2471
Sök

Öka däckprofilen VW Tiguan -11

Race For Fun!
379 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej,

Tänkte kolla lite med någon som vet. Har idag 235/55-17" och däcken börja bli slut.
Tänkte man kunde få lite bättre markfrigång genom att byta till 235/70-17", alltså öka profilen från 55 till 70.
Detta skulle resultera i en ökning på ca 10% på rullomkretsen (Max 5% är lagen) och ca 7cm högre men vad innebär det rent säkerhetsmässigt? Hastighetsmätaren visar idag 5-6 km/h för lite enligt gps.
Som det ser ut så finns det plats i hjulhusen men man kanske får gå ner lite i bredd? Någon som provat eller vet.

Byta till större fälgar kostar ju mer och vill inte gå ner i typ 35-40 profil på däcken då den är ute på lite skogsvägar/liknande imellanåt. Gillar när man har lite profil på större bilar smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

2 117 Inlägg
2 augusti 2015
#2
Lär inte vara några problem så länge som de får plats och inte tar i vid max nedfjädring och fullt rattutslag.
Motorns karraktär känns annorlunda. Du får växla mer ofta än tidigare eftersom utväxlingen ändras.


Race For Fun!
379 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#3
shogun skrev:
Lär inte vara några problem så länge som de får plats och inte tar i vid max nedfjädring och fullt rattutslag.
Motorns karraktär känns annorlunda. Du får växla mer ofta än tidigare eftersom utväxlingen ändras.

Det är en Diesel med DSG 7 låda (automat) men så länge det inte innebär några problem så hade det varit skoj att prova!
Hastighetsmätaren hur mycket kommer den visa fel tror ni?

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
2 augusti 2015
#4
race skrev:
shogun skrev:
Lär inte vara några problem så länge som de får plats och inte tar i vid max nedfjädring och fullt rattutslag.
Motorns karraktär känns annorlunda. Du får växla mer ofta än tidigare eftersom utväxlingen ändras.

Det är en Diesel med DSG 7 låda (automat) men så länge det inte innebär några problem så hade det varit skoj att prova!
Hastighetsmätaren hur mycket kommer den visa fel tror ni?

Antingen kör du efter GPS:en eller så kollar du med GPS:en så du vet hur hastighetsmätaren ska visa för att hålla rätt hastighet. Jag tror nog att en GPS är ganska så exakt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fotograf
1 319 Inlägg
2 augusti 2015
#6
shogun skrev:
Visar troligtvis några få km/h för lite.

ja han kommer troligen att få åka ca 85km/h på mätaren då det går 90km/h på riktigt. lite jobbigt då man åker förbi fartkameror osv.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

812 Inlägg
2 augusti 2015
#7
här får du se hur mycket mätaren visar fel

http://rullomkrets.se/


Race For Fun!
379 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#8
aakesson skrev:
här får du se hur mycket mätaren visar fel

http://rullomkrets.se/

Riktigt bra uträknare smile
Det skulle betyda att min mätare visa runt 4 km/h för lite med tanke på felmarginalen jag har idag.
Det kan vi nog leva med!

Då återstår det bara om allt får plats och går fritt, ingen som gjort något liknande på en Tiguan? wink

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

Race For Fun!
379 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#9
Varit ute nu och tittat lite ang. utrymmet i hjulhusen och möjligtvis att fjädertallriken fram som kommer att jäklas.
Blir nog om man nu ska krångla med det att sätta spacers runt om! Blir klart ett fräckare utseende men slitagemässigt??? Vad tar stryk?

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

7 438 Inlägg
4 augusti 2015
#10
Förmodligen drar den dimensions(profil)ökningen med sig att du får montera spacers fram för att inte kurvinre hjulets bakkant ska ta i hjulhuset vid fullt rattutslag.
Alternativt justera styrstopparna eller lära dig att ratta tillbaka när du hör att däcket tar i.

Eftersom de flesta hastighetsmätare visar för lite så får du nog i stället "rätt" visning. Kolla med GPS´en.

Personligen eftersträvar jag "fullhöjd" eller i alla fall 85% på däcken till mina bilar.
Förbättrar markfrigången.
Ibland behövs de där milimetrarna och gör skillnaden på att fastna på stubbar och stenar eller ej.

smile

Race For Fun!
379 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
#11
torsen skrev:
Förmodligen drar den dimensions(profil)ökningen med sig att du får montera spacers fram för att inte kurvinre hjulets bakkant ska ta i hjulhuset vid fullt rattutslag.
Alternativt justera styrstopparna eller lära dig att ratta tillbaka när du hör att däcket tar i.

Eftersom de flesta hastighetsmätare visar för lite så får du nog i stället "rätt" visning. Kolla med GPS´en.

Personligen eftersträvar jag "fullhöjd" eller i alla fall 85% på däcken till mina bilar.
Förbättrar markfrigången.
Ibland behövs de där milimetrarna och gör skillnaden på att fastna på stubbar och stenar eller ej.

smile

Korrekt!!! spacers kommer att inhandlas runt om smile
Däcken blir aktuellt till vintern/våren.
Hade dock varit skoj att prova redan nu men tar emot när de gamla däcken inte riktigt är slut än.

Finns det lite värre mönster/ råare utseende som man kan titta närmare på utan att ruinera sig på?
Bör ju tilläggas att den går mycket asfalt imellanåt..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun


Sök