3511
Sök

Lätt trimmad 940 går inte som den ska

21 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Har en -97as Volvo 940 som jag har monterat 19t turbo på tillsammans med en 3" LMM och 444cc spridare. Downpipen är i 3" fram till katten som är original och efter katten är det 2,5".

Ett problem är att bilen går sämre med denna setup än vad den gjorde med allt original och ett laddtryck på 1 bar. Nu börjar den ladda vid 2000rpm och den laddar 0.7 just nu men det är knappt man känner av laddtrycket,och så när jag bytte spridarna så hänger varvet kvar på 2000rpm ungefär när man trycker ner kopplingen och de verkar endast vara när man kör med bilen,står man still så ligger tomgången där den ska vara.

Nån som vet vad detta kan bero på? Turbon och tryckklockan är helt nya,så det borde inte bero på för svag fjäder i tryckklockan. Har gått över alla klammer så det inte läcker nånstans,och det här med tomgången kom efter bytet av spridarna,så de bör inte ha blivit nåt fel på tomgångsmotorn helt plötsligt heller eftersom allting funkade som det skulle när bilen var original.

Några tips? smile

312 Inlägg
18 augusti 2015
Trycktesta systemet i stället. Kan läcka på väldigt många ställen, oringar packningar mm.

21 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Får pröva det. Testade att rycka wastegate slangen förut och skillnad vart det,gick upp till 1.6 bar. Men jag tycker han bygger upp laddtrycket väldigt sakta från 0 bar till 0.7 nu,sen efter det så skjuter det iväg riktigt duktigt. Men jag vill ju ha ett laddtryck som ökar lika hela tiden och inte segt först för att sen stiga fort som attan. Sen slutade den helt plötsligt upp med att ligga runt 2000rpm också,villket är lite knepigt... Gick hur bra som helst förut,så fort man trampade ner kopplingen så sjunk under 1000rpm utan konstigheter.

Ska plocka ur intercoolern tänkte jag också och se hur den ser ut,om det kan läka där. Tycker ändå att bilen går likadant som med originalturbon på 1 bar som den här 19t turbon gör på 1.5 bar. Blir liksom inte det rätta turbodraget tycker jag. Avgassystemet är dock original efter katten,och katten är även den original,den kanske stryper mycket nu? Har ändå planer på att bygga vidare med 3" racekatt och sen 3" hela vägen bak,men det fick räcka med downpipen just nu när det var lite dåligt med pengar.

Spridarna jag har är högohms och ligger på 444cc/3 bar,hur mycket törs man ladda på med såna tillsammans med 3" LMM?

Avstängd
1 418 Inlägg
18 augusti 2015
hade liknande på en 940 med t04 turbo då va katten (original) igensatt. så prova kör med bara downpipen och se om det blir bättre

2 400 Inlägg
18 augusti 2015
Vad kör du med för programvara då?

21 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Kör med Viking Ecomax tror jag det var.

2 400 Inlägg
18 augusti 2015
Ditt chip är väl inte anpassat för 3 tum o spridare?

21 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Inte anpassat för det nej,men det är ju så pass många andra som kör med det chippet och större spridare och LMM så då bör det väl rimligtvis funka för mig också tycker jag.

Forummoderator
26 341 Inlägg
18 augusti 2015
w300i skrev:
Inte anpassat för det nej,men det är ju så pass många andra som kör med det chippet och större spridare och LMM så då bör det väl rimligtvis funka för mig också tycker jag.

Nämn en som gör detta och det funkar bra för?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Tror inte dom finns med här på forumet tyvär,men det finns en del här där jag bor som kör med Vikings Ecomax chip med större spridare och LMM,sen har jag även sett folk på TPC och Savar som kör med det och säger att det funkar eftersom chippet är gjort för att leverera soppa till över 1.5 bar. Tror även att Göran (Vikingchip) själv har sagt att hans Ecomax räcker bra långt. Nu har jag ändå tänkt att köpa anpassade chip men de som säljer såna är för 465cc spridare och nu har ju jag 444cc spridare,och några såna färdiga chip finns inte och jag får inte tag på Viking (Dom säger ju att han är svår att nå) för han kan ju ordna individuella chip utefter det man har i bilen.

Sök