3529
Sök

Trimma en sugmotor?

31 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hejsan,
Har en kinabil, Toyota Corolla -97
Går det på något sätt att öka dennas HK/Effekt?

1 224 Inlägg
14 augusti 2015
#2
Märket du refererar till är japanskt

i-vtec Do you?

31 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#3
Lowpass skrev:
Märket du refererar till är japanskt

Struntsamma, jag vill bara veta om det går att optimera den något.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
14 augusti 2015
#4
Ja

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

336 Inlägg
14 augusti 2015
#5
DiwraZ skrev:
Ja

Kort och koncist, blir inte tydligare än så, tråden kan nog låsas nu. big_smile

Just turbo power, no real shit.

141 Inlägg
14 augusti 2015
#6
Kan tillägga att du lika gärna kan spara dom pengarna för du kommer inte få ut mer än knappt 10 hk på det och på så vis kastar du pengarna i sjön. Köp en turbomatad bil så kommer du känna av en trimning iaf då man bl.a ökar laddtryck mm på bilen.


7 444 Inlägg
14 augusti 2015
#7
Visst går det väl att trimma den 10 - 20 %.
Men frågan är om det är värt insatsen i pengar och arbete.
Rent generellt kan du till att börja med höja kompressionen genom att byta kolvar(förr i tiden med stötstångsmotorer så planade man toppen genom hyvling någon eller några mm).
Därefter fräser du upp ventilsätena för större ventiler.
Sedan vidgar du och polerar insugs- och avgaskanalerna.
Vidare ett extraktoravgasrör.
Se till att justera alla packningar på inlopps- och utblåssidan så att de inte blir till några strypningar.
Ett grövre avgassystem förbättrar utandningen,
Likaså blir "inandningen" bättre/lättare med ett KN-filter(eller inget alls - dock någon form av flamskydd.
Byte kamaxel eller justering/slipning kamaxel till bättre/längre öppningstider för ventilerna.
Balansering av vevaxeln vanligt när man trimmar.
Likaså att polera och väga in vevstakarna.
Justering/mappning av insprutningssystemet.

Men om du med ovanstående kan få avgasemmisioner som godkänns vid besiktningen vill jag låta vara osagt.

Ett annat alternativ är att byta motorn mot en större och starkare.
Toyota har många olika "på hyllan".

Men billigast och bäst blir nog om du byter till en bil med de prestanda du önskar.

wink

7 444 Inlägg
14 augusti 2015
#8
Förr i tiden, på den gamla goda, kunde man relativt enkelt trimma en motor med Judson, Okrasa eller Rymanskruvar.tongue


Sök