senast redigerat av Framhjulsspinn (14 juli 2015)

45 Inlägg
15 juli 2015
Trådstartare
#4
Jag misstänker att jag har alldeles för högt styrtryck.  LMM/luftvågen går alldeles för tungt enligt mig och drar jag ur kontakten till EHA/styrtrycksregulatorn eller vad den nu kallas,  så slutar den att pendla i varv vid jämn gas.

Jag har misstänkt lambdasonden då denna kan ha fått stryk när jag skulle ner med avgasröret. Men då borde EHA sluta reglera konstigt om jag drar ur lambdan då denna ger signal till EHA genom styrboxen, inte sant? Lägger inte sig EHA på grundinställning med urdragen lambda?

Märker ingen skillnad med lambdan urdragen så nu ligger fokus på EHA.

Jag tycker det dock verkar märkligt att EHA skulle gå sönder av sig själv när den låg, dessutom monterad på bränslefördelaren. Så jag tänker inte börja skruva inställningar. Det känns som något annat får EHA att agera märkligt.
Ska mA-mäta EHA och prova byta till en från en annan bil och se om det händer något.

Jag förstår inte ke-jet full ut så jag har problem med att utesluta vissa saker.

Ke-jet-fantaster får gärna komma med tips!
Senast redigerat av Framhjulsspinn (15 juli 2015)

45 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#5
Fortsätter min lilla blogg då.

Har pluggat vevhusventilationen till insuget och dragit ner vevhusgaserna i en burk för att utesluta.  Nu går motorn fett istället. (inte så konstigt egentligen)


Jag har ett ordentligt pysljud under övre delen av insuget runt spridarna och slangen till tomgångsmotorn, men inget reagerar på startgas hur jag än bär mig åt. Har bytt yttre spridartätningar och plugga luft-passagen under spridarna men samma ljud kvarstår.

Om jag drar ur kontakten till tomgångmotorn så ändras pyseljudet. Samma sak om jag lyfter lite på tomgångmotorn så låter det som jag tätar till något då ljudet blir lägre. Har bytt slangarna och satt dit slangklämmor men jag hittar f** ingen läcka.
Hade inte insuget varit som en falukorv rakt över så hade det gått så mycket lättare att hitta vart ljudet kommer ifrån.

Ljudet har inte funnits där inann. Samma ljud med en annan tomgångsmotor.

6 135 Inlägg
16 juli 2015
#6
Hej!
Du har alltså konstaterat att slangen från tomgångsmotorn (den som går under insuget) inte läcker???


45 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#7
Den läcker ingenting. Däremot kommer ljudet från den slangen. Men det är inte längre problemet tror jag.

Däremot visar lambdan konstiga värden. Får ut 8.0 volt om jag paralellmäter från signalkabeln till jord.  Drar jag ur signalkontakten så får jag ett värde på 0.97-1.03 beroende på hur jag gasar. Dvs när den inte är inkopplad i bilens el.

Stoppar jag tillbaka lambdans singal till boxen så vips upp i 7-8volt igen. Om jag håller gas ett tag så sjunker det stadigt ner till 2-3 volt, men så fort jag släpper gasen så stiger den upp till 8 igen.

45 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
#8
Förstörde troligen lambdan när jag labbade med multimetern, så den är bytt.

Hur som helst så provade jag med motorn avstäng att blåsa och suga i vevhusventilationen på donatorbilen och där var det stopp. Gjorde samma sak på den riktiga bilen och där gick det utan några större problem att blåsa rakt igenom. Så ska det väl ändå inte vara? I så fall suger ju motorn tjuvluft därifrån eftersom den tar in vevhusluften innan mängmätarskivan?

Pluggade iaf slangen till insuget och drog ett rör från vevhusventilationen rakt upp i luften och tror jag fick 50 hästar tillbaka rakt av och inget pendlande i tomgång. Dessutom svarar bilen direkt på gasen.

45 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#9
Glädjen var kort.

Samma j**** visa igen. Bilen får för sig att skicka på snålt med bränsle såpass att det syns på tempmätaren som stiger några grader ju mer jag gasar och sjunker när jag motorbromsar. Bilen blir även riktigt slö och en aning ryckig. Gasar av sig själv, motorbromsar, gasar av sig själv och tappar en cylinder lite då och då. Svarar inte alls på gasen.

Ligger jag i jämn fart och trycker ner gasen sakta så händer ingenting fören jag kommer till halvgas. Då vaknar den och accelererar lite tills jag når en hastighet och slutar dra. Precis som en 2-taktare går vid jämngas.

En sak jag lagt märke till är att backventilen förmodligen inte fungerar på pumpen eftersom att jag får köra pumpen flera gånger eller nöta startmotor 3-4 sekunder innan den hoppar igång om den stått längre än 30 min. Då stiger tomgången sakta från 200rpm upp till 900.   Under denna fas går bilen riktigt skit om man försöker ge sig iväg.
Förut startade den direkt efter första kompressionstakten.

Är det pumpen som är för slö eller ballar bränsletrycksregulatorn ur när den töms på bränsle varje gång bilen stannat?
En ny Bosch bränslepump är på G i vilket fall.

Edit: Ikväll startade bilen utan problem och gick rent och fint trots avstängd 7-8 timmar.....
Senast redigerat av Framhjulsspinn (21 juli 2015)


Sök