Visst går det väl att trimma den 10 - 20 %.
Men frågan är om det är värt insatsen i pengar och arbete.
Rent generellt kan du till att börja med höja kompressionen genom att byta kolvar(förr i tiden med stötstångsmotorer så planade man toppen genom hyvling någon eller några mm).
Därefter fräser du upp ventilsätena för större ventiler.
Sedan vidgar du och polerar insugs- och avgaskanalerna.
Vidare ett extraktoravgasrör.
Se till att justera alla packningar på inlopps- och utblåssidan så att de inte blir till några strypningar.
Ett grövre avgassystem förbättrar utandningen,
Likaså blir "inandningen" bättre/lättare med ett KN-filter(eller inget alls - dock någon form av flamskydd.
Byte kamaxel eller justering/slipning kamaxel till bättre/längre öppningstider för ventilerna.
Balansering av vevaxeln vanligt när man trimmar.
Likaså att polera och väga in vevstakarna.
Justering/mappning av insprutningssystemet.
Men om du med ovanstående kan få avgasemmisioner som godkänns vid besiktningen vill jag låta vara osagt.
Ett annat alternativ är att byta motorn mot en större och starkare.
Toyota har många olika "på hyllan".
Men billigast och bäst blir nog om du byter till en bil med de prestanda du önskar.