3412
Sök

KÖPRÅD Audi A8 99

Evildan
19 augusti 2015
#21
matteeee skrev:
Evil; på vilket vis skiljer det sig hur LS och A8 delar komponenter med övriga modeller i tillverkarnas program?

LS delar inte exempelvis framvagnsdetaljer med Corolla, Avensis, Camry på det viset som A8 gör med A4, A6, Toledo, Superb mfl.
AUDIn delar även vissa knappar, bromsar, och en mängd andra detaljer med sina billigare enklare kusiner.

LS har det mesta tillverkat enbart för LS. Givetvis delar den som alla märken styrdon och även någon knapp beroende på årsmodell (tidigare generationer delade mer komponenter med enklare modeller) men långt ifrån i samma utsträckning som A8 gör.
Du kan exempelvis inte köpa en LS med en Avensismotor, medans du kan köpa en A8 med en Passatmotor på 2.8l. wink

I mitt tycke gör det att bilens exklusivitet påverkas negativt, även om det är ett ur viss synvinkel smart grepp att använda vad som finns på hyllan.

1 193 Inlägg
19 augusti 2015
#22
Du har inte funderat på Jaguar XJ av äldre årsmodell? Jag kan inte mycket om dessa men hittar man en utan rost så har jag förstått att de är rätt pålitliga bilar.

Jaguar glöms ofta bort och jag fick upp ögonen för dem när jag skulle köpa min Saab tidigare i år. Inne i bilaffären startade man igång en XJ V8 '99 och det ljudet gjorde att jag fick gåshud. Sedan kollade jag priset och den låg på samma 39 000 som jag sedan köpte Saaben för. Blev ju minst sagt sugen men som sagt visste jag ingenting om Jaguar och vågade absolut inte chansa.
Senast redigerat av Cracksoup (19 augusti 2015)


Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 augusti 2015
#23
Evildan skrev:
matteeee skrev:
Evil; på vilket vis skiljer det sig hur LS och A8 delar komponenter med övriga modeller i tillverkarnas program?

LS delar inte exempelvis framvagnsdetaljer med Corolla, Avensis, Camry på det viset som A8 gör med A4, A6, Toledo, Superb mfl.
AUDIn delar även vissa knappar, bromsar, och en mängd andra detaljer med sina billigare enklare kusiner.

LS har det mesta tillverkat enbart för LS. Givetvis delar den som alla märken styrdon och även någon knapp beroende på årsmodell (tidigare generationer delade mer komponenter med enklare modeller) men långt ifrån i samma utsträckning som A8 gör.
Du kan exempelvis inte köpa en LS med en Avensismotor, medans du kan köpa en A8 med en Passatmotor på 2.8l. wink

I mitt tycke gör det att bilens exklusivitet påverkas negativt, även om det är ett ur viss synvinkel smart grepp att använda vad som finns på hyllan.

Så en A8 4,2q blir mindre exklusiv för att den går/gick att köpa med 2,8l? Vi delar nog inte syn på vad som är exklusivt. Hade du använt "unikt" hade jag varit mer på din linje, men där är ändå varken A8 eller LS nåt att skryta med - iaf inte i originalutförande..

/Mattias

Evildan
19 augusti 2015
#24
matteeee skrev:
Evildan skrev:
matteeee skrev:
Evil; på vilket vis skiljer det sig hur LS och A8 delar komponenter med övriga modeller i tillverkarnas program?

LS delar inte exempelvis framvagnsdetaljer med Corolla, Avensis, Camry på det viset som A8 gör med A4, A6, Toledo, Superb mfl.
AUDIn delar även vissa knappar, bromsar, och en mängd andra detaljer med sina billigare enklare kusiner.

LS har det mesta tillverkat enbart för LS. Givetvis delar den som alla märken styrdon och även någon knapp beroende på årsmodell (tidigare generationer delade mer komponenter med enklare modeller) men långt ifrån i samma utsträckning som A8 gör.
Du kan exempelvis inte köpa en LS med en Avensismotor, medans du kan köpa en A8 med en Passatmotor på 2.8l. wink

I mitt tycke gör det att bilens exklusivitet påverkas negativt, även om det är ett ur viss synvinkel smart grepp att använda vad som finns på hyllan.

Så en A8 4,2q blir mindre exklusiv för att den går/gick att köpa med 2,8l? Vi delar nog inte syn på vad som är exklusivt. Hade du använt "unikt" hade jag varit mer på din linje, men där är ändå varken A8 eller LS nåt att skryta med - iaf inte i originalutförande..

En av de aspekter som gör att den blir mindre exklusiv förutom det andra jag räknade upp, så som jag ser det.

En Jaguar X-Type exempelvis framstår inte lika exklusiv när du vet att en större del av bilen är en Mondeo?
Även om Mondeon är en bra bil så är den inte förknippad med exklusivitet på det viset som en Jaguar.

Men, nä vi delar kanske inte synen på exklusivitet även om just ordet unik är en synonym för exklusivitet.

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
19 augusti 2015
#25
Synonym är det inte i min värld (menar inte att jag har rätt i det dock) då någonting kan vara extremt exklusivt utan att vara unikt. En Rolls Royce är exklusiv utan att vara unik. En Rolex är exklusiv utan att vara unik. Ett privatjet är exklusivt utan att vara unikt.

Men det kan vara min tolkning av "exklusiv" som är annorlunda, vad vet jag.

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2015
#26
Evildan skrev:
matteeee skrev:
Evil; på vilket vis skiljer det sig hur LS och A8 delar komponenter med övriga modeller i tillverkarnas program?

LS delar inte exempelvis framvagnsdetaljer med Corolla, Avensis, Camry på det viset som A8 gör med A4, A6, Toledo, Superb mfl.
AUDIn delar även vissa knappar, bromsar, och en mängd andra detaljer med sina billigare enklare kusiner.

LS har det mesta tillverkat enbart för LS. Givetvis delar den som alla märken styrdon och även någon knapp beroende på årsmodell (tidigare generationer delade mer komponenter med enklare modeller) men långt ifrån i samma utsträckning som A8 gör.
Du kan exempelvis inte köpa en LS med en Avensismotor, medans du kan köpa en A8 med en Passatmotor på 2.8l. wink

I mitt tycke gör det att bilens exklusivitet påverkas negativt, även om det är ett ur viss synvinkel smart grepp att använda vad som finns på hyllan.

Ap ap ap ap.

Den "vanliga" dohc-sexan  (dvs inte vr6:an) satt i Audi-kärror långt innan Passat. I passat kom den 96, men den satt redan i Audi 100 c4 (90b alltså).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
19 augusti 2015
#27
matteeee skrev:
Synonym är det inte i min värld (menar inte att jag har rätt i det dock) då någonting kan vara extremt exklusivt utan att vara unikt. En Rolls Royce är exklusiv utan att vara unik. En Rolex är exklusiv utan att vara unik. Ett privatjet är exklusivt utan att vara unikt.

Men det kan vara min tolkning av "exklusiv" som är annorlunda, vad vet jag.

http://www.synonymer.se/?query=unik

Jag är helt med (tror jag) på hur du tänker gällande exklusiv, som i användande av unik, ensam i sitt slag och inte i bemärkelsen påkostad.

Evildan
19 augusti 2015
#28
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
matteeee skrev:
Evil; på vilket vis skiljer det sig hur LS och A8 delar komponenter med övriga modeller i tillverkarnas program?

LS delar inte exempelvis framvagnsdetaljer med Corolla, Avensis, Camry på det viset som A8 gör med A4, A6, Toledo, Superb mfl.
AUDIn delar även vissa knappar, bromsar, och en mängd andra detaljer med sina billigare enklare kusiner.

LS har det mesta tillverkat enbart för LS. Givetvis delar den som alla märken styrdon och även någon knapp beroende på årsmodell (tidigare generationer delade mer komponenter med enklare modeller) men långt ifrån i samma utsträckning som A8 gör.
Du kan exempelvis inte köpa en LS med en Avensismotor, medans du kan köpa en A8 med en Passatmotor på 2.8l. wink

I mitt tycke gör det att bilens exklusivitet påverkas negativt, även om det är ett ur viss synvinkel smart grepp att använda vad som finns på hyllan.

Ap ap ap ap.

Den "vanliga" dohc-sexan  (dvs inte vr6:an) satt i Audi-kärror långt innan Passat. I passat kom den 96, men den satt redan i Audi 100 c4 (90b alltså).

Ap ap ap ap, den ACK 2.8 30v var först monterad i A8 redan 1995 sedan i A6/A4 och sedan i Passat B5 -96, då tråden handlade om en 2001 D2 utryckte jag mig på det viset.
C4 hade en annan motor 12ventiler AAH, AFC. Samma familj men andra cylinderhuvuden blablabla. big_smile

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2015
#29
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
LS delar inte exempelvis framvagnsdetaljer med Corolla, Avensis, Camry på det viset som A8 gör med A4, A6, Toledo, Superb mfl.
AUDIn delar även vissa knappar, bromsar, och en mängd andra detaljer med sina billigare enklare kusiner.

LS har det mesta tillverkat enbart för LS. Givetvis delar den som alla märken styrdon och även någon knapp beroende på årsmodell (tidigare generationer delade mer komponenter med enklare modeller) men långt ifrån i samma utsträckning som A8 gör.
Du kan exempelvis inte köpa en LS med en Avensismotor, medans du kan köpa en A8 med en Passatmotor på 2.8l. wink

I mitt tycke gör det att bilens exklusivitet påverkas negativt, även om det är ett ur viss synvinkel smart grepp att använda vad som finns på hyllan.

Ap ap ap ap.

Den "vanliga" dohc-sexan  (dvs inte vr6:an) satt i Audi-kärror långt innan Passat. I passat kom den 96, men den satt redan i Audi 100 c4 (90b alltså).

Ap ap ap ap, den ACK 2.8 30v var först monterad i A8 redan 1995 sedan i A6/A4 och sedan i Passat B5 -96, då tråden handlade om en 2001 D2 utryckte jag mig på det viset.
C4 hade en annan motor 12ventiler AAH, AFC. Samma familj men andra cylinderhuvuden blablabla. big_smile

Fast då satt den ju redan 95 i A8 och 96 i Passaten, då kan du får en Passat med en A8-motor, inte tvärt om tongue wink


ACK-motorn har väl "bara" 24 ventiler btw, eller rör jag ihop det med någon annan spis? (för att glida iväg lite till).

- - Edit - -

Livsviktig diskussion dessutom, allt för universums fortsatta existens wink
Senast redigerat av it_mutt (19 augusti 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
19 augusti 2015
#30
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
it_mutt skrev:

Ap ap ap ap.

Den "vanliga" dohc-sexan  (dvs inte vr6:an) satt i Audi-kärror långt innan Passat. I passat kom den 96, men den satt redan i Audi 100 c4 (90b alltså).

Ap ap ap ap, den ACK 2.8 30v var först monterad i A8 redan 1995 sedan i A6/A4 och sedan i Passat B5 -96, då tråden handlade om en 2001 D2 utryckte jag mig på det viset.
C4 hade en annan motor 12ventiler AAH, AFC. Samma familj men andra cylinderhuvuden blablabla. big_smile

Fast då satt den ju redan 95 i A8 och 96 i Passaten, då kan du får en Passat med en A8-motor, inte tvärt om tongue wink


ACK-motorn har väl "bara" 24 ventiler btw, eller rör jag ihop det med någon annan spis? (för att glida iväg lite till).

- - Edit - -

Livsviktig diskussion dessutom, allt för universums fortsatta existens wink

Jag viker mig nöjsamt för din omspännande och överväldigande kunskap inom VAG.


Vi släpper AUDI-spisarna nu och fortsätter studera universum och dess förutsättningar för en fortsatt existens.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 augusti 2015
#31
en LS må vara mer unik (exklusiv om du så vill, förstår tanke gången) men inte lika lyxig, den har helt enkelt inte den solida stabila tyska känslan som enligt mig nästan är ett måste i en lyx bil smile Finns ju såklart några engelska alternativ som kvalar in men de spelar oftast i en ännu högre liga. Jaggan är väl den britt som är i samma klass.

Men detta är min högst personliga åsikt smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 augusti 2015
#32
CHEEVA skrev:
en LS må vara mer unik (exklusiv om du så vill, förstår tanke gången) men inte lika lyxig, den har helt enkelt inte den solida stabila tyska känslan som enligt mig nästan är ett måste i en lyx bil smile Finns ju såklart några engelska alternativ som kvalar in men de spelar oftast i en ännu högre liga. Jaggan är väl den britt som är i samma klass.

Men detta är min högst personliga åsikt smile

Körde om två russin i en LS400 på E6 nånstans mellan Moss och Svinesund. Såg rätt pampig ut. Och käringa satt bakåtlutad och snarksov trots att gubben låg på rätt bra, så komforten är det nog inget fel på.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

414 Inlägg
22 augusti 2015
#33
jesper080 skrev:
Hejsan är på jakt efter ny bil och hittat en som fallit mig i smaken, tänkte höra vad ni tycker. Jag tycker den ser väldigt fräsch o fin ut smile  http://www.blocket.se/stockholm/A8_4_2_ … 11&w=1 Nåt man ska se upp för på dessa bilar ? Är dem driftsäkra osv ? Dem ser ju minst sagt sjukt bekväma ut att åka i. samt att 310Hk Bör ge gott med klös ifall man har lust att gasa ibland

Uppskattar feedback o svar smile

Jesper

Enl annonsen verkar bilen schysst. Relativt nybytt kamrem, så inget du behöver oroa dig för på ett antal år. Nya bromsar runt om, så inte heller där kommer du behöva lägga ned några pengar. bytt olja i lådan. Växlar den bra så lär den även gå ett bra tag till.

har ägaren haft bilen länge, så att det inte är en bil som hoppat runt en massor på senare år så lär den även vara underhållen. Och Dessa bilar ÄR driftsäkra! Problemet är när tex samma bil åker runt i tre år hos 15 gasglada ägare som ingen vill lägga ned pengar på bilen, ja då blir det antagligen ett dåligt exemplar.

Men verkar bilen schysst, och ägaren har haft bilen ett tag. Ja då får du ett riktigt komfortlok för kaffepengar,

Bilen kostar ju "inget" så är ju trafikförsäkring som gäller=billigt. Är det inte några direkta reparationer som behöver göras så är det enda du bör oroa dig för sopparäkningen.

Jag hade en A8 4.2q 04a för ett par år sedan, visst nyare karossen. Men samma princip. Gammal lyxbil billigt.
Va 19 bast och inte speciellt tät, nyss tagit studenten. Så köpte självklart receptet för ekonomisk ruinering som alla här på garaget säkert skulle såga mig för. Importerad lyxbil, ej full servicebok, inga garantier, "billigast på blocket" Ville bara ha en A8 4.2q 03-10 modellen.

Hade den i ca 2 år. Enda som egentligen gick sönder och behövde bytas var servopumpen. ca 1000:- beg. och hastighetsmätardelen i mätarhuset va väl också någon tusenlapp eller två.
Sen la man ju självklart pengar på rekond, lack, 20" smidda fälgar osv. Men va ju valfritt för att jag tyckte toppskick var najs.

I jämförelse har jag reparerat min F10 för typ samma pengar i enbart baklampor som pajat. Och detta är ändå receptet för perfekt billigt ägande. (Sv-såld, aukt.handlare, full bok. "nästan ny bil")



Sök