Minsta mönsterdjup för allrounddäck?

naak2803
19 augusti 2015 · 346 Inlägg

Hej,

om man använder sig utav allrounddäck vad är det då som är det minsta lagliga mönsterdjup?
För de är ju varken vinter- eller sommardäck...

Ska man anta att det är 1,6 mm på sommaren och 3,0 mm på vintern? vad säger lagen om detta?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

Finns inget som heter allrounddäck. Det är vinterdäck, punktslut!!

Det är precis som du säger. 1.6 på sommaren och 3.0 på vintern

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
stoltosmart
20 augusti 2015 · 885 Inlägg

allround däck är djävulens påhitt för att fylla på helvetet fortare

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Lowpass
20 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

Lagligt och lagligt... Om det är så att du har mönster men de är mer än 4 år gamla (från tillverkningsdatumet) så är det bara att byta

i-vtec Do you?
it_mutt Avstängd
20 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Lowpass skrev:
Lagligt och lagligt... Om det är så att du har mönster men de är mer än 4 år gamla (från tillverkningsdatumet) så är det bara att byta

Det där var allt att ta i.

Senast redigerat av it_mutt (20 augusti 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
3milius
20 augusti 2015 · 296 Inlägg

Lowpass skrev:
Lagligt och lagligt... Om det är så att du har mönster men de är mer än 4 år gamla (från tillverkningsdatumet) så är det bara att byta

Nja.. alltså det gäller nog för en vanlig svensson, visst.
Men har man någon slags relation till sin bil mer än "den är blå" och dessutom har koll på däck,
vet vad som går och inte går osv, så kan man använda äldre däck.

Däremot inte sagt att trådskaparen ska åka runt på något gammalt, ingen aning om personen.

Jag är däckmontör.

Jag hade en vinterbil som jag köpte på GT radial Champiro friktion, tänkte att man kan väl alltid prova.
Framhjulsdriven bil. När snökaoset kom var det den läskigaste bilturen jag upplevt i hela mitt liv på vägen hem från jobbet, det gick inte att få stopp på bilen i 30 blås. Däcken var skräp, och då ändå 3-4 år gamla med mycket mönster kvar. Problemet låg i däcktillverkaren och att det var friktion. Jag vägrade köra mer på skiten.
Bytte till 16 år gamla Michelin X-ice, dubb, det var som natt och dag, nu gick det att köra,
och jag var inte ett dugg rädd längre. Det hände något när man bromsade och jag hade kontroll.

Sprillans nya Michelin dubb eller andra premiumdäck hade nog varit ännu bättre,
men åldern är inte det enda man kan gå efter.

Muttley
20 augusti 2015 ·

1,6 på sommaren 3 på vintern
Då är min bil blå

Och har då aldrig haft problem wink på någon av mina bilar vilka färger de än har varit

Lowpass
20 augusti 2015 · 1 224 Inlägg

3milius skrev:

Lowpass skrev:
Lagligt och lagligt... Om det är så att du har mönster men de är mer än 4 år gamla (från tillverkningsdatumet) så är det bara att byta

Nja.. alltså det gäller nog för en vanlig svensson, visst.
Men har man någon slags relation till sin bil mer än "den är blå" och dessutom har koll på däck,
vet vad som går och inte går osv, så kan man använda äldre däck.

Däremot inte sagt att trådskaparen ska åka runt på något gammalt, ingen aning om personen.

Jag är däckmontör.

Jag hade en vinterbil som jag köpte på GT radial Champiro friktion, tänkte att man kan väl alltid prova.
Framhjulsdriven bil. När snökaoset kom var det den läskigaste bilturen jag upplevt i hela mitt liv på vägen hem från jobbet, det gick inte att få stopp på bilen i 30 blås. Däcken var skräp, och då ändå 3-4 år gamla med mycket mönster kvar. Problemet låg i däcktillverkaren och att det var friktion. Jag vägrade köra mer på skiten.
Bytte till 16 år gamla Michelin X-ice, dubb, det var som natt och dag, nu gick det att köra,
och jag var inte ett dugg rädd längre. Det hände något när man bromsade och jag hade kontroll.

Sprillans nya Michelin dubb eller andra premiumdäck hade nog varit ännu bättre,
men åldern är inte det enda man kan gå efter.

Jag håller fullständigt med dig, men rent generellt.
Man måste känna på hur bra ett däck är under körning.
Men de flesta kan inte göra det.
Själv byter jag varje 4 år ungefär på bruksbilen, då kör jag alltid bra däck dessutom. Detta är ju en färskvara och det blir ju alltid torrare med tiden.
På banbilen blir det ungefär 1 byte per år, och där kan man gå efter mönster.
Här om dagen hjälpte jag min granne att byta däck. Jag poängterade att dessa däck var inget att ha.
Däcken i fråga var ungefär 6-7 år gamla Michelindäck, dock var de snustorra med småsprickor på hela däcksidorna. Detta är ju inte alls bra, men vad gör alla då? Jo, oftast kollar de mönstret och säger: Ja, men detta är ju lagligt, det finns mönster kvar.
Jo, visst är det lagligt. Men det är ju inte som att åka runt på ett nytt och bra däck. Därav säger jag till folk, ungefär varje 4 år smile

Senast redigerat av Lowpass (20 augusti 2015)

i-vtec Do you?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang