3070
Sök

Volvo 740 klägg i expansionskärlet

613 Inlägg
11 mars 2015
Trådstartare
såg en riktigt fin Volvo 740 som gått 18k mil på en annons och köpte denna för en spottstyver med klägg i expansionskärlet med förmodad gången toppackning.

bilen i fråga är en Volvo 740 GL 1990 med B230f och automatlåda

provkörde vid köpet den gick som en dröm och växlade mjukt och fint dock fick jag mig en tankeställare om äcklet i kylsystemet har automatlådan oljekylning i kylaren eller hur fungerar detta?

klägget är grå/beige med konsistens ungefär som lätt uppvispad grädde.
Finns inget klägg i motoroljan eller dylikt utan bara i expansionskärlet vatten tar den men inget allvarligt
kan det vara så att oljekylaren läcker olja från automatlådan in i kylaren? och hur kan man lättast avgöra detta?

tacksam för alla svar och reflektioner

"Nyligen automatfrälst"

Med vänlig hälsning Anderholm

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 mars 2015
Hur ser aut oljan ut?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 126 Inlägg
12 mars 2015
Hej!
Brorsan hade liknande fel på sin 745:a -87 med manuell växellåda. Där försvann det lite vatten då och då och vattennivån i expansionskärlet varierade men det fanns inget klägg i expansionskärlet och det var inget fel på oljan, den var svartbrun.
Jag menade ändå att han skulle kolla topplockspackningen och mycket riktigt så var det en spricka i packningen. Vi bytte och variationerna i expansionskärlet upphörde och vattnet upphörde att försvinna. -Så kolla topplockspackningen!

På den automatväxlade 740:an går kylrören av oljan in  i kylaren.

613 Inlägg
12 mars 2015
Trådstartare
undrar om det är vanligt att oljerören i kylaren från automatlådan läcker i kylaren?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 mars 2015
Anderholm skrev:
undrar om det är vanligt att oljerören i kylaren från automatlådan läcker i kylaren?

På 850 är det inte alls ovanligt. Motoroljan kyls i vattenkylet. Många rivna motorer pga ett skitfel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 230 Inlägg
13 mars 2015
sitter det inte sticka till lådan så man kan kolla oljan? dra upp den och kolla hur oljan ser ut i lådan isånnafall smile

6 126 Inlägg
13 mars 2015
Hej!
Byt kylare och testa...annars byt topplockspackning. Skulle ändå tro att det är topplockspackningen som spökar om  vätskenivån i expansionskärlet varierar.

613 Inlägg
15 augusti 2015
Trådstartare
Tjenare alla automatlådenissar^^

gått igenom motor och låda grundligt nu och det lutar åt att det läcker i kylaren

oljan i lådan är fin
oljan i motor är fin
ryker inte drar inte vatten bubblar inte i expansionskärlet luktar inga avgaser

komptestat och det såg fint ut även trycksatt systemet och inga synliga läckor

så då återstår bara 1 fråga

för att vara säkrast köper jag en ny kylare på autoexperten får jag rätt via mitt regnummer eller måste man ha något nummer från växellådan eller dylikt? för att det ska bli minst problem?

tack på förhand

Sök