3241
Sök

Volvo 960 2.5 dör vid gaspådrag

Japs-Samt VW Älskare
32 Inlägg
3 augusti 2015
Trådstartare
Hejhej smile Min 960 motor (B6254fs) dör vid gaspådrag, men bara då. Kör man lugnt å trycker lite bara på gasen så där som vanligt folk så går den fint. Men så fort man gasar mer än typ halv gas far säkringen Nummer 7 i motor säkrings hållaren å bilen tvär dör.

Tog upp å kollade i styrboxen å hittade en Resistor som är bränd men den värkar vara hel (tror jag) då fick fram att det skulle vara 16ohm och mätte så fick jag 17,1ohm. Kan vara felet men mätte på olika resistorer och alla visade precis lite över 1ohm fel, så det är säkert multimetern som är knas hmm

Var in idag med styrboxen till ett företag som håller på och renoverar trasig elektronik, och han sa att han inga trodde det var felet.

Men jag gissar på att utifall den skulle vara felet så gissar jag på att det antingen har med gasläges givar kretsen i styrboxen eller typ förtändningen å göra. Men iaf det händer bara när man kör, står man stilla å bilen igång funkar den hur bra som helst, man kan till och med varvstoppa den eller hålla jämn gas på ungefär 5000rpm å den funkar, men så fort man tar å far i väg å stämplar gasen så dör den direkt (å då alltså 1-2 sekunder)

Prövade å koppla förbi originala kabelhärvan å tog å knippsa av kabeln som går till + på spolarna och senare till säkrings boxen. Om ni fattar smile tog bara å förkorta den och drog den över motorn lite provisorikt istället för under motorn ifall den skulle ha skavat å jorda någon stans eller dylikt, men icke funkade fortfarande inga.

Såå nån som skulle kunna ha en aning om vad det skulle vara för fel, de skulle va å prova byta styrbox, men iaf beställa efter ett nytt motstånd å löda dit till en början iaf smile
Kanske märks att den där gramatiken är inge är nått för mig tongue

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
4 augusti 2015
Med andra ord så storknar den när mana trycker till på gasen? I såfall så skulle jag kika på TPS

https://www.youtube.com/watch?v=FJobCD6y8fk

Japs-Samt VW Älskare
32 Inlägg
4 augusti 2015
Trådstartare
De förståss, ha inga koppla ur TPSen å prövat. Sku kunn prövt faktiskt. Men de konstiga var att det hände efter jag tog bort tändstiften å gjorde komp.test och fixa fuelrailen lite. Men inga helt omöjligt att det är TPSen eftersom svarar dåligt på gas, och väldigt orolig tomgång. Och tomgången blir bara sämre å sämre desto längre man står på tomgången. Så man måste kompensera med lite gas hela tiden. Alltså efter varje 10sekund man står på tomgång sjunker tomgången med typ 200rpm och man måste ge mer gas varje gång för att hålla den vid liv. Har kollat alla tryck rör efter luft läckor men allt är i sin ordning smile Men Megasquirt ska inhandlas snarast, så du får komma å mappa åt mig wink

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
5 augusti 2015
Åfan, läste hela inlägget nu, och det verkar ju lite skumt om säkringen går när man håller halvgas. Då verkar ju styrboxen genast mer misstänkt. Om det inte är TPS som får fnatt och jordar, men då borde man ju bränna hela kretsen.

Kommer du åt att koppla in dig med någon OBD-läsare på den där skutan? Blir ju mycket lättare om man kan kika på data direkt istället för att gissa på symtom.

Haha, bara att handla så kan man mappa bort sån här skit wink

Japs-Samt VW Älskare
32 Inlägg
6 augusti 2015
Trådstartare
Nope har inge obd uttag i den hmm har tidiga -95, och senare på -95 så kom motorn med obd2 så de e lite bittert hmm Men ska prova dra ur TPSen å se om  de funkar som det ska, men då kanske det kan vara andra fel i styrboxen fall det int är TPSen , för liksom allt går via TPS typ. Men ska mäta i den å se om man hittar någgot konstigt med den smile

Sök