3149
Sök

Bromsbeläggsbyte på scirocco

17 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#1
Ska nu byta bromsbeläggsbyte bak på min scirocco men får ej tebax kolven! Ska den skruvas tebax eller tryckas tebax?? Tacksam för svar omgående.


2 845 Inlägg
26 juli 2015
#2
tror det ska skruvas in samtidigt som du pressar kolven inåt

17 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#3
Okej, tack!!!


512 Inlägg
26 juli 2015
#4
Ta bort locket på bromsvätskebehållaren, sen pressar du in kolven/kolvarna.

Går det tungt så kolla så att dammskydden inte är sprucka eller torkade.

Att motionera oken genom att pressa ut och in kolvarna ett par gånger brukar frigöra tröga kolvar.

Evildan
26 juli 2015
#5
Var även beredd på att bromsvätskebehållaren kan svämma över när du pressar tillbaka kolvarna.
Sug ur lite när det börjar bli till maxmarkeringen för att slippa få den färglösande vätskan på detaljerna i motorutrymmet.

2 665 Inlägg
27 juli 2015
#6
Skruva o pressa om jag inte minns fel.

Jag höll på med en polygrip flera gånger men risken är nästan 100% att skada gummiskyddet.

Sen köpte jag en låda på Biltema med bromsinskruvningsverktyg för 3-400. O FyFan vad lätt det gick.
Finns en liten låda för 249:- 191424
Stor låda 399:-  191255 (som jag köpte)

Eller är du klar med jobbet redan?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

414 Inlägg
27 juli 2015
#7
Evildan skrev:
Var även beredd på att bromsvätskebehållaren kan svämma över när du pressar tillbaka kolvarna.
Sug ur lite när det börjar bli till maxmarkeringen för att slippa få den färglösande vätskan på detaljerna i motorutrymmet.

När jag vill vara riktigt noga:

Är luftnipplar/bromsok fräscha så brukar jag lossa luftnipplarna när jag pressar tillbaka kolvarna istället. På så vis så trycker man inte tillbaka gammal sunkig bromsvätska i onödan, ibland är den i princip kolsvart den som kommer ut på bilar där det inte vart bytt på länge.

Vissa verkstäder "byter" bromsvätskan, men bara den i behållaren och det är i princip skitsamma då den gamla vätskan är kvar ute vid hjulen.

Gör man på detta vis finns såklart risk (garanti?) att det blir luftfickor så lufta efter man är klar får man räkna med.
Senast redigerat av joH900 (27 juli 2015)

2 845 Inlägg
28 juli 2015
#8
joH900 skrev:
Evildan skrev:
Var även beredd på att bromsvätskebehållaren kan svämma över när du pressar tillbaka kolvarna.
Sug ur lite när det börjar bli till maxmarkeringen för att slippa få den färglösande vätskan på detaljerna i motorutrymmet.

När jag vill vara riktigt noga:

Är luftnipplar/bromsok fräscha så brukar jag lossa luftnipplarna när jag pressar tillbaka kolvarna istället. På så vis så trycker man inte tillbaka gammal sunkig bromsvätska i onödan, ibland är den i princip kolsvart den som kommer ut på bilar där det inte vart bytt på länge.

Vissa verkstäder "byter" bromsvätskan, men bara den i behållaren och det är i princip skitsamma då den gamla vätskan är kvar ute vid hjulen.

Gör man på detta vis finns såklart risk (garanti?) att det blir luftfickor så lufta efter man är klar får man räkna med.

Och då är bromsvätskan bytt eller?

Nej det gör väl varken till eller från, det är långa bromsrör på en bil och det som man får ut ur oket genom att öppna luftnippeln och pressa in kolven räcker inte för att det ska komma ny vätska.
Tanken var nog god men det var nog det enda wink

Ska bromsvätskan bytas så gör det riktigt så det blir ny vätska hela vägen.


Sök